کارشناس مسائل روسیه گفت: نگاه غالب سیاسیون روسیه نسبت به توافقات امنیتی مثبت و خوش‌بینانه است، یعنی آن‌ها هم از ارتقای روابط ایران و روسیه آن هم در این سطح استقبال می‌کنند.

شوری

به گزارش همشهری آنلاین، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی به تاریخ 19 آذر، در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت اطلاعات بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه با کلیات و جزئیات این لایحه موافقت کردند. درباره اهمیت تعمیق مناسبات امنیتی و اطلاعاتی با روسیه، با محمد شوری، کارشناس مسائل روسیه گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

ایران و روسیه نیازمند تعمیق روابط امنیتی هستند

شوری در ابتدا گفت: تا الآن توافقات بسیاری بین دو کشور ایران و روسیه رخ داده است. اکثر توافقات و ارتقای روابط این دوکشور مربوط به موضوعات اقتصادی بوده، اما در موضوعات امنیتی و نظامی غیر از توافق 10 ساله‌ای که سال 1379 بین این دو کشور رخ داد، این تجدید همکاری که مورد قبول مجلس ما هم واقع شد می‌توان در تعمیق مناسبات و روابط ایران با روس‌ها اثرگذار باشد و به نوعی تا مدت قابل توجهی این مناسبات را تضمین نماید. هم کشور ما و هم روسیه به یک توافق محکم دولتی که مورد تأیید مجلس قرار گرفته باشد نیازمند است تا روابط امینیتی را در ادامه در سطح بالایی پیگیری کند.

سیاسیون روسیه مشتاقند روابط امنیتی ایران و روسیه گسترش پیدا کند

وی افزود: البته در گذشته،‌همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی بین دو کشور وجود داشته است اما این توافق موجب شد تا آن تداوم و استحکام قابل توجهی پیدا کند. من دقیق اطلاعی ندارم که این لایحه در مجلس روسیه هم رأی موافق گرفته است یا نه اما دو نکته قابل توجه در این راستا وجود دارد، اول اینکه نگاه غالب سیاسیون روسیه نسبت به این توافقات مثبت و خوش‌بینانه است، یعنی آن‌ها هم از ارتقای روابط ایران و روسیه آن هم در این سطح استقبال می‌کنند، دوم اینکه تا جایی که بنده خاطرم هست و اطلاع دارم معمولاً این توافقات اول در مجلس روسیه مورد تأیید واقع می‌شد و سپس در ایران در مجلس مطرح می‌گشت. لازم به ذکر است که کندی برخی دستگاه‌های مربوطه در این باره یکی از علل این تأخیر است.

اسرائیل و تلاش برای توقف روابط ایران و روسیه

این کارشناس روسیه درمورد واکنش اسرائیل نسبت به تعمیق روابط امنیتی ایران و روسیه مطرح کرد: رژیم صهیونیستی همیشه خود را به عنوان یک مانع در پیشبرد ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی ایران و روسیه وارد در میدان کرده است و در این سال‌ها هم هر کاری که از دستش برمی‌آمد انجام داد. به طور مثال هرموقع سخن از ارتقا و تعمیق روابط ایران و روسیه به میان آمده است، رئیس جمهور اسرائیل به روسیه می‌رفت تا این روابط را خنثی سازد. به نظر می‌رسد که اگر صهیونیست‌ها کاری از دستشان در این باره برمی‌آمد تا حال انجام می‌دادند. به هرحال روسیه به عنوان یک قدرت جهانی مناسبات خود با سایر کشورها را بر مبنای منافعش پیگیری می‌کند.

کد خبر 814764

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha