سه‌شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۴۱
۰ نفر

گروه‌ ورزشی: حتی شکست 2 بر یک یکشنبه‌شب مقابل مایورکا هم نمی‌تواند فصل درخشان بارسلونا قهرمان جام حذفی اسپانیا و لالیگا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

 بارسا که با باخت رئال‌مادرید مقابل ویارئال در روز شنبه، قهرمانی این فصل لالیگا را جشن گرفت روز بعد در غیاب بازیکنان اصلی مقابل مایورکا تن به شکست داد. اتوئو که با از دست دادن یک پنالتی در اواخر بازی نتوانست بازی را به تساوی بکشاند ابتدا با به ثمر رساندن 29امین گل این فصل خود بارسا را جلو انداخته بود اما گل‌های نیمه‌دوم مایورکا که به فاصله 5 دقیقه از هم به ثمر رسید پیروزی را از آن این تیم کرد. با این وجود این شکست تاثیری در جشن بارسا که برای اولین بار از سال 1998 تاکنون توانسته همزمان در لیگ و جام حذفی قهرمان شود، ندارد.

بازگشت به سیستم کرایف

شاید کمتر کسی چنین موفقیتی را از پپ گواردیولا در اولین فصل مربیگری‌اش در بارسا انتظار داشت. بارسا که از سال 2006 به هیچ عنوانی دست پیدا نکرده بود این فصل با مربیگری گواردیولا که به جای رایکارد هدایت تیم را به دست گرفته بود، بهترین فصل تاریخ 110 ساله باشگاه را تجربه کرد. با این وجود این مربی 38 ساله که همواره در طول فصل تواضع خود را حفظ کرده همه چیز را مدیون بازیکنانش می‌داند: «اگر بازیکنان دیگری را در اختیار داشتم موفق نمی‌شدم اما آنها قطعا با هر مربی دیگری قهرمان می‌شدند. از این تعریف و تمجیدها ممنونم اما عامل اصلی، استعداد بازیکنان و تلاش سخت آنها بود که ما را به اینجا رساند. باید آنها را تحسین کرد و همچنین به رئال‌مادرید تبریک می‌گویم که همه تلاش خود را مقابل ما به کار گرفتند. در نیمه‌دوم فصل آنها به ما این درس را دادند که باید همیشه به جلو نگاه کرد.»

انتخاب گواردیولا بازیکن سابق و مربی تیم ذخیره باشگاه پس از اخراج رایکارد، تردیدهای زیادی را به همراه داشت و ریسک بزرگی برای خوان لاپورتا رئیس باشگاه که موقعیت خود را در خطر می‌دید، محسوب می‌شد. با این وجود با نگاهی به تاریخچه باشگاه و مرور دوران یوهان کرایف در این تیم می‌توان دریافت که انتخاب گواردیولای تازه‌کار چندان هم تعجب‌آور نبود. کرایف تیم رویایی بارسا را به 4 قهرمانی متوالی لالیگا و نیز قهرمانی اروپا در سال 1992 رساند و همان سبک فوتبال کاملی را که دو دهه قبل در تیم ملی افسانه‌ای هلند به عنوان بازیکن تجربه کرده بود در آن تیم پیاده کرد.

از آنجا که گواردیولا از هافبک‌های کلیدی در بارسلونای کرایف بود، لاپورتا باور داشت که او قادر است همان سبک را که از زمان کرایف به بعد همواره مورد درخواست هواداران بود به تیم بازگرداند. وقتی گواردیولا به عنوان مربی تیم معرفی شد، زمزمه‌هایی از اینکه تجربه لازم برای هدایت تیم مطرح اسپانیا را ندارد شنیده می‌شد. اما گواردیولا در آن زمان با یک جمله
 به این تردید پاسخ داد و سرانجام آن را به واقعیت تبدیل کرد: «من این احساس را دارم که مردم به ما افتخار خواهند کرد.»

نظم گواردیولا

گواردیولا کار خود را با سامان‌دهی وضعیت ستاره‌های بی‌انضباط تیم شروع کرد و خواستار فروش رونالدینیو، دکو و اتوئو شد. هرچند که اتوئو با عملکرد خود در تمرینات و بازی‌های تدارکاتی پیش‌فصل نظر این مربی را تغییر داد. آلوز و پیکه مدافعان راست و وسط تیم تنها بازیکنانی بودند که به ترکیب تیم رایکارد اضافه شدند و تفاوت اصلی در تفکرات و قانونمندی گواردیولا بود.

وی که با اعمال قوانین انضباطی جدید نظم خاصی را بر تیم حاکم کرد، آنچنان مهارت، تاکتیک و اقتداری را به تیم تزریق کرد که حتی سخت‌گیرترین مفسران به این واقعیت اعتراف کردند که بارسای گواردیولا می‌تواند بهترین تیمی باشد که اروپا تا به حال به خود دیده. با استفاده به جا از مثلث اتوئو، مسی و آنری در خط حمله با پشتیبانی ژاوی و پدیده‌ای چون اینی‌یستا در خط میانی، تیم گواردیولا تا این لحظه 151 گل در تمامی تورنمنت‌ها به ثمر رسانده است.

اتوئو در خصوص تفاوتی که این مربی در تیم نسبت به سال‌های اخیر ایجاد کرده می‌گوید: «گواردیولا درست همان فردی بود که بعد از 2 سال سخت لازم داشتیم. او به ما کمک کرد چیزی را که از دست داده بودیم دوباره پیدا کنیم.» در حالی که هیچ تیم اسپانیایی تاکنون موفق نشده به قهرمانی 3جانبه دست پیدا کند، گواردیولا این فرصت را دارد که نام خود را در تاریخ فوتبال این کشور ثبت کند.

هرچند که مواجهه با حریفی چون منچستریونایتد در فینال لیگ قهرمانان بی‌تردید نبرد سختی خواهد بود. گواردیولا دراین‌باره می‌گوید: «قهرمانی در لیگ مهم‌ترین عنوان است. حتی از قهرمان اروپا شدن هم بیشتر اهمیت دارد چون پاداش تیمی است که از همه باثبات‌تر بوده. در اروپا حتی اگر فقط 10 دقیقه بد بازی کنی، ممکن است همه چیز تمام شود. کافی است به بازی ما مقابل چلسی نگاه کنید که فقط آندرس اینی‌یستا توانست ما را در آخرین دقیقه نجات دهد.»

 این مربی که در آستانه فینال رم

 به خاطر محرومیت و مصدومیت تعدادی از بازیکنان کلیدی‌اش با مشکل مواجه است، در دیدار با مایورکا به ستاره‌های تیمش از جمله مسی، ژاوی، پویول  و والدس استراحت داد و در عوض از بازیکنان جوانی چون لادسما، ژاوی تورس و اولازابال دروازه‌بان 19 ساله استفاده کرد. وی پس از شکست تیم گفت: «اصلا نمی‌توانم تیمم را سرزنش کنم. ما بازیکنان زیادی داشتیم که خیلی بازی نکرده بودند و باید امشب به میدان می‌رفتند. اتوئو گل خوبی زد و فرصت‌های دیگری هم از جمله پنالتی که از دست رفت، داشت اما نمی‌توانم از او گلایه کنم.  چون او در تمام فصل گلزنی کرده (29 گل در لیگ) و به این کار هم ادامه خواهد داد.»

صعود آتلتیکو به رتبه چهارم

آتلتیکو مادرید با تک‌گل فورلان که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید والنسیا را شکست داد تا در آستانه راهیابی به لیگ قهرمانان فصل بعد قرار گیرد. این تیم اکنون با 61 امتیاز و 3 امتیاز کمتر از سویا در رتبه چهارم قرار گرفته. والنسیا و ویارئال هم که در امتیاز 59 مساوی هستند به‌ترتیب پنجم و ششم هستند.

کد خبر 81732

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز