مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۴۳
۰ نفر

طرح شهر دوستدار کودک به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید

خسرو دانشجو در پایان یکصدونودویکمین جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه گزارش این جلسه پرداخت و گفت: کمبود فضاهایی که کودک بتواند در آن به بازی و فعالیت خلاقانه بپردازد، آلودگی‌های محیطی، عدم رعایت حقوق اولیه، نبود امنیت، تراکم بالای ساختمانی و... به‌عنوان مشکلاتی که کودکان در شهرها با آن مواجه هستند، شورای اسلامی شهر تهران را بر آن داشت تا برای ساختن شهری بهتر برای کودکان این طرح را به‌تصویب برسانند.

بر این اساس در شهر دوستدار کودک، بازی و تفریح حق کودکان شمرده شده و ازهمین‌رو مقرر شد شهرداری تهران ضرورت‌هایی را برای فراهم کردن امکانات لازم برای تفریح و رشد بالنده کودکان در شهر تهران فراهم کند.

به گفته سخنگوی شورای شهر در بخش‌هایی از این مصوبه   به‌عنوان نمونه در زمینه مناسب‌سازی‌ فضاهای عمومی از شهرداری تهران خواسته شد تا با همکاری سازمان آموزش و پرورش حیاط‌ها، ‌سالن‌ها و تجهیزات و سرویس‌های بهداشتی مدارس را متناسب با شرایط سنی کودکان مناسب‌سازی‌ کند.

دانشجو ادامه داد:‌ در زمینه فرهنگی و اجتماعی نیز شورای شهر تصویب کرد تا شهرداری تهران به ایجاد سرای کودک، خانه‌های اسباب بازی، ایجاد مزرعه کودک با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و ایجاد موزه بازی و اسباب‌بازی بپردازد و نسبت به ایجاد مراکز ویژه شیردهی در سطح فضاهای عمومی شهری اقدام کند.

همکاری برای ارائه مشاوره‌های بهداشتی و تغذیه‌ای با محوریت کودک، ارائه آموزش‌های لازم به مادران در دوران بارداری و پس از زایمان، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های ملی و جهانی کودک و خانواده، تهیه بسته‌های آموزشی- مهارت‌آموزی برای کودکان زیر 3 سال، تامین فضای مناسب بازی کودکان در مجتمع‌های مسکونی و پیگیری تنظیم قوانین رعایت استانداردهای کاهش مخاطرات در مجتمع‌های مسکونی برای کودکان نیز ازجمله اقداماتی است که شهرداری تهران باید با استناد به مصوبه شهر دوستدار کودک، سازندگان و انبوه‌سازان را ملزم به رعایت آنها کند.

بررسی طرح الزام شهرداری به اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در منابع دیروز همچنین اعضای شورای شهر به بررسی طرح الزام شهرداری تهران به تهیه و ارائه برنامه اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه از منابع در تهران پرداختند که به‌دلیل مفصل بودن این طرح ادامه بررسی بندهای 22گانه آن به جلسات بعد موکول شد.

دانشجو در توضیح رویکرد این طرح به همشهری گفت: اولا در شهرداری به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری و راهبری داشته باشیم که حداکثر صرفه‌جویی و بهره‌برداری از امکانات و توانمندی‌های شهرداری اتفاق بیفتد، علاوه براین در پایان هر سال سنجشی به لحاظ کمی و کیفی در میزان موفقیت شهرداری در مدیریت منابع و مصرف آن انجام تا مشخص شود تا چه اندازه در انطباق با الگوی مصرف بهینه درست عمل کرده‌ایم.

به همین منظور سخنگوی شورای شهر تهران از تهیه جداولی خبر داد که براساس آن سنجش کمی و کیفی میزان تحقق اصلاح الگوی مصرف در مدیریت شهری بررسی می‌شود تا چنانچه مجموعه‌ای به کسب امتیاز بالا نائل شد اقدامات تشویقی و در غیر این صورت اقدامات تنبیهی در مورد وی اعمال شود.

تبلیغات کاندیداهای ریاست‌جمهوری

سخنگوی شورای شهر تهران در پاسخ به سؤالی درباره شائبه سوءاستفاده از منابع شهرداری برای انتخابات ریاست‌جمهوری نهم در دوره مدیریت قبلی گفت: دور قبل که آقای احمدی‌نژاد، شهردار سابق، کاندیدای ریاست‌جمهوری بود، با وجود دقت زیاد از سوی شورای شهر برای اینکه شائبه‌ استفاده از امکانات شهرداری توسط کاندیدایی خاص مطرح نشود، اما باز حرف و حدیث‌هایی مطرح شد، به همین دلیل شورای شهر در این دوره تمامی تلاش و مراقبت‌های لازم را می‌کند تا دیگر این شائبه‌ها به‌وجود نیاید.دانشجو با اشاره به اینکه در دوره قبل،  تنها یک عضو ساده شورای شهربود، گفت: در آن دوره آقای چمران وظیفه سخنگویی را به‌عهده داشتند که پاسخ‌های ایشان به این شائبه‌ها نیز کاملا مشخص است؛

ضمن اینکه من هم به این جمع‌بندی نرسیدم که امکانات شهرداری در 4 سال پیش در اختیار آقای احمدی‌نژاد قرار گرفته تا صرف انتخابات ریاست‌جمهوری ایشان شود.وی در عین حال کمک به برگزار شدن پرشور انتخابات را از وظایف شهرداری دانست و تصریح کرد: امسال براساس قانون، شهرداری 2 میلیارد تومان برای انتخابات هزینه می‌کند.

دانشجو بر تاکید شورا بر ‌استفاده برابر همه کاندیداها از امکانات شهرداری به‌صورتی عادلانه و منصفانه اشاره کرد و افزود:‌ از بهره‌گیری عادلانه از امکانات ورزشی، فرهنگسراها و سالن‌های همایش جهت پرشورتر برگزار شدن انتخابات استقبال می‌کنیم؛ ضمن اینکه شورای شهر تاکید دارد تا شائبه‌ حمایت از کاندیدایی خاص از سوی شهرداری به‌وجود نیاید.

احداث تونل توحید

دانشجو در پاسخ به سؤال دیگری در مورد ابهام در بهره‌برداری از تونل توحید در موعد مقرر عنوان کرد: رویکرد شهرداری تهران این است که هرچه در توان دارد برای بهره‌برداری از تونل توحید در مهر ماه امسال به کار بندد.

به همین منظور وی به بازدیدهای مرتب قالیباف از تونل توحید اشاره کرد که هر هفته صورت می‌گیرد و این که شهردار تهران با نصب یک دوربین در تونل و اتصال آن به دفتر کارش هر روز نحوه پیشرفت کار را رصد می‌کند.

به اعتقاد این عضو شورای شهر قالیباف حساسیت بسیاری بر سر بهره‌برداری بموقع این تونل دارد و ما نیز به‌عنوان ناظر شاهد این هستیم که چگونه شهرداری تهران از تمامی امکانات و توان خود در این‌باره استفاده می‌کند، بنابراین حتی در صورت عدم‌ بهره‌برداری به‌موقع، این یقین درمیان نمایندگان مردم در شورای شهر تهران وجود دارد که کم‌کاری صورت نگرفته است.

کد خبر 81053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز