چرخه شبانه‌روزی اخبار باعث می‌شود رسانه‌ها همیشه در گیرودار کسب سهم بیشتری از مخاطبان باشند و این فشار آنها را به سمت مبالغه، تحریک احساسات و سرگرمی‌سازی سوق می‌دهد و اخبار پزشکی و سلامت هم از این روند مستثنی نیستند.

misleading

از طرف دیگر این موضوع که اغلب دبیران و ویراستاران هستند که عناوین و تیترهای اخبار و گزارش‌ها را تعیین می‌کنند، نه خبرنگاران تهیه‌کننده گزارش، نیز ممکن است این اغراق کردن را تشدید کنند.

اما واقعیت این است که واقعیت پژوهش‌های زیستی-پزشکی به کلی دور از این جاروجنجال و تحریک احساساتی است که رسانه‌ها به آن دامن می‌زنند، رون پیشرفت در این حوزه آهسته است و نتایجی اندک و به تدریج فزاینده بر اساس بررسی‌های درازمدت در آن به دست می‌آیند که همیشه ضعف‌های خود را هم دارند.

بیشتر بخوانید: مشکل اخبار پزشکی: چرا گزارش‌های پزشکی کیفیت پایینی پیدا می‌کنند؟

تیترها یا عناوین مبالغه‌آمیز در اخبار سلامت می‌توانند به چند دلیل خوانندگان را گمراه کنند، ازجمله این تیترها می‌توانند:

- امید یا ترس کاذب ایجاد کنند: به‌عنوان‌مثال، تیتری به این صورت که"درمان جدیدی برای سرطان پیدا شد!" ممکن است باعث شود خوانندگان باور کنند که آن‌ها یا یکی از عزیزانشان به‌زودی از این بیماری درمان خواهند شد. بااین‌حال، واقعیت این است که سرطان یک بیماری پیچیده است هیچ درمان واحدی برای انواع سرطان وجود ندارد. عناوین مبالغه‌آمیز همچنین می‌توانند ترس غیرضروری ایجاد کنند، مانند تیتری که می‌گوید «خوردن شکلات باعث حمله قلبی می‌شود!»، درحالی‌که یافته‌های مطالعه گزارش‌شده تنها یک ارتباط ضعیف بین خوردن شکلات و حمله قلبی یافته است.

- مسائل پیچیده پزشکی را ساده‌سازی کنند: اخبار سلامت اغلب پیچیده و ظریف است، اما عناوین مبالغه‌آمیز می‌توانند خوانندگان را متقاعد کنند که راه‌حل‌های ساده‌ای برای مشکلات پیچیده وجود دارد. به‌عنوان‌مثال، تیتری که می‌گوید «با این ترفند شگفت‌انگیز وزنتان را سریعاً کم کنید!» احتمالاً گمراه‌کننده است، زیرا هیچ راه سریع و آسانی برای کاهش وزن به شکل ایمن و مؤثری وجود ندارد.

- مردم را از دریافت کمک پزشکی بازدارند: اگر مردم بوسیله عناوین مبالغه‌آمیز گمراه شوند، ممکن است هنگامی که نیاز به کمک پزشکی دارند، آن را دریافت نکنند. به‌عنوان‌مثال، اگر کسی تیتر خبری را بخواند که می‌گوید «یک مطالعه جدید نشان می‌دهد مصرف روزانه آسپرین می‌تواند سرطان ایجاد کند»، ممکن است مصرف آسپیرین را حتی اگر بوسیله پزشکش تجویز شده باشد، متوقف کند.

علاوه بر این مثال‌های خاص، عناوین یا تیترهای مبالغه‌آمیز همچنین به‌طورکلی می‌توانند به بی‌اعتمادی عمومی نسبت به اخبار سلامت منجر شوند. وقتی مردم عناوین زیادی را می‌بینند که گمراه‌کننده یا نادرست هستند، ممکن است فکر کنند که تمام اخبار سلامت غیرقابل‌اعتماد هستند. این وضعیت می‌تواند باعث شود مردم در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه برای سلامت خود با مشکل مواجه شوند.

چطور فریب نخوریم؟

برای اینکه عناوین گمراه‌کننده یا تیترهای فریبیده مقاله‌ها یا گزارش‌های مربوط به سلامت و تندرستی گمراهتان نکند، به این توصیه‌ها عمل کنید:

یک - کل مقاله را بخوانید: فقط بر اساس عنوان یا تیتر گزارش یا مقاله دربار آن قضاوت نکنید. ممکن است مقاله زمینه و ظرافت بیشتری نسبت به عنوان داشته باشد.

دو- نسبت به ادعاهایی که بیش‌ازحد خوب به نظر می‌رسند، شکاک باشید: اگر عنوان تیتر وعده یک راه‌حل سریع و آسان برای یک مشکل بهداشتی پیچیده می‌دهد، احتمالاً به‌اصطلاح «بیش‌ازحد خوب است که درست باشد.»

سه- منبع خبر را بررسی کنید: سازمان‌های خبری معتبر احتمال بیشتری دارد که گزارش‌های دقیق و بی‌طرفانه پزشکی و تندرستی منتشر کنند.

چهار- با پزشکتان صحبت کنید: اگر درباره اخبار یا گزارش‌های سلامت سؤالی دارید، سؤالاتتان را از پزشکتان بپرسید. پزشکتان می‌تواند به شما در درک

آن گزارش و ارتباط آن با وضعیت شما کمک کند.

کد خبر 813021

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha