تهران شهر موزه‌هاست؛ موزه‌هایی که از تاریخ و اصالت آن و هنر ساکنانش پرده برمی‌دارند. در کنار ده‌ها موزه‌ای که در جای جای این شهر پراکنده‌اند، برخی اختصاصی‌اند و آثار فاخر تصویری، تجسمی، گرافیکی، موسیقایی، نقاشی، عکاسی و هنرهای هفت‌گانه هنرمندان را به رخ تماشاگران می‌کشند.

موزه‌ها

همشهری- پریسا نوری: این موزه‌ها می‌توانند پاتوق گردش و تفریح برای بسیاری از مردم به ویژه هنردوستان باشند. در ادامه علاوه بر معرفی موزه‌های هنری، ظرفیت‌ها، راه‌های دسترسی و ساعت‌ فعالیت‌ آنها را مرور کرده‌ایم.

نام مقصد: موزه سینما

نشانی: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، عمارت باغ فردوس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: باغ‌فردوس

روز و ساعت فعالیت: همه روزه جز شنبه و ایام تعطیل از ساعت ۹ تا ۱۸

زمینه فعالیت: گنجینه‌ای از اسناد، پوسترها، کتاب، ابزار و... مربوط به تاریخ سینمای ایران

امکانات رفاهی: کافه، بوفه، خرید آثار هنری

پارکینگ: ندارد

ورودی: ۵ هزار تومان

سال افتتاح: ۱۳۷۷

معرفی: یکی از منحصر به‌فردترین موزه‌های کشورمان است که از زاویه دیگر به سینمای کشورمان می‌پردازد.

گنجینه سینما

در این موزه مرور تاریخچه سینمای ایران و آشنایی با تاریخی غنی این هنر را برای عاشقان سینما فراهم شده است. هزاران قطعه پوستر، سند، جلد نشریه و ۳۰۰ دستگاه و ابزار قدیمی سینماتوگراف بخشی از دارایی‌های ارزشمند این موزه است که در تالارهای مجلل آن به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین به این موارد می‌توان جوایز داخلی و خارجی، اعلان‌ها و نمونه‌های متنوعی از لباس، دکور و گریم‌های مختلف را نیز اضافه کرد.

عمارتی تماشایی

موزه سینما تهران دارای عمارتی زیبا و چندین تالار و نمایشگاه مختلف از جمله تالار پیشگامان و نمایشگاه نام‌آوران است. یکی از بارزترین ویژگی‌ معماری عمارت موزه سینما تهران، گچبری‌های چشم‌نوازی است که روی ستون‌های آن می‌توان دید؛ گچبری‌هایی که آمیخته‌ای از معماری ایرانی، رومی و یونانی بوده و به‌دست معماران زمان‌های قدیم خلق شده‌اند.

نام مقصد: موزه خوشنویسی

نشانی: خیابان شریعتی بالاتر از پیچ شمیران نرسیده به خیابان حقوقی، کوچه فولادوند

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: دروازه دولت

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پیچ‌شمیران

روز و ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰

زمینه فعالیت: خوشنویسی، خطاطی

امکانات رفاهی: رستوران، بوفه، محلی برای خرید آثار هنری

پارکینگ: در اطراف

ورودی: ۵ هزار تومان

سال افتتاح: ۱۳۹۶

معرفی:از موزه‌های کمتر دیده شده پایتخت است که گنجینه‌ای از آثار خوشنویسی، خطاطی و آثار هنری در قرون اخیر به‌شمار می‌رود.

نمایشگاه خطاطان مشهور

آثار این موزه که در ۳ طبقه به نمایش گذاشته شده است شامل تابلوهای خوشنویسی معروف از خطاطان معروف همچون عمادالکتاب، محمدرضا کلهر، میرزاغلامرضا اصفهانی و... است. همچنین ابزار و ادوات خوشنویسی هم در بخشی از موزه به نمایش گذاشته شده است.

لوکیشن سریال تلویزیونی

موزه در عمارتی چشم‌نواز و به‌جامانده از دوره پهلوی اول جانمایی شده. بنایی که به‌دلیل قدمت تاریخی و زیبایی لوکیشن چند فیلم و سریال تلویزیونی نیز بوده است. آثار به نمایش درآمده در این موزه حدود ۲۰۰ اثر شامل قطعات خوشنویسی، نسخ خطّی، مرقّع، طومار، قلمدان، قلم‌تراش و دیگر ادوات خوشنویسی و نیز مهر و انگشتری و ظروف منقّش است که به خطوط کوفی، نسخ، ثلث، ریحان، رقاع، تعلیق، نستعلیق و شکسته نستعلیق نوشته شده‌اند.

نام مقصد: موزه موسیقی

نشانی: میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، خیابان موزه، نبش کوچه نیلوفر

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تجریش

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس:‌ موزه

روز و ساعت فعالیت: از یکشنبه تا جمعه ساعت ۱۰ تا ۱۷

زمینه فعالیت: آلات موسیقی قدیمی و آثار هنرمندان ایرانی

امکانات رفاهی: رستوران، بوفه، محلی برای خرید آثار هنری

پارکینگ: ندارد

ورودی: ۴۰ هزار تومان

سال افتتاح:‌۱۳۸۸

معرفی: ساختمان موزه دارای ۳ طبقه است و حدودا ۲۴۰‌ساز از ۲۰۰ نوع مختلف نگهداری می‌شود. در واقع این موزه مجموعه‌ای از بهترین آلات موسیقی قدیمی و آثار هنرمندان ایرانی را در یک محیط جذاب گرد آوردی کرده است.

ساز درویشی اینجاست

سازهای کوبه‌ای، بادی، زهی، سنتی در سالن‌های جداگانه به نمایش گذاشته‌ شده‌اند. برخی از این سازها خریداری شده و بسیاری از آنها از استادان موسیقی به امانت گرفته شده‌اند که می‌توان به سازهای استادانی چون محمدرضا درویشی و مجید کیانی اشاره کرد.

بازدید از موزه هنرهای هفت‌گانه تهران را از دست ندهید | تماشای هفت اقلیم هنر

یادگار استادان موسیقی

علاوه بر سالن‌های نمایش سازها، آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه‌ تخصصی، کارگاه نمایش مراحل ساخت‌ساز هم از دیگر بخش‌های جذاب و دیدنی اینجاست. در بخش بسیار جالب توجه گنجینه‌ موزه با آثار و یادگارهای جالبی از استادان موسیقی مواجه می‌شوید؛ آثاری مانند چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری، ساعت شماته‌دار استاد علی تجویدی، سنتور استاد ملک حسین و تقویم رومیزی تقی مسعودیه.

نام مقصد: موزه آبگینه و سفالینه

نشانی: خیابان امام خمینی، خیابان سی‌تیر، نرسیده به خیابان جمهوری

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: امام‌خمینی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: موزه آبگینه

روز و ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۷

زمینه فعالیت: اشیای شیشه‌ای و سفالی

امکانات رفاهی: رستوران، بوفه، خرید آثار هنری

پارکینگ: ندارد

ورودی: ۵ هزار تومان

سال افتتاح: ۱۳۵۹

معرفی:اولین و تنها موزه تخصصی شیشه و سفال کشور و یکی از پربازدیدترین موزه‌های پایتخت به‌شمار می‌رود.

گنج‌های شیشه‌ای و سفالی

این موزه که در آن گنجینه‌ای از شیشه‌ها و سفال‌های با ارزش قدیمی نگهداری می‌شود، در خانه قوام السلطنه، یکی از سیاستمداران معروف دوره قاجار و پهلوی بنا شده است. اشیای ارزشمند و گرانبهای موزه آبگینه در ۲ طبقه و ۵ تالار به نمایش گذاشته شده‌اند.

نمایش ظروف قرن ۱۸ میلادی

بیش از ۲ هزار قطعه سفال و شیشه در این موزه نگهداری می‌شود که به تفکیک شامل ۸۹۹ شیء آبگینه و شیشه، ۶۸۰ قطعه سفال، ۴۴۲ بلور و ۲۴۳ شیء نفیس و با ارزش است. قدمت و تاریخ ساخت ظروف سفالی به هزاره چهارم قبل از میلاد می‌رسد و کارهای شیشه‌ای به هزاره اول قبل از میلاد بازمی‌گردد. ظروف شیشه‌ای اروپایی موجود در موزه نیز به قرن‌های ۱۸ و ۱۹ تعلق دارند.

نام مقصد: موزه نقاشی پشت شیشه

نشانی: خیابان سعدی شمالی، خیابان برادران شهید قائدی (هدایت)، بعد از تقاطع شهیدنورمحمدی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: دروازه شمیران

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: دکتر شریعتی

روز و ساعت فعالیت: همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۷

زمینه فعالیت: مجمعی از آثار نقاشی که به جای بوم یا هر شیء دیگری، بر پشت شیشه نقش‌ها دیده می‌شود.

امکانات رفاهی: رستوران، بوفه، خرید آثار هنری

پارکینگ: در اطراف

ورودی: ۴ هزار تومان

سال افتتاح: ۱۳۷۷

معرفی: یکی از تخصصی‌ترین موزه‌های تهران که در خانه قدیمی به مساحت ۱۴۰۰ مترمربع و زیربنای ۵۰۰ مترمربع، متعلق به اواخر دوره قاجاریه و اوایل دوره پهلوی دایر شده است.

نقاشی شاهزاده تا گل مرغ اینجا ببینید

موزه نقاشی پشت شیشه دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقل است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است. این موزه دربرگیرنده مجموعه عظیمی از نقاشی‌های پشت شیشه ایران است. در موزه ده‌ها نمونه ارزشمند از نقاشی پشت شیشه مانند نقاشی شاهزاده مربوط به دوره صفوی یا ضیافت اثری مربوط به دوره قاجار به نمایش گذاشته شده است. در این موزه آثار موجود در موزه را می‌توان به ۵ گروه مذهبی، حماسی، گل و مرغ، چهره و خط نقاشی تقسیم کرد.

نمایش ۴۴۰ اثر ارزشمند

موزه در یکی از خانه‌های قدیمی تهران که متعلق به مرحوم دکتر سیاوش شقاقی، راه‌اندازی شده است. او نخستین پزشک در رشته بیماری‌های ریوی بوده و ۴۴۰ اثر ارزشمند هنری در خانه به نمایش درآمده است. ازجمله آثار شاخص موجود در موزه می‌توان به شاهزاده مربوط به صفوی، گل و مرغ، حضرت علی و حسنین و گل و منظره مربوط به دوره قاجار و همینطور تصویر علی اکبر صنعتی به قلم خودش اشاره کرد.

نام مقصد: موزه عکسخانه شهر

نشانی: میدان هفت‌تیر- خیابان بهار شیراز - میدان بهار شیراز

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: هفت‌تیر

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: سهروردی

ساعت فعالیت: روزهای شنبه تا چهارشنبه ۹ تا ۱۳ و ۱۴ تا ۱۷، پنجشنبه ۹ تا ۱۳

زمینه فعالیت: میراث تصویری عکاسی (کارت‌پستال، نگاتیوهای شیشه‌ای و...)، دوربین‌ها و سایر ابزار و ادوات عکاسی

امکانات رفاهی: ندارد

سال افتتاح: ۱۳۷۴

پارکینگ: در اطراف مجموعه

معرفی:تنها موزه تخصصی- کاربردی عکس در ایران و خاورمیانه و گنجینه‌ای است که شامل مجموعه‌ای از ابزار و ادوات عکاسی، عکس‌ها، کارت‌پستال، نگاتیوهای شیشه‌ای است.

بازدید از موزه هنرهای هفت‌گانه تهران را از دست ندهید | تماشای هفت اقلیم هنر

تماشای دوربین‌های قرن ۱۹

در این موزه ۲ سالن نمایشگاه تعبیه شده که در یکی انواع دوربین‌های قطع بزرگ از بدو اختراع تا سال ۱۹۰۰ میلادی و ابزار و ادوات مختلف عکاسی جهت ظهور و ثبوت عکس قرار دارد. در سالن دوم هم دوربین‌های قطع متوسط و کوچک مربوط به سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ میلادی به نمایش گذاشته شده‌اند.

اولین‌های عکس اینجاست

علاوه بر نمایشگاه دوربین‌ها و ادوات عکاسی در این موزه مجموعه نفیسی از عکس‌ها، کارت‌پستال‌ها و نگاتیوهای شیشه‌ای و تعداد بسیار زیادی از نخستین نمونه عکس‌های تاریخ عکاسی ایران در این موزه جمع‌آوری شده که بخش عمده آن متعلق به دوران قاجار و دوران پهلوی اول است. همچنین کتابخانه تخصصی با هزاران جلد کتاب و نشریه فارسی و انگلیسی و لابراتوار ظهور فیلم و عکس هم از دیگر بخش‌های جذاب موزه عکسخانه است.

نام مقصد: موزه گرافیک

نشانی: بزرگراه شهید بابایی، خیابان استخر، بلوار استقلال، خیابان توحید، محوطه شمالی پارک پلیس

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: تهرانپارس

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: استقلال

ساعت فعالیت: روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷

زمینه فعالیت: آثار گرافیکی معاصر

امکانات رفاهی: ندارد

پارکینگ: دارد

ورودی: ۱۰ هزار تومان

سال افتتاح: ۱۳۹۳

معرفی: اگر می‌خواهید چند ساعتی با تصاویر و آثار گرافیکی صد سال اخیر خاطره‌بازی کنید کافی است قدم به ساختمان تاریخی موزه گرافیک بگذارید.

تماشای تاریخچه گرافیک ایران

این موزه گنجینه‌ای از برترین آثار گرافیکی قرن اخیر را به نمایش گذاشته و نخستین موزه تخصصی گرافیک کشورمان است. سالانه نمایشگاه‌های متعددی از آثار هنری هنرمندان گرافیست ایرانی و خارجی در این مکان برگزار می‌شود و سیر تاریخی گرافیک در ایران ارزش طراحی گرافیک را در وجوه گوناگون زندگی مردم به نمایش می‌گذارد.

بازدید از موزه هنرهای هفت‌گانه تهران را از دست ندهید | تماشای هفت اقلیم هنر

عمارتی قجری

حضور در موزه گرافیک ایران مصداق یک تیر و دو نشان است؛ چون ساختمان موزه، عمارت تاریخی است که با تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی، زیبا و چشم‌نواز است. تماشای این بنای قاجاری با نمای آجری، گچبری، کاشی‌کاری، ستون‌های بلند، طاق‌های زیبا و نورپردازی چشم‌نواز و شیشه‌های رنگارنگ خالی از لطف نیست.

کد خبر 823372
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha