چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۴۳
۰ نفر

دلارام عظیمی: به‌رغم جنجال‌های اخیر در زندگی خصوصی برلوسکنی، نخست‌وزیر همچنان محبوب است.

بعد از اینکه ورونیکا لاریو همسر سیلویو برلوسکنی  نخست‌وزیر ایتالیا- حضور او در جشن تولد دختری 18 ساله را بهانه‌ای برای خداحافظی همیشگی با ثروتمندترین مرد این کشور بعد از 19 سال زندگی زناشویی دانست و اعلام کرد دیگر تحمل رفتارهای برلوسکنی را ندارد، انتظار می‌رفت جنجال رسانه‌ای راه افتاده ناشی از این ماجرا، محبوبیت برلوسکنی  را در ایتالیا با کاهش قابل توجهی روبه‌رو کند. ولی حتی به‌رغم اتهام‌های وارده از سوی همسر و جناح مخالف برلوسکنی  به وی مبنی بر اینکه او از زنان و چهره‌های شاغل در تلویزیون این کشور که هیچگونه مدرک تحصیلی بالایی ندارند برای حضور در حزب تحت ریاستش در انتخابات پارلمانی اروپا درماه ژوئن دعوت به عمل آورده، ظاهرا این تبلیغات رسانه‌ای تاثیر منفی چندانی روی وجهه نخست‌وزیر ایتالیا نداشته و او کماکان یکی از محبوب‌ترین رهبران سیاسی در اروپا به شمار می‌رود.

سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا باز هم در جنجالی تازه در کانون توجه رسانه‌های اروپایی قرار گرفته‌است. همسر او بعد از 19 سال زندگی مشترک از طریق روزنامه‌ها اعلام کرد که به خاطر ارتباطات نامعلوم برلوسکنی با دختران و زنان، از او طلاق می‌گیرد.

نظرسنجی مؤسسه Ipr  Marketing برای نشریه رپوبلیکا( روزنامه‌ای که همسر برلوسکنی  همه بیانیه‌ها و نامه‌های خود به شوهرش را از طریق آن منتشر می‌کند) نشان داد که این جنگ رسانه‌ای روزها و هفته‌های اخیر میان مرد اول سیاست ایتالیا و خانم لاریو که پیشتر یک بازیگر بوده، ذره‌ای از اعتماد و اطمینان مردم و افکار عمومی این کشور به برلوسکنی  نکاسته است. 66درصد آرای موافق با برلوسکنی  ثابت کرد که ایتالیایی‌ها کماکان به رای یک سال قبل خود مبنی بر دوباره روی‌کار آمدن او بعد از سقوط دولت رومانو پرودی استوارهستند. به عبارتی دیگر ورونیکا لاریو یک بار دیگر از برلوسکنی  شکست خورد و این شکست آخر  البته از همه ناکامی‌های قبلی به‌مراتب تلخ‌تر و سنگین‌تر به‌نظر می‌رسید.

اگرچه لاریو از طریق وکلای خود اعلام کرد که نه تنها قصد عقب نشینی در این ماجرا را ندارد بلکه مصمم‌تر از قبل از وکلای خود خواسته تا مراحل جدایی و طلاق او از برلوسکنی  را فراهم کنند. هم‌صدا با او اپوزیسیون ایتالیا درحال مانورهای سیاسی در مورد این ماجراست. چپگراهای ایتالیایی معتقدند که اتفاق‌ها و حوادث اخیر کافی هستند تابتوان به وسیله آن نخست‌وزیر را به خانه فرستاد و او را از سمت نخست‌وزیری برکنارکرد. رسانه‌ها هم در این میان هر روز اخبار تازه‌ای در مورد ارتباط و نحوه آشنایی برلوسکنی  با پدر دختری که با دعوت از برلوسکنی  به مراسم جشن تولد 18سالگی‌اش، یک جنجال رسانه‌ای در این کشور راه انداخت، منتشر می‌کنند.

جالب اینجاست که چپگرایان ایتالیا رسانه‌های جمعی در این کشور را متهم به انتشار اخباری در مورد زندگی شخصی برلوسکنی  و افراد خانواده‌‌اش می‌کنند تا توجه افکار عمومی را از مشکلات بی‌شمار ایتالیا منحرف سازند. ماجرای برلوسکنی  اما صرفا به یک دعوای خانوادگی و درگیری دوباره او با جناح اقلیت منجر نشد. بعد از مقاله تند و تیز در نشریه اونیره کلیسای کاتولیک هم در این رابطه اظهارنظری مشخص داشت و کاردینال کاسپر  وزیر واتیکان برای اتحاد مسیحیان در گفت‌وگو با نشریه لاستامپا به این نکته اشاره کرد که رفتار برلوسکنی  برای کلیسا عجیب است و او کمی زیاده‌روی کرده است.

کاردینال کاسپر گفت با توجه به اینکه برلوسکنی  یک رهبر سیاسی است، این موضوع تا این اندازه عجیب جلوه کرده است. اگرچه برلوسکنی  بی‌اعتنا به این قبیل اظهارات، اخیرا اعلام کرد که برخلاف شایعات رسانه‌ها، روابط ایتالیا و واتیکان هرگز به این اندازه مطلوب و نزدیک نبوده است. فرانچسکینی رئیس جناح اصلی مخالف برلوسکنی  بعد از اینکه نخست‌وزیر ایتالیا ماجرای درخواست طلاق لاریو را توطئه‌ای طرح ریزی شده از سوی چپگرایان دانست، گفت: وقت آن رسیده که برلوسکنی  این داستان‌های مسخره را تمام کند. با این وجود و با اینکه افکار عمومی در ایتالیا به 2دسته تقسیم شده‌اند، شرایط برای نخست‌وزیر ایتالیا سخت و غیرقابل تحمل نشده است.

جدایی رسانه‌ای او و لاریو هیچگونه تغییر محسوسی در بین رای دهندگان ایجاد نکرده و ایتالیایی‌ها معتقدند که این موضوع کاملا شخصی در زندگی زناشویی آنها تاثیری روی انتخاب‌های سیاسی مردم نخواهد گذاشت. نکته جالب دیگر که در این نظرسنجی مشخص شد این بود که 38درصد شرکت‌کنندگان از برلوسکنی  حمایت کردند و 34درصد دیگر طرف همسر او لاریو را گرفتند. و حتی 40درصد از شرکت‌کنندگانی که خود را مسیحی معتقد اعلام کرده بودند هم معتقد بودند که برلوسکنی  اشتباهی مرتکب نشده است. در آستانه انتخابات پارلمانی ماه‌آینده اروپا شرایط برلوسکنی  نه تنها بدتر نشده بلکه از جهاتی بهبود‌یافته‌هم به‌نظر می‌رسد.

اتفاق‌های اخیر و نظرسنجی انجام شده که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و مطبوعات ایتالیایی داشت، باعث شد برلوسکنی‌که از این موضوع به وجد آمده بود به حرف بیاید و خوشحالی خود را بیش از این پنهان نگه ندارد. برلوسکنی  در دفاع از خود در این زمینه در گفت‌وگوی مفصلی که با شبکه تلویزیونی فرانسه داشت چنین گفت: مطبوعات و تلویزیون همیشه مخالف شخصی هستند که قدرت را در دست دارد.90درصد روزنامه‌ها و تقریبا همه تلویزیون‌ها مخالف من هستند، البته صرف‌نظر از گروهی که به‌خودم تعلق دارد. برای اینکه روزنامه‌ها می‌خواهند نشان دهند که مستقل عمل می‌کنند.

بازتاب ماجرا در رسانه‌های بین‌المللی

با گذشت تقریبا 2هفته از زمان شروع جنجال‌های رسانه‌ای در مورد زندگی شخصی برلوسکنی  و درخواست طلاق همسر او ورونیکا لاریو، آنچه توجه رسانه‌های بین‌المللی را به این موضوع جلب کرده، نقش دختر 18 ساله‌ای است که برلوسکنی  را پاپی خطاب می‌کند و جشن تولد او جرقه اصلی این درگیری‌ها بوده است. روزنامه تایمز انگلیس نخستین نشریه‌ای بود که با این دختر 18 ساله به نام نوئمی لتیتزیا گفت‌وگویی اختصاصی در منزل او در ناپولی انجام داد تا حقایق پنهان این ماجرا را برای خوانندگان خود فاش کند. نوئمی دراین گفت‌وگو به تایمز گفت که برلوسکنی  پدر او نیست و آنچه باعث شده او نخست‌وزیر را با این لفظ صدا کند صمیمیت بیش از اندازه‌ای است که میان خانواده او و برلوسکنی  وجود دارد.

پدر این دختر هم که ادعا می‌کند دوست صمیمی برلوسکنی  است و مطبوعات ایتالیایی معتقدند که چطور هیچ‌کس در این همه سال حضور برلوسکنی  را در عرصه سیاست نامی از بندتو لتیتزیا نشنیده است، دلیل دعوت از برلوسکنی  برای جشن تولد دخترش را خیلی طبیعی دانست و گفت که او با مردم عادی نشست‌و‌برخاست می‌کند و دلیلی نمی‌بیند که همه از حضور یکی از دوستان صمیمی او در این مراسم شوکه و متعجب شده‌اند. البته کندوکاو تایمز نسبت به این موضوع به همین جا ختم نشده و فرستاده ویژه این روزنامه از همه افرادی که در همسایگی این خانواده زندگی می‌کنند درمورد رابطه او با برلوسکنی  سؤال کرده که طبق انتظار همه دوستان لتیتزیا از این دوستی دیرینه و صمیمی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند.

کد خبر 81259

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز