سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه حوادث- مهدیه مصطفایی: کارگر جوان بعد از آنکه شناسنامه افراد مختلف را اجاره می‌کرد، آنها را در اختیار یک باند جعل قرار می‌داد تا برای افراد ممنوع‌الخروج گذرنامه تهیه کنند.

این ماجرای عجیب، زمانی فاش شد که کارگر جوان یک شرکت به اداره آگاهی شهرری رفت و از یکی از کارگران شرکت به نام امید شکایت کرد.

این مرد به بازپرس شعبه 2 دادسرای شهرری گفت: 2ماه قبل یکی از کارگران شرکت به نام امید نزد من آمد و با این ادعا که یکی از بستگانش قصد رفتن به خارج از کشور را دارد از من و چند کارگر دیگر خواست شناسنامه و کارت پایان خدمتمان را به وی اجاره بدهیم تا او بتواند با شناسنامه‌ ما برگ سبز تهیه کرده و به این ترتیب کالاهایی را که خریده است با آن وارد کند، ما هم بی‌اطلاع از نقشه‌ای که او در سر داشت شناسنامه‌ها و کارت پایان خدمتمان را به او دادیم.

این مرد افزود: قرار بود او در قبال گرفتن هر شناسنامه 50 هزار تومان بدهد. به این ترتیب بعد از نوشتن قراردادی، او شناسنامه‌ من و چند کارگر دیگر را گرفت و قرار شد ظرف یک ماه آنها را به ما بازگرداند، اما در حالی که 2 ماه از آن زمان می‌گذرد او شناسنامه‌هایمان را به ما پس نداده است و این در حالی است که پیگیری‌های ما برای پیدا کردن او هم بی‌نتیجه مانده  چرا که او از شرکت رفته است.

شکایت 15 کارگر

درحالی‌که بررسی‌ها در این‌باره ادامه داشت، 14 کارگر دیگر نیز که شناسنامه‌های‌شان به همین صورت ناپدید شده بود، از کارگر جوانی که شناسنامه‌های آنها را با خود برده بود شکایت کردند.

با افزایش شکایت‌ها به دستور بازپرس دادسرای شهرری، تحقیقات برای یافتن امید آغاز شد و در جریان این تحقیقات بود که کارآگاهان پلیس آگاهی تهران به سرنخ‌هایی رسیدند که نشان می‌داد کارگر ناپدید شده احتمالا شناسنامه‌ها و مدارک کارگران را برای جعل استفاده کرده است، بنابراین دستگیری وی در دستور کار ماموران پایگاه نهم پلیس آگاهی قرار گرفت و وی چند روز بعد در عملیات پلیسی شناسایی و دستگیر شد.

شناسنامه‌ای یک میلیون تومان

کارگر جوان بعد از دستگیری ابتدا منکر گرفتن شناسنامه‌های کارگران شد اما در ادامه بازجویی‌ها لب به اعتراف گشود و درباره انگیزه‌اش از این کار گفت: پس از گرفتن شناسنامه‌های کارگران، آنها را در اختیار برادر زنم قرار می‌دادم تا او با همکاری یک جاعل برای افرادی که ممنوع‌الخروج هستند گذرنامه تهیه کند، پس از آنکه گذرنامه‌ها را به آنها تحویل می‌دادم، آنها عکس افراد ممنوع‌الخروجی را که متقاضی گرفتن گذرنامه بودند روی شناسنامه‌ها می‌چسباندند  و با گرفتن یک میلیون تومان از متقاضیان، شناسنامه‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دادند.

متقاضیان هم با شناسنامه جعلی اقدام به گرفتن گذرنامه کرده و به این روش می‌توانستند از ایران خارج شوند. با اعترافات امید، برادر همسر وی نیز به همراه مرد جاعل شناسایی و دستگیر شدند.

قاضی حسینی - بازپرس شعبه 2 دادسرای شهرری - با اعلام این خبر گفت: اعضای این باند همگی با قرار قانونی روانه زندان شدند و تلاش برای شناسایی کسانی که به این روش توانسته‌اند گذرنامه دریافت کنند ادامه دارد.

کد خبر 81230

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز