دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: چین دوشنبه 11 مه (21 اردیبهشت) تایید کرد که اولین مورد آنفلوآنزای خوکی در سرزمین اصلی این کشور رخ داده است.

 این اعلام در حالی صورت می‌گیرد که آمریکا ابتلا صدها نفر دیگر در این کشور به آنفلوآنزای خوکی گزارش داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پس از اعلام کاستاریکا در مورد اولین مورد مرگ و میر ناشی از ویروس آنفلوآنزای خوکی، که رسما ٱنفلوآنزای آ (H1N1) نامیده می‌شود، در این کشور و سومین مرگ اعلام شده ناشی از این بیماری در آمریکا، تعداد تلفات بیماری از 50 نفر گذشت.

در همین حال گزارش می‌شود در مکزیک که ویروس در ابتدا در آن ظهور کرد و تعداد تلفات بیماری از 48 نفر گذشت، مدارس ابتدایی پس از تعطیلی‌ طولانی برای جلوگیری از گسترش بیماری در حال بازگشایی هستند. البته در شش ایالت از 32 ایالت کشور به خاطر نگرانی از شیوع بیماری، مدارس هنوز بسته هستند.

 با اعلام خبر اولین مورد ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در سرزمین اصلی چین،‌ در مردی که اخیرا از آمریکا مراجعت کرده بود، نگرانی در مورد شتاب‌گرفتن شیوع بیماری بالا گرفته است.

وزارت بهداشت چین اعلام کرد این مرد 30 ساله که پس از وارد شدن به شهر چنگ‌دو مرکز ایالت سیچوان، در جنوب غرب چین، از آمریکا از راه توکیو در صبح شنبه بستری شده بود.
سخنگوی وزارت بهداشت چین، مائو کونان، در بیانیه‌ای بر روی وب‌سایت این وزارت اعلام کرد: "این اولین مورد ابتلا به ویروس آ (H1N1) است."

 چین که به خاطر اقدامات سخت قرنطینه در مورد آنفلوآنزای خوکی مورد انتقاد قرار گرفته بود، به گزارش رسانه‌های دولتی به دنبال شماری از مسافران، از جمله خارجیان است که در پرواز شرکت نورث‌وست با این مرد همراه بوده‌اند، است.

 ویروس H1N1 که برای اولین بار در ماه آوریل در مکزیک گزارش شد،‌ از آن هنگام به بیش از 30 کشور منتشر شده و شمار موارد عفونت با این ویروس در جهان دست کم به 4380 نفر رسیده است.

 پکن در پاسخ به شیوع بیماری، پرواز مستقیم از مکزیک وارادات گوشت خوک از این کشور را ممنوع کرده است.

در عین حال پنج مورد جدید آنفلوانزای خوکی در کانادا گزارش شده و شمار موار کلی بیماری در این کشور به 286 نفر رسیده است.

وزیر بهداشت فرانسه، روزالین باشله، دو مورد جدید بیماری در فرانسه مورد تایید قرار گرفته و شمار کلی موارد بیماری در این کشور به 15 نفر رسید.

 در آمریکا که اکنون تعداد موارد بیماری در آن از شمار بیماران در مکزیک گذشته است، سومین مورد مرگ ناشی از آنفلوآنزای خوکی در مردی سی‌ساله دچار ناراحتی قلبی در ایالت واشنگتن در شمال غرب آمریکا گزارش شد.

 این اولین مورد مرگ خارج از ایالت تگزاس در مرز مکزیک بود. تا به حال موردی از ابتلا به آنفلوآنزای خوکی در دنیای عرب گزارش نشده است، و یک مقام ارشد مذهبی در دوبی در امارات متحده عربی مومنان را تشویق کرد در این شرایط از سفر به شهر مقدس مکه صرفنظر کنند و در فضای آزاد نماز بخوانند.

 مفتی امارات متحده عربی، شیخ عبدالعزیز حداد، در فتوایی خطاب به مومنان اعلام کرد هر سفر زیارتی به مکه را "برای دو تا سه هفته تا زمانی که موقعیت پایدار شود" به تاخیر بیندازد.

 در ضمن ژاپن به دنبال تایید اولین موارد بیماری در این کشور در چهار ژاپنی که در فرودگاه ناریتای توکیو در روز جمعه در پروازی از شهر دیترویت در آمریکا، بازرسی‌های پیگیری را شدت بخشیده است.

 این چهار مورد ثابت‌شده بیماری و 48 نفر دیگر که در این پرواز بودند یا در بیمارستان‌ هستند،‌ یا به یک هتل نزدیک فرودگاه برده شده بودند، تا برای 10 روز ایزوله شوند.

کد خبر 81138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز