پس از آنکه در مردادماه گذشته، معیار سطح بندی دانش‌بنیان‌ها تغییر کرد، صادرات به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استراتژی‌های این شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت.

دانش بنیان

به گزارش همشهری آنلاین، یازدهمین نمایشگاه ایران ساخت هم که به‌تازگی برگزار شد، جایی برای تعامل دانش‌بنیان‌های ایرانی و مشتریان غیرایرانی بود. نمایشگاه ایران‌ساخت این دوره با عنوان «تجهیزات، مواد آزمایشگاهی و تست و آزمون پیشرفته» علاوه بر اینکه پذیرای مشتریان خارجی این حوزه خاص بود، اما در عین حال، محلی برای پیگیری توافقنامه‌ها و تفاهمنامه‌های پیشین هم بود. به‌عبارت دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در نمایشگاه‌ها، ازجمله نمایشگاه‌های ایران‌ساخت اکنون می‌توانند با جذب مشتریان بالقوه، در رتبه‌بندی دانش‌بنیان‌ها جایگاه خود را بهبود بخشند.

صادرات، محور توسعه دانش‌ بنیان‌ ها | صادرات می‌تواند سطح بندی دانش‌بنیان‌ها را تغییر دهد

تجهیز آزمایشگاه‌های افغانستان و عراق

نشست‌های B2B یکی از راهکارهای برقراری ارتباط بین دانش‌بنیان‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی است. B2B مخفف عبارت Business-to-Business است که در یازدهمین دوره نمایشگاه ایران‌ساخت مورد توجه قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

هیأت‌ها و شرکت‌های افغانستانی و عراقی با شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی وارد تعامل شدند که امید می‌رود بسیاری از این تعامل‌ها به خرید محصول یا راه‌اندازی خط تولید در این کشورها منجر شود. فعالان اقتصادی عراقی و افغانستانی طی 2روز در نشست‌های تجاری این نمایشگاه حاضر شدند و با دانش‌بنیان‌های ایران ارتباط برقرار کردند.

صادرات، محور توسعه دانش‌ بنیان‌ ها | صادرات می‌تواند سطح بندی دانش‌بنیان‌ها را تغییر دهد

ارزآوری تجهیزات آزمایشگاهی

یکی از صنایع ارزآور و ثروت‌آفرین در دنیا تجهیزات و مواد آزمایشگاهی است. عمادالدین عسگریه که برگزاری نشست‌های نمایشگاه ایران‌ساخت را بر عهده داشت، از بازدید هیأت‌های مختلف در این نمایشگاه خبر داد و گفت: این هیأت‌ها از حوزه‌های مختلفی چون آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، کشاورزی، صنعتی و شیمیایی، آزمایشگاه‌های حوزه ساخت‌وساز، کنترل کیفی، آزمایشگاه‌های پزشکی و حوزه سلامت، بخش تحقیق و توسعه و آزمایشگاه‌های مرتبط با این بخش هستند.

بیشتر بخوانید:

به‌گفته عسگریه، در بین هیأت‌های افغانستانی حاضر در این نمایشگاه، برخی در سال گذشته هم حضور داشته و محصولات ایران‌ساخت را خریداری کرده بودند و این دومین سال حضورشان محسوب می‌شود.

صادرات، محور توسعه دانش‌ بنیان‌ ها | صادرات می‌تواند سطح بندی دانش‌بنیان‌ها را تغییر دهد

پزشکی، علاقه‌مندی همسایه‌ها

مواد و تجهیزات آزمایشگاهی حوزه پزشکی هم جزو محصولاتی است که هم تقاضای بالایی دارد و هم می‌تواند سطح دانش‌بنیان‌های ایرانی را ارتقا دهد. این تقاضا امسال از سوی شرکت‌های عراقی و افغانستانی مشهود بود. مهدی آرمان، مدیر بخش B2B در نمایشگاه ایران‌ساخت 1402 با اشاره به اینکه امسال به‌دلیل تعطیلات سال نو میلادی شاهد حضور کشورهای کمتری بودیم، می‌گوید: از 5 شرکت عراقی حاضر در نمایشگاه امسال بیشتر در حوزه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند. در این میان، 2شرکت در حوزه آزمایشگاه‌های پزشکی و 2شرکت در حوزه کنترل کیفیت فعال هستند. به‌گفته آرمان، آزمایشگاه‌های ساخت‌وساز که برای مصالح و همچنین در حوزه پزشکی فعالیت می‌کنند از دیگر شرکت‌های حاضر بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

او همچنین یادآوری می‌کند که بیشتر شرکت‌های افغانستانی در حوزه‌های پزشکی فعالیت می‌کنند.

صادرات، محور توسعه دانش‌ بنیان‌ ها | صادرات می‌تواند سطح بندی دانش‌بنیان‌ها را تغییر دهد

ازبکستان، مهمان ویژه

شاید بتوان ازبکستان را مهمان ویژه نمایشگاه ایران ساخت امسال دانست. دانش‌بنیان‌های ایرانی در نمایشگاه هفته نوآوری ازبکستان توافق‌هایی در حوزه کشاورزی و پهپادهای این صنعت انجام داده‌اند. هیأت ازبکستانی به همراه سفیر کشور خود در ایران ضمن پیگیری توافقنامه‌های پیشین، با حدود 20شرکت دانش‌بنیان ایرانی مذاکره کردند تا از محصولات فناورانه و نوآورانه آنها بهره ببرند. سفیر ازبکستان در بازدید از نمایشگاه ایران‌ساخت، کشاورزی و نساجی را ۲حوزه اولویت‌دار این کشور برای همکاری با ایران عنوان کرد و از برنامه‌ریزی برای افزایش همکاری‌های فناورانه با ایران تا یک میلیارد دلار خبر داد.

بیشتر بخوانید:

فریدالدین نصریوف، به سطح معامله 500میلیون دلاری ایران و ازبکستان طی سال2023 در حوزه‌های مختلف فناوری اشاره کرد و از هدف‌گذاری یک میلیارد دلاری در سال2024 خبر داد.

صادرات، محور توسعه دانش‌ بنیان‌ ها | صادرات می‌تواند سطح بندی دانش‌بنیان‌ها را تغییر دهد

معیارهای جدید دانش‌بنیان‌ها

مرداد گذشته، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری معیارهای جدیدی را برای دانش‌بنیان‌شدن شرکت‌ها اعلام کرد. این سطح‌بندی جدید که به‌معنای ثروت‌آفرینی دانش‌بنیان‌ها و عبور از علم به ثروت بود، دانش‌بنیان‌ها را که اکنون تعدادشان به 9496شرکت رسیده است، برای فروش ارزی و ریالی به تکاپو انداخت.

دانش‌بنیان نوپا: تعداد این شرکت‌ها اکنون 6759شرکت است. این دانش‌بنیان‌ها اظهارنامه مالیاتی ندارند و براساس آخرین اظهارنامه مالیاتی خود کمتر از 50میلیارد ریال درآمد عملیاتی دارند.

دانش‌بنیان فناور: تعداد آنها اکنون 807شرکت است و به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در آخرین اظهارنامه خود بیش از 50میلیارد ریال درآمد عملیاتی داشته باشند و سهم فروش دانش‌بنیان آنها بیشتر از 50درصد باشد.

دانش بنیان نوآور: اکنون 1930 شرکت از این گروه در حال فعالیت هستند. آنها در آخرین اظهارنامه مالیاتی خود بیش از 50 میلیارد ریال درآمد عملیاتی دارند و سهم فروش دانش بنیان آنها کمتر از 50 درصد است.

کد خبر 822139

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha