گروه اجتماعی- زهرا رفیعی: ایران تاکنون حدود 700 میلیون دلار برای انسداد مرزهای شرقی هزینه کرده است.

این در حالی است که کمک‌های بین‌المللی در سال‌های اخیر حدود 8 میلیون دلار بوده است. رئیس مبارزه با مواد‌مخدر ناجا گفت: سال گذشته 100 میلیارد تومان برای انسداد مرزها استفاده شد. امسال نیز مجلس با اختصاص 135 میلیارد تومان برای انسداد مرزهای شرقی موافقت کرد.

سردار حمیدرضا حسین آبادی افزود: در مسیری که تا‌کنون مسدود شده 180 برج دیده‌بانی گذاشته شده است. در بخش سیستان علاوه بر برجک‌ها دیوار و کانال کشی نیز شده است.

وی در مورد هزینه نگهداری مرز گفت: سالانه برای همه هماهنگی‌های مرزی و تأمین تجهیزات از جمله بیل مکانیکی و همچنین تیم‌های مهندسی برای نگهداری، مرمت و بازسازی کانال‌ها هزینه‌ای نزدیک به 10 میلیارد تومان مصرف می‌شود.

حسین‌آبادی تصریح کرد: کمک‌های بین‌المللی برای انسداد مرزها درمقایسه با میزان 800 میلیون دلاری که طی 3 سال گذشته صرف انسداد مرزها شده، بسیار پایین است و این میزان 7 تا 8 میلیون دلار است.

آنتونیو ماریو کاستا مدیرکل مبارزه با جرم و اعتیاد سازمان ملل متحد نیز پس از بازدید از مانور نیروهای پلیس و مرزهای مسدود شده در پاسخ به سؤال همشهری در مورد کمک‌های بین‌المللی برای مرزهای شرقی گفت: اقدامات ایران در مبارزه با مواد‌مخدر و انسداد مرزها در دنیا بی‌سابقه است.

UNODC موضع ایران و تلاش‌های آن را برای جامعه جهانی تشریح کرده است. زمانی که جهان درک بهتری از زحمات ایران داشته باشد می‌تواند مشارکت بهتری برای مبارزه با مواد‌مخدر داشته باشد.

وی در مورد وضعیت ایران در مبارزه با مواد‌مخدر یادآور شد: ایران در مقایسه با 2سال پیش بسیار پیشرفته شده است و میزان حرفه‌ای بودن نیروهای مبارزه با مواد‌مخدر بسیار چشمگیر است.

کاستا درباره ابتکار طرح سه جانبه مبارزه با مواد‌مخدر نیز افزود: این ابتکار برنامه‌ای است که با آن تلاش‌های 3 کشور ایران، افغانستان و پاکستان برای مبارزه با مواد‌مخدر هماهنگ‌تر خواهد شد.

این طرح این مطلب را می‌رساند که موضوع مبارزه با مواد‌مخدر داخل افغانستان نیست بلکه موضوع جهانی است. وی درخصوص کمک مالی سازمان ملل متحد به ایران اظهار داشت: سازمان ملل متحد، منابع چندانی ندارد و از نظر مالی به کشورهای عضو خود وابسته است اما امید فراوانی داریم که پس از مطلع کردن کشورهای دیگر از فعالیت‌های ایران وضع فرق کند.

کاستا با اشاره به اینکه تریاک فقط در 2 کشور دنیا یعنی برمه و افغانستان تولید می‌شود، افزود: محصولی که در هر هکتار از زمین‌های برمه تولید می‌شود 8 تا 10کیلو است که این میزان در افغانستان به 48 کیلو می‌رسد؛ در نتیجه شاید در تولید کلی مواد‌مخدر کاهش داشته باشیم اما در تریاک کاهشی نخواهیم داشت.

کد خبر 81926

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز