همشهری آنلاین - رابعه تیموری: اما آنچه در این میان جای تامل دارد، لزوم وجود وجوه افتراق و تفاوتهای اساسی میان محتوای این درس جدید با محتوای کتابهای درس تاریخ است که پیشازاین نیز در برنامه درسی دانشآموزان وجود داشته است، وجوه افتراقی که اگر پررنگ و موثر نباشند، تدوین کتابی با این عنوان میتواند به موازیکاری بیثمر تعبیر شود.
بیشتر بخوانید:سرنوشت محتوای آموزشی الکترونیک کتابهای درسی چه شد؟
محمدحسین رجبیدوانی، رئیس بنیاد ایرانشناسی، در اینباره به همشهری میگوید: «پرداختن به ابعاد و نقاط قوت هویت ایرانی- اسلامی ما از مواردی است که در دهههای اخیر در آموزشوپرورش و آموزش عالی کشور مغفول مانده و خلا محتوایی با این موضوع در کتابهای درسی دانشآموزان احساس میشود.»
او تدوین محتوای درس ایرانشناسی را موازیکاری با تدریس درس تاریخ نمیداند و میگوید: «در محتوای کتابهای تاریخ مقاطع مختلف به افتخاراتی که ایران در حوزههای مختلف علمی، هنری، سیاسی و... کسب کرده پرداخته نشده و محتوای این کتابها نتوانسته هویت ایرانی- اسلامی ما را برای دانشآموزان تبیین و روشن کند.»
رجبیدوانی درباره محتوای درس ایرانشناسی توضیح میدهد: «در این درس افتخارات، آدابورسوم، سنتها و اتفاقات کشور از دوران باستان تا دوران پس از انقلاب اسلامی بهصورت جامع و تحلیلی موردتوجه قرار میگیرد. »به گفته رئیس بنیاد ایرانشناسی درس ایرانشناسی بهصورت مستقل از درس تاریخ و در قالب کتابی مجزا تدوین و تدریس نمیشود و مفاهیمی پیرامون ارزشها و هویت ملی ایرانیان جایگزین بخشهای غیرکاربردی کتاب تاریخ میشود.
رجبیدوانی خاطرنشان میکند: «این طرح با همکاری بنیاد ایرانشناسی و مرکز تهیه و نگارش کتابهای درسی وزارت آموزشوپرورش تدوین میشود و برای تصویب نهایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مورد بررسی قرار میگیرد.»
او پیشبینی میکند کهمراحل تدوین تا تصویب و اجرای طرح حدود ٢سال به طول بینجامد.
نظر شما