چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

نیلوفر رستمی: این روزها آمفی‌تئاتر کتابخانه عمومی بابلسر میزبان نمایشی با عنوان « تاول » است. نمایشی که کارگردان آن اگرچه اهل خطه مازندران و شهر بابل است

اما سال‌هاست که پایتخت‌نشین شده است. سعید زین‌العابدین -‌ کارگردان -‌ ‌از اواخر فروردین‌ماه امسال در بابل تمرین‌های نمایش خود را آغاز کرده و حالا این نمایش را در بابلسر روی صحنه برد. عوامل نمایش از دو شهر تهران و بابل هستند، بازیگران و منشی صحنه و دستیار کارگردان اهل بابل هستند و کارگردان، نویسنده، طراح صحنه و لباس و موسیقی از بچه‌های تهران.

 نمایشنامه تاول را علیرضا توانا نوشته است، طراح لباس پریسا شاهنده، طراح صحنه محمد رشیدا و آهنگساز مهدی وجدانی است. بازیگران هم به‌ترتیب: عباس ابوالحسنی، مینو طوسی و آرمان سلطان‌زاده.

 این نمایش چند‌سال پیش با بازیگران تهرانی در فرهنگسرای نیاوران نمایش نامه‌خوانی شد. سعید زین‌العابدین، کارگردان نمایش، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته ادبیات نمایشی است و تا به حال علاوه بر اجرای چند نمایش، در حیطه فیلم کوتاه و داستانی بلند هم فعال بوده است و در حال حاضر در مرحله پیش تولید فیلم کوتاه جدیدش « آس پیک همیشه بد نیست » است. با او درباره نمایشش و اجرای در آن بابلسر گفت‌وگو کردیم.

  • چرا نمایشنامه تاول را برای کار انتخاب کردید‌؟

من همیشه نمایشنامه‌های توانا را دوست داشتم، نوع نگاهش را به روابط آدم‌ها و زندگی. دستیار او در تئاتر‌ها و فیلم‌هایش بودم و خلاصه یک جور نزدیکی فکری با او احساس می‌کنم. نمایشنامه تاول دارای ویژگی‌های خاصی است، به شدت دیالوگ‌های کوتاه دارد، شخصیت‌ها مثبت یا منفی نیستند شبیه خود آدم‌های واقعی زندگیند. و متن دارای خاصیتی است که مخاطب می‌تواند تاویل‌های بسیاری داشته باشد، به عبارتی قدرت تاویل پذیری متن زیاد است.

  • چطور شد که به فکر اجرا در بابل افتادید‌؟

عید امسال فرصتی شد تا بیشتر در کنار خانواده‌ام در بابل باشم و بیشتر هنرمندان بابلی را ببینم در گپ‌هایمان آنها برای همکاری اظهار تمایل کردند که نمایشی را کار کنند. من هم بلافاصله قبول و تمرین‌ها را آغاز کردم.

 کارگاه سفالگری راستگو و آموزشگاه سینمایی 35 فضای تمرین را در اختیارم گذاشتند و با همین لطفشان من و گروهم روزی 6 الی 7 ساعت تمرین می‌کردیم و نتیجه‌اش این شد که یک‌ماه نشده کار برای بازبینی آماده بود. واقعا خوشحالم که با گروهی از هنرمندان شهرستانی کار کردم، آنها بیشتر دغدغه کار فرهنگی دارند تا پول. اما متاسفانه در شهرستان وضعیت تئاتر چندان مطلوب نیست.

 بابل که روزگاری تئاترش قوی بود حالا 2 سال یکبار نمایشی به روی صحنه می‌برد. اگر یک نگاه جدی و قوی مدیریتی حاکم باشد بسیاری از این مشکلات قابل حل خواهد بود.

  • معمولا هنرمندانی که در تهران مستقرشده‌اند دیگر برایشان سخت است برای کار به شهرستان بروند، این‌طور نیست؟

من برایم فرقی نمی‌کند که کجا کار کنم هرگاه فرصت کار برایم فراهم شود استقبال می‌کنم. همیشه متن‌هایی را برای پیشنهاد در کیفم دارم. در این سال‌ها هم متن‌هایی را برای شرکت در جشنواره‌ها ارائه کردم که به دلایلی پذیرفته نشد.

البته در تمام سال‌هایی که از تئاتر دور بودم خودم را با کارهای دیگر مشغول کردم. الان مجموعه داستانی با نام «دزدی که به خودش دستبرد زد‌» و یک مجموعه شعر « به تو فکر می‌کنم‌» را آماده چاپ دارم و امیدوارم که امسال منتشر شود.

  • حالا چطور شد که شما و گروهتان که اهل بابل هستید به‌جای اجرا در این شهر در بابلسر نمایش را اجرا کردید‌؟

بله من و گروهم همگی از بچه‌های بابل هستیم و طبیعتا بسیار مشتاق بودم که در شهر خودم کار کنم اما به‌خاطر دلایلی که دوست ندارم عنوان کنم نشد اما از همین جا از مسئولان ارشاد بابلسر و اعضای شورای نمایش که با همراهی کامل با نمایشم برخورد کردند و شرایط خوبی برایم فراهم کردند قدردانی می‌کنم و خدا را شکر که استقبال خوبی هم از نمایش شد و مردم شهرم هم برای دیدن نمایش آمدند.

  • وضعیت بودجه نمایشتان چطور است؟

بودجه‌ای که شورای نمایش بابلسر به ما داد در حد شوخی بود که فقط بخشی از هزینه دکور و تبلیغات مارا تامین کرد. خدا را شکر من با کسانی کار کردم که برایشان اولویت تئاتر بود تا پول و حتی از جیب خود در روزهای تمرین خرج کردند. البته می‌دانم که شورای نمایش بابلسر هم نهایت حمایتش را از ما به‌عمل آورد، مشکل این است که بودجه تئاتر شهرستان‌ها به‌طور کل ناچیز است. 

  •  به‌نظر نمی‌رسد که سالن آمفی تئاتر بابلسر از لحاظ امکانات قوی باشد؟

اصولا شهرستان‌ها سالن حرفه ای یا ندارند یا کم دارند. سالن آمفی‌تئاتر کتابخانه عمومی بابلسر هم حرفه‌ای نبود و ما سعی کردیم که از تمام ابعاد سالن نهایت استفاده را ببریم. در این سالن امکانات نور و عمق صحنه وجود نداشت و حتی صندلی‌های تماشاگران هم چندان مناسب نبود.

 اما امکانات فعلا همین‌هاست و باید از همین داشته‌ها هم استفاده کرد و سالن را خالی نگذاشت. امیدوارم روزی برسد که در هر شهرستان یک تئاتر شهر وجود داشته باشد.

  • بازیگران بابل چقدر حرفه‌ای هستند ؟ آنها بیشتر آماتور کار می‌کنند؟

به‌واسطه کسانی مانند عباس ابوالحسنی که مدرس تئاتر و بازیگری است بابل دارای بازیگران خوبی است. من بازیگرانم را از شاگردان ابوالحسنی انتخاب کردم که قبلا بازیشان را دیده بودم و دوست داشتم.

همشهری استانها

کد خبر 82246

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز