سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۶
۰ نفر

تا کمتر از 4 سال آینده، در برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی، قطر را پشت‌سر می‌گذاریم.

درحالی‌ که پیش از این برخی کارشناسان و مسئولان وزارت نفت از عقب بودن تولید ایران از پارس‌جنوبی که مخزن گازی مشترک میان ایران و قطر است خبر داده بودند یک مقام وزارت نفت از پیش افتادن تولید گاز کشور در این منطقه از قطر در 4 سال آینده خبر‌داد.

براساس گزارشی که شانا منتشر کرد علی وکیلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از معادل 7 مرحله گازی در پارس‌جنوبی با اعلام این مطلب افزود: هم‌اکنون مراحل 15 تا 18 و مرحله 12 (معادل 3 مرحله) پارس‌جنوبی در حال توسعه است؛ از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تا 4 سال آینده معادل 7 مرحله به ظرفیت برداشت ایران از مخزن مشترک پارس‌جنوبی افزوده شود.

وکیلی با بیان اینکه قطری‌ها در سال آینده میلادی بهره‌برداری از واحدهایی را آغاز خواهند کرد، تصریح کرد: قطر با بهره‌برداری از پروژه‌های جدید خود در سال 2010 میلادی، در برداشت از میدان مشترک تا حدودی از ایران پیش می‌افتد، اما ایران حدود 3 تا 4 سال آینده، معادل قطری‌ها از این میدان گاز برداشت می‌کند، سپس پیش می‌افتد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون با هدف برداشت از میدان مشترک پارس‌جنوبی، از 10 فاز بهره‌برداری شده این میدان عظیم گازی در عسلویه، تولید گاز انجام می‌شود و این در حالی است که تا کمتر از 4سال آینده، دست کم7 فاز گازی دیگر نیز افزون بر 10 فاز پیشین، به بهره‌برداری می‌رسند.

مراحل یک تا 5 پارس‌جنوبی درمجموع روزانه 125 میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنند، همچنین فازهای 6، 7 و 8 با ظرفیت 104 میلیون مترمکعب و فازهای 9 و 10 پارس‌جنوبی با ظرفیت 50 میلیون مترمکعب در ماه‌های آینده به‌طور کامل در مدار تولید قرار می‌گیرند.

به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، هم‌اکنون شرکت نفت و گاز پارس برای توسعه هر چه سریع‌تر مراحل 13 و 14 پارس‌جنوبی با شرکت‌های شل انگلیس و رپسول اسپانیا در حال انجام مذاکره‌های نهایی است.مراحل 11، 12، 13 و 14 پارس‌جنوبی با عنوان پارس، ایران و پرشین ال‌ان‌جی، همچنین میدان‌های گلشن و فردوسی و پارس شمالی از پروژه‌هایی است که در مجموع به تولید ال‌ان‌جی اختصاص یافته‌اند.

وکیلی همچنین یادآور شد: هم‌اکنون فاز 19 در مرحله مناقصه قرار دارد، همچنین قرارداد توسعه فازهای 20 و 21 میدان گازی پارس‌جنوبی چندی پیش با شرکت اویک منعقد شد که فعالیت‌های اجرایی آن نیز به‌زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 84551

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز