سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۵ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش بانک‌داری الکترونیکی سه‌شنبه 22 آبان با حضور وزرای امور اقتصاد و دارایی و ارتباطات و فناوری ارتباطات برگزار شد.

در این همایش که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد ابتدا دکتر سلیمانی وزیر ارتباطات و فتاوری اطلاعات در مورد اهمیت بانکداری الکترونیک در ایران سخنرانی کرد و به زیرساخت‌های کشور در زمینه بانکداری الکتررونیک اشاره و در عین حال از مشکلات دسترسی به این شبکه‌ها گلایه کرد: ‌با توجه به ایجاد 72 هزار کیلومتر فیبرنوری در کشور و سرمایه گذاری 700 میلیارد تومانی باز مشکل دسترسی افراد به شبکه ارتباطی دیده می شود.

وی در ادامه سخنان اظهار کرد: امروزه اگر به توسعه بازار بیشتر منظور است و در مورد بانکداری الکترونیک بیشترین سود در همکاری دو جانبه نصیب هر دو بخش خواهد شد.

در ادامه این همایش دکتر دانش جعفری وزیر امور اقتصاد و دارایی به ایراد سخنرانی پرداخت.

او در مورد اهمیت بانکداری الکترونیک گفت: دنیای امروز با گسترش علم الکترونیک به سرعت در حال توسعه است. امروزه مفهوم قدرت و ثروت در معادل دسترسی همگان به اینترنت و کسب اطلاعات بیشتر شده است.

در بخش های اقتصادی یکی از شعارهای اصلی کشور در جهت افزایش تولید و استفاده از سیاست های دریافت تحت عنوان توسعه صادرات همواره مطرح بوده است بطوریکه برای موفقیت در افزایش توسعه صادرات دسترسی به بازارهای جهانی اصل است و داشتن بانکداری کارآمد یکی از اهداف منظور شده است. و برای داشتن بانکداری الکترونیک که یک ابزار در این راستاست طی چشم انداز بیست ساله باید تلاش ها چندین برابر شود تا رسیدن به اهداف سهولت بیشتری یابد.

این همایش با مشارکت بانک ملت، وزارت اقتصاد و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.

بانکداری الکترونیکی چیست؟

بسیاری از مردم فکر می‌کنند بانکداری الکترونیک دستیابی 24 ساعته به دستگاه‌های خودپرداز یا دسترسی مستقیم به حساب‌های بانگی است. اما بانکداری الکترونیکی امروزه گونه‌های متفائت و مختلفی از معاملات را شامل می‌شود.

بانکداری الکترونیک که به نام انتقال الکترونیک وجوه هم شناخته می‌شود از کامپیوترها و فناوری‌های الکترونیکی به عنوان یک جایگزین برای چک‌ها و دیگر سند‌های کاغذی بانکی استفاده می‌کند.

در بانکداری الکترونیک دسترسی به حساب‌های شخصی از طریق کارت‌ها و کدهای مخصوصی امکان‌پذیر است که همین مسئله "امنیت شبکه‌ای" [بیشتر] در این نوع بانکداری را به یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو ارائه‌دهندگان خدمات بانکی الکترونیکی و استفاده کنندگان آن تبدیل می‌کند.

بسیاری از موسسات مالی برای تأمین دسترسی کاربران به حساب‌هایشان از کارت‌های اعتباری [بیشتر]و شماره‌های شناسایی شخصی (PIN) استفاده می‌کنند و به تازگی استفاده از امضای دیجیتال[بیشتر] هم برای دسترسی به حساب‌های شخصی رواج پیدا کرده است.

در این جا دو تعریف دیگر از بانکداری الکرونیک ارائه می‌شود. بخش حرف E فرهنگ لغات سایت پرن هال بانکداری الکترونیکی را ین گونه تعریف می‌کند: بانکداری الکترونیک استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و پردازش سریع خریدهای جزئی را شامل می‌شود

اما در بخش حرف E فرهنگ لغات بانکی سایت سیگما کاپیتال بانکداری الکترونیک این گونه ارائه شده است:  سرویس‌هایی که از سوی بانک‌ها به صاحبان حقیقی و حقوقی حساب‌های بانکی ارائه می‌شود و در آنها از حمایت کامپیوتری برای ثبت، پردازش و انتقال داده چه به صورت اتوماتیک و چه بدون قبض استفاده می‌شود و متعاقب آن آنها را پس از آماده‌سازی مناسب در دسترس قرار می‌دهند.

کد خبر 8328

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز