شهردار تهران از تغییر شکل نظافت شهر خبر داد و گفت: امروز ۲۰۰ دستگاه خودروی پسماند به شهر خواهد آمد.

زاکانی

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، شهردار تهران در شنبه امید و افتخار با یاد شهدای کرمان گفت: خداوند این شهیدان را مورد عنایت قرار دهد و دشمنانش که یک روز از شهید قاسم سلیمانی و اکنون از زائران او ترس دارند را به قعر جهنم ببرد.

او افزود: شنبه‌ای دیگر را با افتخار برای خدمت و توسعه شهر پاس می‌داریم، برخی موضوعات هستند که مستقیما مسئولیت مدیریت شهری است و با مجموعه کاری که در شورای ششم و مدیریت شهری تحت عنوان تحول بیان شد، انتظار اجرایی شدن تحولات در شهر می‌رفت.

زاکانی تاکید کرد: ما مسیری را دنبال کردیم که هم باری از دوش شهر برداشته شود و هم منشأ تحول شود. در تهران محتوا و چارچوب پیمان‌ها معیوب بود و از این وضعیت سواستفاده می‌شد و بار شهر زمین میماند. ماموریت جدیدی که برای معاونت خدمات شهری و سازمان پسماند تعیین شد این بود که تحول را در نظر داشته باشند. مدت‌ها زیرساخت‌های این کار مهیا شد و آثار این کار به زودی در شهر نمایان خواهد شد.

شهردار تهران با بیان اینکه هر ناحیه برای جمع آوری زباله تر و هر منطقه برای پسماند خشک پیمان جداگانه داشتند، گفت: درنتیجه نظام جامع مدیریتی برای پسماند در شهر وجود نداشت که آثار بدی می‌گذاشت و شبکه‌های متعددی از استثمار کودکان ایجاد شده بود. در چند سطح کار شد، در گام اول تمام این‌ها به مناقصه‌هایی تبدیل و اکنون ۱۴ پیمانکاران مشغولند. این پیمانکاران موظف شدند که مطابق با نیاز شهر تجهیزات داشته باشند و امروز ۲۰۰ دستگاه خودروی پسماند به شهر خواهد آمد.

او تاکید کرد: بسترهای کار آماده و تا ابتدای ماه آتی به شکل کامل اجرایی خواهد شد.

زاکانی با اشاره به اینکه امروز ۲۸ ماه و پنج روز است که در مدیریت شهری دوره ششم مسیری را دنبال کردیم که ما به ازای آن هم باری از دوش شهر برداشته شده و هم مسیر تحول شهر را دنبال کرده‌ایم، گفت: قطعا انتظار کار بزرگ بود. بنابراین مدت‌ها فراهم کردن زیرساخت‌ها زمان برد و امیدواریم آثار و برکات آن در شهر نمایان شود. در گذشته هیچ نظام مدیریت یکپارچه‌ای برای جمع‌آوری و انتقال زباله در تهران وجود نداشت؛ پیمان‌هایی که در گذشته برای هر ناحیه وجود داشت به ۱۴ پیمان برای شهر تهران کاهش پیدا کرد و از سوی دیگر شبکه‌های مختلفی که از استثمار کودکان در حوزه پسماند شکل گرفته بود و از آسیب‌های این حوزه قلمداد می‌شد مورد توجه قرار گرفت.

شهردار تهران گفت: کف تجهیزات ۴۸۰ دستگاه است که امروز نیمی از آنها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. بخش دیگری نیز برای تقویت حوزه پسماند توسط سازمان مدیریت پسماند محیا شد. به این ترتیب در مسیر موجود بسترهای لازم فراهم شد و از این ماه کار به صورت عملیاتی دنبال می‌شود.

تولید ۳ هزار مگاوات برق روزانه از زباله

زاکانی با اشاره به اینکه روزانه ۷۰۰۰ تن زباله در شهر تهران جمع‌آوری می‌شود و از این میزان ۵۰۰۰ تن به مرکز پردازش آرادکوه منتقل می‌شود، افزود: این انتقال به آرادکوهی که شهروندان تهرانی را آزار می‌دهد و قبله تهران را تحت تاثیر قرار داده، انجام می‌شود. بنابراین شرایط شهر با این تحول تغییر خواهد کرد. در دولت موضوع برخورد با کسانی که ضایعات را خریداری می‌کنند دنبال شد تا برخورد قانونی با آنها صورت بگیرد. همچنین مقرر شد بخش امنیتی برخورد با شبکه‌های استثمار کودکان را دنبال کند. در طرح تحول، هر منطقه‌ای متولی کارکردهای خاص خود منطقه است و از سوی دیگر نیز در سفر چین بهره گیری از زباله سوز ۶۰۰۰ تنی در تهران برای تولید ۳۰۰۰ مگاوات برق روزانه دنبال شد.

زاکانی تأکید کرد: در پسماند ساختمانی نیز تنها برای ۱۰ هزار تن از ۳۰ هزار تن پسماند ساختمانی تهران پیشتر تدبیر شده بود که با کارخانه‌ای که امروز به بهره برداری رسید و حداکثر ظرفیت آن حدود ۸۰۰۰ تن است می‌توان برای ۱۸ هزار تن از پسماند ساختمانی تهران برنامه ریزی دقیق را انجام دهد. به این ترتیب برای زباله‌های ساختمانی شرایط جدیدی در حال رقم خوردن است و همه آنچه که در این حوزه اتفاق می‌افتد باید به شهروندان اطلاع رسانی شود. الگوی جدید از خدمت رسانی را در شهر فراهم می‌کنیم. در حوزه زیباسازی شهر نیز اتفاقات خوبی در راه است. قطعا ما به شرایط فعلی راضی نیستیم و انتظارات ویژه‌ای از پیمانکاران و مناطق داریم.

هزینه هزار و ۴۵۰ میلیاردی برای ماشین آلات جدید

شهردار تهران در جمع خبرنگاران نیز توضیح داد: « نزدیک به هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان ماشین آلات خریداری شده و به شهر اضافه می‌شود. برای موضوع پسماند ساختمانی علاوه ظرفیت ۱۰ هزار تنی سابق، کارخانه‌ای با ظرفیت بیش از ۸ هزار تن ایجاد شد که امروز با مقدمه ظرفیت افتتاح ۳ هزار و ۳۰۰ تن آغاز به کار کرد تا ما بتوانیم از بعد زیست محیطی و ایجاد بهره‌مندی از پسماندهای ساختمانی اقدام مهمی انجام دهیم. در آینده بسیار نزدیک بحث دستیابی به زباله سوز ۶ هزار تنی تهران نیز محقق خواهد شد.شروع به کار زباله سوز ۶ هزار تنی پس از قرارداد، حداقل ۲ سال زمان می‌برد.»

زاکانی تأکید کرد: ما در تلاش هستیم تا با این اقدامات بتوانیم رفت و روب شهر را به بهترین شکل انجام دهیم و به ازای انتقال پسماند، انرژی برای شهر تأمین شود، طبق قرار، هر روز نزدیک به ۳ هزار مگاوات برق به ظرفیت کشور افزوده خواهد شد که در ساعت نزدیک ۱۱۷ مگاوات برق خواهد بود.

شهردار تهران در رابطه تصویری از شرق تهران که در فضای مجازی منتشر شد و نشان می‌داد که نقطه‌ای در حوالی اتوبان بابایی با انباشت زباله‌های ساختمانی روبرو شده است، توضیح داد: متأسفانه تخلفاتی انجام می‌شود و برای اینکه جلوی این تخلفات گرفته شود،‌ دست به ایجاد زیرساخت‌های لازم زدیم، امیدواریم در گام بعدی نیز با ایجاد ضابطه‌های حداکثر شاهد چنین تصاویری نباشیم.

زاکانی در بخش دیگری از صحبت‌های در رابطه با کودکان زباله گرد و جمع‌آوری آنها گفت: یکی از مقدمات جمع آوری کودکان زباله گرد مربوط به اجرای همین طرح است و طبق برنامه به پیش خواهیم رفت و امیدواریم که شاهد اجرایی شدن این خواسته باشیم.

او افزود: نظافت شهر همیشه با نقطه ایده‌آل فاصله داشته است و در حال حاضر ما هم راضی نیستیم، به عبارت دیگر در برخی بخش‌ها خوب هستیم و در برخی بخش‌ها، وضعیت راضی کننده نیست. بنابراین امیدواریم با یکسان‌سازی که شروع کرده‌ایم، سیستم را پاسخگو کنیم و بتوانیم درجه رضایت‌مندی مردم را بالا ببریم.

شهردار تهران در رابطه با طرح جدید ساخت و ساز در حریم به عنوان پشتیبان بافت‌های فرسوده، گفت: این موضوع در حد پیشنهاد است و هنوز به جایی نرسیده است.

کد خبر 821992
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    2 0
    جدول ها و پیاده راه های زیر گذر میدان امام علی اصفهان را دوده گرفته و کسی به فکر نظافت و سرویس و تمیز کاری انها نمی باشد. و خود رو های شخصی در معبر عبدالرزاق اصفهان سد معبر نموده و خبری از دوربین ثبت تخلف و یا مامور راهنمائی نمی باشد. و هزینه ی اخذ جرایم از تخلفات خرج ساخت ایستگاه های جدید اتوبوس بی ار تی در اصفهان نمی گردد.
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
      2 0
      زاکانی شهردار تهران است نه اصفهان...
  • DE ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    1 0
    آقای زاکانی لطفا بفرمایید که در چه تاریخی تصمیم دارید سمت شمال به جنوب خیابان پاکنژاد در منطقه دو را که بیش از پانزده سال است به دلیل عملیات مترو مسدود است بازگشایی کنید
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۶
    3 0
    لطفا ممنوع کنید که سر چهارراهها بچه ها رو بذارن برای پول درآوردن،اینطوری از بچه ها سو استفاده نمیشه، در ضمن قیافه هند به خودمون داریم میگیریم چون روز به روز دارن اضافه میشن😑
  • US ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    دکتر جان نظافت گفتی کردی کبابم ..اگر ممکنه دستور بدهید .شهردار منطقه پنج .کمی .نظافتهای جویها .بلوارهارو انجام بدن .بوی تعفن .بیمارمون کرد .ممنون
  • US ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۷
    0 0
    اقای دکتر .لطفا سردارجنگل .کل درختان پیاده رو ها در حال خشک شدن .کثیف ..خشک ..