چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

دکتر عیسی کلانتری: با فرا رسیدن موعد انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئولان، آمارهای مختلفی از وضعیت بخش‌های مختلف اقتصاد کشور ارائه می‌دهند که با واقعیت فاصله بسیار دارد.

اینگونه آمارهای غیرواقعی ارائه شده از وضعیت بخش‌های صنعت، بازرگانی و... در شرایطی که مرجع غیردولتی برای بررسی صحت و سقم آمارهای مذکور وجود نداشته و واقعیت‌های موجود در بخش‌های مختلف اقتصادی نیز مطابقت چندانی با ارقام مذکور ندارد، بیشتر جنبه‌های تبلیغاتی را هدف قرارداده و قادر به ارائه تصویری شفاف و واقعی از وضعیت اقتصاد کشور نیست.

وقتی رقم 10 میلیون تنی تولید فولاد 17 میلیون تن یا رقم 218 هزارتنی تولید آلومینیم 420 هزار تن اعلام شده، نرخ بیکاری به 10 درصد کاهش یافته یا واردات میوه، تره‌‌بار و خشکبار در حالی که روزانه تنها حدود 300 تا 400هزار تن موز وارد می‌شود، در دولت نهم تنها 990 میلیون و صادرات آن 8/5 میلیارد دلار اعلام می‌شود، نمی‌توان ارائه اینگونه اعداد و ارقام را درست و بیانگر تصویری شفاف از وضعیت تولید و بازرگانی کشور دانست.

همچنین مطالب مطرح شده در زمینه متوسط نرخ تعرفه مؤثر یا نداشتن نگرانی از دیدن محصولات کشاورزی خارجی در بازار توسط برخی دست‌اندرکاران بخش‌های تولید و بازرگانی کشور آن هم در شرایطی که اکنون بازارهای داخلی به محلی برای واردات انواع میوه‌های خارجی توسط عده‌ای واردکننده انحصاری تبدیل شده را نیز باید به آن افزود.

ترس از شکل‌گیری انحصارهای قوی و سودهای کلان عده‌ای بدون توجه به بهره‌وری درصورت بستن مرزهای کشور در حالی مطرح می‌شود که اکنون نیز واردات میوه و تره‌بار در انحصار تعداد انگشت‌شماری از واردکنندگان است.

باید پرسید این عده که اکنون نیز با بازی کردن پی‌درپی با تعرفه‌های واردات محصولات کشاورزی به سودهای کلان و آرمانی دست پیدا کرده‌اند، چه‌کسانی هستند؟! افرادی که امکان دارد به‌دلیل اعمال سیاست‌های تعرفه‌ای واردات محصولات کشاورزی به سودهای کلانی برسند، در واقع همان کسانی هستند که اکنون از اعمال چنین سیاست‌هایی بهره‌مند شده‌اند.

آیا کشاورزان با اعمال چنین سیاست‌هایی به سودهای کلان دست یافته‌ یا بهبود آشکاری در رشد شاخص‌های تولید در این بخش حاصل شده است.؟! اکنون شکل‌گیری انحصار در واردات محصولات کشاورزی به واقعیتی غیرقابل انکار تبدیل شده است.

همچنین اگر نظارتی بر قیمت و عرضه محصولات کشاورزی وارداتی صورت می‌گرفت قطعا واردات، قادر به مهار قیمت اینگونه کالاها در بازار بود اما گسترش حجم واردات میوه و مرکبات نیز هیچ تاثیری در کاهش یا ثبات قیمت این محصولات در بازار داخلی نداشته و موجب شده حتی محصولات کشاورزی تولید داخل نیز در راستای قیمت کالاهای وارداتی به مصرف‌کننده عرضه شود.

اما در همه کشورهای دنیا بهره‌گیری از نظام تعرفه‌ای به ابزاری برای حمایت توأم از بخش‌های تولید و مصرف محصولات کشاورزی تبدیل شده است.

* دبیرکل خانه کشاورز

کد خبر 83303

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز