همشهری آنلاین- علیالله سلیمی: برنامه نشست نقد و بررسی مجموعه کتابهای «قصههای حنانه» نوشته علی باباجانی با حضور نویسنده و سید احمد میرزاده، شاعر و نویسنده به عنوان منتقد جلسه برگزار شد. در این نشست، سید احمد میرزاده صحبتهای خود را با ارائه توضیحاتی درباره ادبیات دینی آغاز کرد و گفت: اگر به اجزای ادبیات دینی یعنی ادبیات و دین توجه کنیم، احساس خواهیم کرد که با یک امر نشدنی مواجهیم چون ادبیات عرصه تخیل و نوآوری است، اما دین عرصه اعتقادات ثابت و پابرجاست مگر اینکه از یکی از این عرصهها با تساهل بگذریم.وی افزود: در این حوزه برخی آثار دغدغهمندانه تولید شده که محتوای هنری و ادبی ندارند و از سوی دیگر برخی آثار هنری و ادبی خوبی نگارش شدند که محتوای مناسبی ندارند. ادبیات اگر بخواهد ادبیات باشد نیازمند تخیل، هنر و... است و اگر بخواهد به خدمت ارزشهای دینی درآید و در عین حال تمام جذابیتهای هنری و ادبی را داشته باشد، کمتر مصداقی در عالم واقع میتوان برایش یافت. به گفته این نویسنده کودک و نوجوان، در ادبیات دینی کودک و نوجوان مشکلات بیشتر است، چرا که برخی از مسائلی که در ادبیات بزرگسال حل شدهاند، کماکان در ادبیات کودک و نوجوان به عنوان مسئله باقی ماندهاند.
- تولید اثر در ادبیات دینی کودک و نوجوان
کارشناس برنامه در ادامه گفت: برای ورود به عرصه ادبیات کودک اگر آشنایی با روانشناسی کودک نداشته باشیم، موفق نخواهیم بود. همچنین معیارهای از پیش تعیین شده در داستاننویسی و شعر قابل استفاده در ادبیات کودک نیست و باید آنها را با سن این مخاطبان همسان سازی کرد. این مشکلات سبب شده تولید داستان در ادبیات دینی دشوار باشد. از سوی دیگر فضای عمومی داوریهای ادبی ما همراه پیش فرض است و گاهی بیان میشود آثار جوششی نیستند و کوششیاند و به همین دلیل برخی از آثار ادبیات دینی از برنده شدن جا میمانند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نویسنده «قصههای حنانه» پیشتر آثار پرمخاطب و موفق زیادی را در ادبیات دینی منتشر کرده است، گفت: برای تولید اثر در ادبیات دینی کودک و نوجوان باید ببینیم مخاطب ما چه ویژگی دارد؟ سن تکلیف دختران ۹ سال است که همزمان با دوره عملیات عینی در رشد کودک است و بر این اساس همه چیز باید عینی باشد و از مباحث انتزاعی دور شود. خوشبختانه در کتاب «قصههای حنانه» میبینیم که تمامی عناصر به کار گرفته شده عینی است.
- حجاب برای حنانه یک مسئله هویتی است
این منتقد همچنین به چالشهای تصویرگری «قصههای حنانه» اشاره کرد و ادامه داد: باباجانی در این کتاب سعی کرده، به صورتی غیرمستقیم به سوالات درباره حجاب پاسخ دهد. حجاب برای حنانه یک مسئله هویتی است تا جایی که حتی عروسکش هم محجبه است، یعنی حجاب برای حنانه درونی شده است. همچنین وقتی با برادرش نقاشی میکشد حنانه خودش را با روسری تصویر میکند. به طور کل نویسنده باید تلاش کند به صورت غیرمستقیم حرف بزند و هر چه در این شیوه موفقتر باشد اثرگذاری کتاب حتی برای مخاطب نوجوان بیشتر است. وی با بیان اینکه برای مخاطب نوجوان در ادبیات دینی فرم مهمتر است، گفت: مخاطب نوجوان حتی ترجیح میدهد که فرم داستان از سن او بالاتر باشد.
- تنوع ادبیات دینی
علی باباجانی، نویسنده کتاب هم در این نشست با اشاره به تنوع ادبیات دینی گفت: میتوان شیوههای مستقیم و غیرمستقیم را برای ترویج مفاهیم دینی به کار گرفت. ما امروز نیازمند زبانی برای انتقال هنرمندانه پیامهای دینی به مخاطب هستیم. وی افزود: امروزه ناشران زیادی از جمله انتشارات بهنشر در حوزه کودک و نوجوان، فعالیت میکنند. هر سال برای کودک و نوجوان تعداد زیادی کتاب چاپ میشود که نیمی از آن ترجمه است، اما ما باید بتوانیم فرهنگ خود را منتشر کنیم. من مجموعه دوازده جلدی «قصههای حنانه» را با محوریت موضوع حجاب برای بازه سنی ۹ تا ۱۲ سال نوشتم که امیدوارم بازخورد خوبی از مخاطبانش بگیرم.
- درباره مجموعه قصههای حنانه
مجموعه «قصههای حنانه» اثری به قلم علی بابا جانی و تصویرگری گلنار ثروتیان است که از سوی انتشارات بهنشر منتشر شده است. این مجموعه داستانهای کودکانه با محتوای دینی و اخلاقی است. محور اصلی قصه ها دختری بنام حنانه است که با پدر، مادر و برادرش حامد زندگی میکند. حنانه به سنی رسیده است که باید از حجاب بداند و آن را رعایت کند. علی باباجانی نویسنده پرکار کودک و نوجوان با داستان های این کتاب دختران «گروه سنی ب» را به مراقبت از پوشش و حجاب خود، علاقمند میکند. این کتاب میتواند به شیوهای غیر مستقیم در تربیت اسلامی فرزندان خانوادهها موثر است.
نظر شما