سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: آخرین ساخته اصغر فرهادی، سرانجام و پس از کش و قوس‌های فراوان در شرایطی روی پرده آمد که تب انتخابات به‌شدت در جامعه بالا رفته است

جوانان که مهم‌ترین مخاطبان سینما هستند، این روزها بیشتر درگیر رقابت‌های انتخاباتی هستند و حتی کسانی که از مدت‌ها پیش کنجکاو دیدن «درباره الی» بودند، حالا ترجیح می‌دهند، پس از انتخابات به تماشای این فیلم بنشینند.

به این ترتیب، فیلمی که می‌توانست در ایام نوروز و با بهره‌گیری از فضای مثبت رسانه‌ای جشنواره به بهترین شکل اکران شود، حالا در شرایطی روی پرده آمده که بیشتر کارشناسان اذعان دارند، این بدترین فصلی بود که می‌شد نصیبش شود.

درباره الی، البته در همین روزهای اول اکران خود هم از بقیه فیلم‌های روی پرده فروش بالاتری داشته، ولی باتوجه به قابلیت‌های این فیلم، اکران در شرایط مناسب می‌توانست به توفیق بسیار جالب‌توجهی در گیشه دست پیدا کند.

امیدوار به رشد فروش الی؛ بعد از ایام انتخابات

سرتیپی اظهار نظر در مورد استقبال مخاطب از فیلم درباره الی را کمی زود می‌داند و معتقد است باید صبر کنیم تا ایام انتخابات سپری شود تا این فیلم مخاطب واقعی خود را بیابد.

پخش‌کننده درباره الی می‌گوید: شرایط اکران بعد از ایام انتخابات به حالت طبیعی بر‌می‌گردد اما قطعا اگر این فیلم در ایام عید اکران می‌شد بهتر بود. با این حال قطعا فروش فیلم از هفته آینده اوج می‌گیرد. من پیش‌بینی یک فروش بسیار خوب را از این فیلم دارم.

تابستان؛ بهترین فصل اکران الی

مهدی کرم‌پور هم می‌گوید: درباره الی درست پیش از برگزاری انتخابات اکران شد و قطعا بعد از انتخابات به فروش خوبی دست پیدا می‌کند اما با توجه به تصمیماتی که در ایام عید، از سوی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اعمال شد و از اکران این فیلم جلوگیری به‌عمل آمد، بهترین فرصت اول تابستان بود.

ما هم در شورای صنفی نمایش سقف تلاشمان را برای اختصاص بیشترین تعداد سینما به خرج دادیم، چون معتقدیم درباره الی یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در سال‌های اخیر ساخته شده است.

رئیس شورای صنفی نمایش در پاسخ به این سؤال که آیا قبول دارید در مورد اکران عید در حق فیلم درباره الی جفا شده است، می‌گوید: اکثر فیلم‌هایی که در کشور ما ساخته می‌شوند، در هنگام اکران مورد جفا قرار می‌گیرند و معاونت سینمایی وزارت ارشاد با خیلی از فیلم‌ها این کار را می‌کند.

اما درباره الی، به‌اندازه خودش به یک فروش منطقی دست پیدا می‌کند. این را فراموش نکنیم که الی رقیب «اخراجی‌ها» نیست، چون اخراجی‌ها برای مخاطب عام و گسترده ساخته شده، ولی الی برای جذب مخاطب، ظرفیت‌های اخراجی‌ها را ندارد، اما چون فیلم خوبی است قطعا می‌‌تواند مخاطب خودش را پیدا کند. الی را باید در دسته فیلم‌های فرهنگی قرار دهیم که قابلیت فروش خوب را دارد.

تابستان؛ بدترین فصل اکران الی

حسین علم‌الهدی، مدیر تأمین فیلم خارجی بنیاد سینمایی فارابی و یکی از اعضای شورای صنفی نمایش اما این فصل را بدترین زمان برای اکران درباره الی می‌داند و معتقد است هنوز هیچ کس به روشنی نمی‌داند که چرا الی از گردونه اکران نوروزی کنار گذاشته شد.

او می‌‌گوید: اگر این فیلم برای اکران عید مشکل ممیزی داشت، قاعدتا این مشکل باید همچنان پا بر جا می‌بود؛ مخالفت کارگردان، تهیه‌کننده و پخش‌کننده، با اکران نوروزی هم منتفی است پس حمایت از اخراجی‌ها مد نظر بخشی از مراجع ذیربط بود تا بدون رقیب به نمایش دربیاید.

اگر الی عید اکران می‌شد، اخراجی‌ها قطعا به این فروش دست پیدا نمی‌کرد. حداقل ظرفیت نمایشی اخراجی‌ها به نزدیک 30 سینما نمی‌رسید. وقتی الی از اکران نوروز حذف شد و مالکان آن همچنان اصرار بر اکران نوروز داشتند، این اتفاق شائبه حمایت از اخراجی‌ها را تقویت کرد.

هر چند نباید فراموش کنیم که اخراجی‌ها اقتصاد سینما را در 3ماهه اول امسال، شکوفا کرد اما الی فیلم مناسب تابستان نبود. چون هر فیلمی در تابستان می‌تواند تا 5 هفته با سینماها قرارداد ببندد و درصورت رسیدن به کف فروش تا 7 هفته ادامه پیدا کند.

با این تفاسیر، در خوشبینانه‌ترین حالت هفته‌ای 200 میلیون می‌فروشد؛ یعنی اگر خیلی مخاطب جذب کند به فروش بین یک تا 5/1 میلیارد تومان می‌رسد اما در بهار می‌توانست اکران طولانی مدت تری بگیرد.

این عضو شورای صنفی نمایش، فصل پاییز را بهترین زمان اکران درباره الی می‌داند و معتقد است این فیلم می‌بایست از سوی قشر محصل و دانشجو، به‌صورت متمرکز دیده و حمایت می‌شد.

او می‌‌گوید: عمده فیلم‌های ایرانی که دارای اندیشه، تفکر و حرف هستند در تابستان نمی‌توانند موفق باشند چون مخاطب تابستانی به‌دنبال وقت گذراندن و شاد شدن و درگیر فکر نشدن است.

الی چون فیلمی تفکر برانگیز است، نمی‌تواند مخاطب سطحی نگر را جذب کند. فیلمی در تابستان موفق است که نگاه عوامانه به مخاطب داشته باشد ولی الی فیلم عمیقی است.

عوام به‌دنبال اخراجی‌ها هستند چون نمی‌خواهند ذهن خود را درگیر کنند و خنده صرف را می‌خواهند. البته تعریف مخاطب عام از عوام متفاوت است؛ مخاطب عام درصدد پر کردن اوقات فراغت است اما در عین حال نمی‌‌خواهد بیهوده وقتش را تلف کند.

او در طول اکران نیاز به موتور محرکه دارد که این موتور در مورد درباره الی قشر محصل و دانشجو بودند که این روزها درگیر امتحانات هستند و بعد از آن تعطیلی مراکز آموزشی، مانع شکل‌گیری این موتور محرک می‌شود؛ ضمن اینکه در مورد فروش فیلم، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، الی 2 هفته اول اکرانش را از دست می‌‌دهد. ضمن اینکه این روزها به‌خاطر ترافیک شدید در ساعات عصر، سینما رفتن مشکل است.

علم الهدی معتقد است فیلم درباره الی قابلیت جریان‌سازی‌ داشت به شرطی که در زمان مناسب اکران می‌شد؛ او می‌افزاید: «آواز گنجشک‌ها» به‌دلیل حمایت قشر محصل، به فروش 400 میلیون تومان در تهران رسید اما در نظر بگیرید الی فاکتورهای بیشتری برای جذب مخاطب دارد.

متأسفانه امروزه تفکری بر سینما حاکم است که برنامه اکران مثل تلویزیون با کنداکتور بسته می‌شود و تصمیم می‌گیرد که چه فیلمی اکران شود و چه فیلمی اکران نشود. فیلم‌ها هم به اجبار تن به این تصمیم‌گیری می‌دهند و نتیجه همین می‌شود که برای درباره الی اتفاق افتاده است.

کد خبر 83208

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز