چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه استان‌ها – فائزه توکل: چندی پیش همایش سراسری شوراهای اسلامی شهرستان شهریار با حضور فرماندار، معاون سیاسی انتظامی و جمعی از شورایاران و مسئولان ادارات مختلف شهرستان برگزار شد.

در این همایش رئیس شورای اسلامی شهرستان شهریار ضمن بیان مشکل شهرداری‌ها در خصوص زمین‌های قولنامه‌ای اظهار داشت: یکی از مشکلات اساسی پیش‌روی شهرداری‌ها زمین‌های قولنامه‌ای است و با توجه به اینکه 80 درصد زمین‌ها سند ندارند شهرداری‌ها نمی‌توانند جواز صادر کنند که این موضوع به یکی از مشکلات مهم شهرداری‌ها تبدیل شده است، ضمن اینکه تمام صاحبان این زمین‌ها با ساخت آنها به شکل غیرمجاز و غیر‌رسمی علاوه بر ایجاد مشکل سبب از بین رفتن بیت‌المال نیز می‌شوند و مشکلات زیست محیطی و اجتماعی را موجب می‌شوند.

لطیفی  در گفت‌وگو با همشهری ضمن اشاره به اینکه تمام زمین‌های بدون سند در دو شهر قدس و ملارد قرار دارند و زمین‌های شهرهای اندیشه و شهریار از این نظر مشکلی ندارند، می‌گوید: تمام این زمین‌ها به‌صورت غیرمجاز تفکیک شده‌اند و یک پلاک ثبتی کلی دارند و به همین دلیل شهرداری نمی‌تواند برای آنها جواز صادر کند.

رئیس شورای شهرستان شهریار در ادامه عنوان می‌کند: تا زمانی که این زمین‌ها سند‌دار نشده‌اند تنها راه حل این است که شهرداری‌ها براساس مجوز شورای اسلامی شهرها برای زمین‌ها پلاک‌های تفکیکی و مجوز صادر کنند. شاید از این طریق بتوان از تفکیک‌های غیرقانونی بیشتر جلوگیری کرد.

لطیفی با بیان اینکه در حال حاضر 5000 متر زمین به‌طور غیرمجاز توسط مردم تصرف شده است، می‌گوید: تاکنون این زمین‌ها چندین دست در بین مردم گشته و به دلیل ساخت و ساز در آنها، امکان تصرف و کنترل آنها توسط شهرداری وجود ندارد و در نتیجه درآمدی هم برای شهرداری ندارد.

وی با اشاره به اینکه این زمین‌ها مشکلات زیادی برای منطقه به‌وجود آورده است، بیان می‌کند: به‌عنوان مثال فردی که چند سال پیش برای گرفتن جواز 100 متر زمین باید 5 میلیون تومان به شهرداری می‌داد و نداده، الان باید 20 میلیون تومان خسارت بپردازد. همچنین ساخت و سازهای غیرمجاز و نامناسب بودن نمای ساختمانها موجب ناهمگونی و زشت شدن چهره شهر شده است.

لطیفی  با بیان اینکه هنوز هیچ طرح جامعی برای حل مشکل این زمین‌ها تدوین نشده است، می‌گوید: انتظار ما این است که استاندار هرچه سریع‌تر در شورای کمیته برنامه‌ریزی و شورای تامین استان به این موضوع رسیدگی و آن را حل کند تا بتوانیم به زمین‌ها مجوز بدهیم و برای تخریب، بازسازی و بهسازی ساختمانهای ساخته شده اقدام کنیم.

در همین حال صادقی، یکی از ساکنان شهر ملارد، به همشهری می‌گوید: من حدود 3 سال است که در اینجا ساکن هستم اما با وجود اینکه برای زمینم پول پرداخت کرده‌ام هنوز مالک آن نیستم چون شهرداری برای آن پروانه صادر نمی‌کند و به همین خاطر مجبور شده‌ام به‌صورت غیرمجاز در آن ساختمان بسازم.

وی در ادامه عنوان می‌کند: مشکل دیگر این است که دستگاههای خدماتی مانند آب، برق و گاز نیز به دلیل غیرمجاز بودن ساخت و سازها حاضر به ارائه خدمات در این منطقه نیستند و این امر ما را با مشکل بی آبی، نداشتن برق و گاز روبرو کرده است.

همین موضوع هم باعث شده شاهد برق دزدی از شبکه اصلی و رها شدن سیم‌های انتقال برق روی زمین باشیم. صادقی ابراز امیدواری کرد که مسئولان شهرستان توجه بیشتری به این موضوع کرده و راه حلی برای حل این مشکلات پیدا کنند.

کد خبر 81837

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز