رهبرمعظم‌انقلاب در سخنرانی نوروزی‌شان درجمع قشرهای مختلف مردم، به موضوع‌های مهمی اشاره کردند که یکی از محوری‌ترین آنها، ضرورت تقویت وحدت ملی بود؛ راهبردی که تحقق حداکثری آن در شرایط کنونی کشور، زمینه‌ساز اتحاد دل‌ها و همدلی اجتماعی خواهد شد.

ناصر ایمانی

همشهری‌آنلاین- گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ضمن اشاره به برخی غفلت‌ها در زمینه وحدت ملی، تاکید کردند حفظ و تقویت وحدت ملی و اتحاد مردم و مسئولان وظیفه‌ای همگانی است. رهبرمعظم‌انقلاب همچنین با بیان اینکه تقویت وحدت ملی، همواره سیاست قطعی نظام اسلامی از روز اول بوده‌است و امام‌خمینی(ره) نیز بارها براین مسئله تاکید کرده‌اند، تصریح کردند که رقابت‌های داخلی و اختلاف‌های سیاسی نباید موجب نفرت‌پراکنی و ایجاد دشمنی و اهانت و آزار و احیاناً دروغ و افترا علیه یکدیگر شود.

یک فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با همشهری‌آنلاین با اشاره به تاکید اخیر رهبرمعظم‌انقلاب بر غفلت‌های صورت‌گرفته در زمینه تقویت وحدت ملی، اظهارکرد: معتقدم غفلت‌های صورت گرفته در زمینه «وحدت ملی» بیش‌از هر چیز، در چارچوب یک روند درازمدت قابل بررسی است و باید مورد توجه قرار گیرد.

ناصر ایمانی با بیان اینکه این غفلت ناشی از نوعی «غرور کاذب» است، افزود: گاهی این غرور کاذب سبب شده‌است تصور کنیم آسیب‌پذیر نیستیم. به‌تعبیری معتقدم برخی فعالان سیاسی کشور آسیب‌های در کمین کشور را جدی نمی‌گیرند؛ موضوعی که می‌تواند بیش از هر چیز ناشی از شرایط اقتدار کنونی کشور باشد.

اختلاف سلیقه‌ها نباید سبب ایجاد درگیری شود

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه شاید برخی تحولات اجتماعی سال‌های اخیر هم در بروز چنین غفلتی موثر باشد، اظهارکرد: عبور از وقایعی مانند حوادث آبان‌ماه ۱۳۹۸ و پاییز ۱۴۰۱ سبب شد برخی تصور کنند به تعبیری ما «رویین تن» هستیم؛ موضوعی که زمینه‌ساز بروز غفلت‌هایی در تقویت وحدت ملی می‌شود.

ایمانی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از حوادث سال‌های اخیر سبب غفلت برخی از تقویت وحدت ملی شده‌است، ادامه داد: این درحالی است که امام خمینی (ره) و رهبرمعظم‌انقلاب بارها بر حفظ و تقویت وحدت ملی تاکید داشته‌اند و عنوان کرده‌اند که اختلاف سلیقه‌ها نباید سبب ایجاد درگیری میان جریان‌های مختلف سیاسی شود.

وی تصریح کرد: گاهی اوقات دیده می‌شود گروه‌های فعال در داخل یک جریان سیاسی نیز به اختلاف سیاسی برمی‌خورند و نمی‌توانند یکدیگر را تحمل کنند. آنها از «وحدت ملی» غفلت می‌کنند و پرخاشگری‌ها زمینه‌ساز وارد آمدن آسیب‌های جدی به همدلی اجتماعی و وحدت ملی می‌شود.

برخی پرخاشگری‌های اخیر

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به برخی تحولات پس از برگزاری انتخابات اسفندماه در کشور بیان کرد: پس‌از برگزاری انتخابات مجلس شورای‌اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شاهد برخی پرخاشگری‌های تلخ ازسوی افرادی بودیم که موفق شده بودند در مرحله نخست انتخابات، به مجلس شورای‌اسلامی راه یابند.

ایمانی با تاکید بر اینکه چنین رویکردهایی آسیب‌های جدی برای کشور به‌دنبال دارد، تصریح کرد: آسیب این‌گونه رویه‌ها بر وحدت ملی چنانچه از اقدام‌های دشمنان نظام و کشور بیشتر نباشد، کمتر هم نیست.

راهکار چیست؟

وی با اشاره به راهکارهای موجود برای عبور از غفلت‌های صورت گرفته در زمینه تقویت وحدت ملی اظهارکرد: اگرچه اجرای برخی راهکارها به‌منظور تقویت وحدت ملی کمی سخت شده‌است، اما می‌توان با به‌کار بستن برخی راهبردها و اولویت‌ها، دغدغه‌های موجود در زمینه تقویت وحدت ملی را کاهش داد.

ایمانی ادامه داد: به نظرم نخستین توصیه و راهکار به‌منظور تقویت وحدت ملی می‌تواند این باشد که جریان‌هایی که دوستدار انقلاب اسلامی هستند، برخی که به اسم «طرفدار انقلاب» داخل آنها رخنه کرده‌اند را شناسایی و طرد کنند.

وی عنوان کرد: متاسفانه شاهدیم ک برخی به راحتی پرخاشگری می‌کنند و به سادگی به افراد و شخصیت‌های مختلف اتهام می‌زنند و سعی در ملکوک کردن آنان دارند، به‌طوری که اکنون کمتر شخصیتی را می‌بینید که به‌نوعی حرف و حدیث‌هایی درباره‌اش مطرح نکرده باشند.

چرا برخی چهره‌ها خانه‌نشین می‌شوند؟

این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به آسیب‌های ادامه چنین رویکردهای اختلاف‌برانگیزی اظهارکرد: این‌گونه پرخاشگری‌ها و اتهام‌زنی‌ها سبب خانه‌نشین شدن چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی می‌شود، چراکه آنها برای حفظ آبروی‌شان، به درون خانه‌های خود می‌روند.

وی با بیان اینکه در صورت ادامه چنین روندی، در آینده برای انتخاب رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و مسئولانی از این دست دچار مشکل خواهیم شد، ادامه داد: برخی گمان می‌کنند که قحط الرجال است، درحالی که این‌گونه نیست و چهره‌ها و شخصیت‌های اصلح برای حفظ آبروی خود، خانه‌نشینی را انتخاب کرده‌اند.

ایمانی با تاکید بر اینکه در چنین شرایطی برخی چهره‌های تندرو مصادر امور را به دست می‌گیرند، گفت: اگر بخواهیم در زمینه تقویت وحدت ملی جدیت داشته باشیم، اکنون بهترین راه این است که جریان‌های سیاسی با برخی چهره‌های تندرو و پرخاشگر برخورد کنند.

وی اضافه کرد: چنین افرادی ‌آسیب‌های جدی به وحدت ملی در کشور می‌زنند و مانع تحقق کلان راهبردهای مدنظر دراین عرصه خواهند شد. بنابراین جلوگیری از بروز چنین آسیب‌هایی باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

کد خبر 841380

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha