پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۱
۰ نفر

تهمینه حدادی: می‌دانید بعضی وقت‌ها آدم می‌داند کتابی که می‌خواهد بخواند خیلی خوب است.

 البته بعضی وقت‌ها هم بر عکس می‌شود و آدم می‌فهمد حس‌های اولیه‌اش به او دروغ گفته‌اند! با این حال، اگر اهل رمان خواندن باشید، با خواندن یکی- دو صفحه اول کتاب، می‌فهمید که دلتان می‌خواهد ادامه بدهید یا نه؟

در این چند سال رمان‌های زیادی برای نوجوان‌ها نوشته یا ترجمه شده‌اند که هر کدامشان هم ویژگی‌های خودشان را دارند. اما اکثر رمان‌های ترجمه، کتاب‌هایی هستند که جایزه برده‌اند و به همین خاطر  هم برای ترجمه انتخاب شده‌اند. رمان «چشم بهشتی» هم از این دست کتاب‌هاست.

«دیوید آلموند» انگلیسی آن را نوشته  و اگر ما حتی نویسنده آن را نشناسیم، وقتی نام مترجمش را می‌خوانیم و می‌فهمیم دو جایزه «ویت‌برد 2000» و «مدال رنگی 2001»را برده؛ اولین قدم‌ها را برای انتخاب یک کتاب خوب برداشته‌ایم.

بعد هم که صفحه‌های اولیه کتاب را می‌خوانیم و ممکن است جذبش شویم: «مردم به شما خواهند گفت که این دختر، چشم بهشتی نیست. آنها خواهند گفت که او فقط بچه آسیب دیده دیگری است مانند بچه‌های آسیب‌دیده خود ما، اما او چشم بهشتی است.

او را به راحتی خواهید شناخت. به پنجه‌های دست و پایش نگاه کنید. به صدای شیرین و عجیبش گوش کنید؟ ببینید او چگونه از میان همه تاریکی‌های این جهان، شادمانی پنهان در آنها را می‌بیند. بله، او همان چشم بهشتی است. این ماجرا اتفاق افتاده است. من، ژانویه و موش آنجا بودیم تا همه آنها را ببینیم. همه چیز واقعی است، پس گوش کنید...»

چشم بهشتی، یک رمان 263 صفحه‌ای است که نسرین وکیلی آن را ترجمه کرده است. خوبی کتاب در این است که از همان اول تکلیف خواننده‌اش را معلوم می‌کند که قرار است داستان او را به یک فضای عجیب ببرد و او را با نیروهای خارق‌العاده روبه‌رو کند، اما او را در کنجکاوی این اتفاق‌ها می‌گذارد و  دنبال خودش می‌کشد.

از همان اول داستان که با «ارین لو» قهرمان اصلی، «ژانویه کار» و «موش گالن» آشنا می‌شویم، هی با خودمان حدس می‌زنیم که حتماً نیروهای خارق‌العاده‌اند که می‌آیند و آنها را از «وایت گیتز»، مرکز نگه‌داری کودکان بی‌خانمان، نجات می‌دهند. اما قضیه چیز دیگری است، آنها تصمیم می‌گیرند خودشان بروند، پس ،کلک می‌سازند و راه می‌افتند . بعد از آن است که با پدر بزرگ و نوه‌‌ای روبه‌رو می‌شوند که در عین معمولی بودن، عجیب‌اند.

چشم بهشتی ترکیبی است از دغدغه‌های مختلف نوجوان‌های 14-13 ساله؛ هم در باره نگاه آنها به دنیا حرف می‌زند، هم درباره بزرگ بودن آنها در عین کوچک بودنشان. حتی در باره خلوت‌های آدم‌ها هم حرف می‌زند، از آن دست خلوت‌های ذهنی که آدم‌ها در خیالشان یک دنیای جدید می‌سازند و از تمام اشتباهاتشان پاک می‌شوند.

این کتاب را نشر آفرینگان همین امسال با جلد بنفش چاپ کرده ،  و قیمتش 3200 تومان است.

کد خبر 81109

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز