سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه سلامت: طی روزهای گذشته رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد

که کمتر از 5 درصد استخرهای کشوربرای مردم غیره قابل استفاده است که متأسفانه به دور از نگاه بازرسان بهداشت محیط فعال هستند.

مهندس رضا غلامی، با تاکید بر نظارت و کنترل دقیق استخرهای کشور از سوی بازرسان بهداشت محیط،  گفت: اولویت در بازرسی از استخرها با آن دسته از اماکنی است که بیش از 60 درصد مشکل دارند.

وی با اشاره به اینکه اغلب استخرهای کشور بین یک تا 85 درصد مشکل دارند،  افزود: در هنگام بازرسی از این قبیل اماکن،  آنچه مهم‌تر از عدم رعایت نظافت محل است،  عرضه سالم و بهداشتی مواد غذایی است که در این مکان‌ها صورت می‌گیرد.

رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و اماکن عمومی وزارت بهداشت به آخرین وضعیت استخرهای کشور به لحاظ رعایت ضوابط بهداشتی اشاره کرد و گفت: آخرین وضعیت از سال گذشته نشان می‌دهد که بین 35 تا 40 درصد استخرهای کشور به‌طور کامل موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند.

اما این عبارات شاید مردم را بین چند دوراهی قرار دهد. یکی از این دو راهی‌ها این است که از یک‌سو مسئولان و متخصصان سلامت می‌گویند شنا کنید؛ زیرا برای سلامت روح و جسم مفید است،  از دیگر سو باز همین متخصصان سلامت خبر از انواع و اقسام بیماری‌های پوستی،  گوارشی و چشمی درون استخرها می‌دهند،  با علم به هر دو موضوع،  حال سؤال اینجاست.

استخر برویم یا نرویم؟

این در حالی است که برخی متخصصان بهداشتی معتقدند آب استخرها در تهران هر 10 سال یک‌بار هم عوض نمی‌شوند چون اگر قرار بود آب استخرهای بزرگ تهران حداقل ماهی یک‌بار هم عوض شود،  آب زیادی مصرف می‌شد،  اکنون آب استخر از یک سو تخلیه سپس تصفیه و بعد از آن دوباره وارد استخر می‌شود.

با این اوصاف بیماری‌هایی که سلامت مردم را در روزهای گرم سال و در استخرهای شنا تهدید می‌کند،  به مراتب شایع‌تر و خطرناک‌تر از بیماری‌هایی است که شاید در زمستان گرفتار آنها شویم.

بنابراین،  فصل تابستان علاوه بر روزهای گرمی که با آفتاب سوزان در برخی مناطق کشور همراه است،  زمینه شیوع انواع بیماری‌های عفونی و پوستی را به‌دنبال دارد که درصورت عدم رعایت نکات و موارد بهداشتی،  باید هم گرما و هم بیماری تابستان را تحمل کرد.

شنا در آب‌های آلوده

در حالی از استخرها به‌عنوان یکی از مکان‌های محتمل در انتقال بیماری‌های عفونی نام برده می‌شود که متخصصان التهاب گوش میانی را  از بیماری‌هایی می‌دانند که انتقال آن از طریق شنا کردن در استخر شایع است.لازم است بدانیم بیماری التهاب گوش میانی همواره با سوزش،  خارش،  درد و حتی ترشح در مجرای خارجی گوش همراه است و باعث ناراحتی افراد می‌شود.

درصورت ابتلا به این عارضه،  باید مجاری گوش را تا حد امکان خشک نگاه داشت و داروهای ضد میکروبی مصرف کرد.عفونت چشمی نیز یکی دیگر از بیماری‌های منتشره از طریق آب تنی در استخر است.

التهاب ملتحمه چشم که از طریق تماس چشم با آب آلوده ایجاد می‌شود؛ با سوزش چشم،  قرمزی،  ریزش اشک،  ترشحات چسبناک و چرکی همراه است. افرادی که مبتلا به این نوع ناراحتی هستند،  تا زمانی که کاملا بهبود نیافته ‌اند نباید به استخرها رفت‌ و آمد کنند.در این میان کارشناسان معتقدند شرط رعایت بهداشت استخرها،  حداقل یک و حداکثر 3 میلی گرم کلر در هر لیتر آب است.

همچنین،  شست‌و شوی مرتب استخر،  گندزدایی،  داشتن‌شبکه فاضلاب و سرویس‌های بهداشتی و درصورت داشتن بوفه،  رعایت سلامت مواد غذایی و خوراکی که عرضه می‌شود،  از جمله مواردی است که باید در بازرسی از استخرها به آنها توجه جدی شود.

شروط بهداشتی

به هر حال شنا یکی از ورزش‌ها و سرگرمی‌های بسیار مناسب و لذت بخش برای تمامی افراد در سنین مختلف،  به ویژه در فصل گرما محسوب می‌شود.

این تفریح سالم نه تنها در هوای گرم تابستان،  بلکه در روزهای سرد زمستان نیز طرفداران زیادی دارد،  آنچه در همه شهرها باید مورد توجه قرار گیرد،  مسائل بهداشتی به‌ویژه پاکیزگی آب و تجهیزاتی است که باید به‌طور کامل تحت نظارت و کنترل قرار گیرد.

آب استخرهایی که مورد استفاده شناگران واقع می‌شود،  بر اثر اضافه شدن موادی از بدن شناگران به آن مانند مو،  چربی،  میکروب‌های دستگاه تنفس و گوارش و سایر باکتری‌های مضر و مواد زاید موجود روی پوست،  آلوده می‌شود و چون میزان این آلودگی بر اثر شنا و استفاده افراد مختلف از استخرها به‌طور مرتب رو به افزایش است،  محل بسیار مناسبی برای آلوده شدن عده زیادی از افرادی است که از آب استخرها استفاده می‌کنند،  برای همین به منظور جلوگیری از بیماری باید به معیارهای بهداشتی که برای استخرهای شنا تدوین شده است،  توجه کرد.

این معیار بر حسب درجه اهمیت،  شامل این موارد است: صافی و شفافیت آب استخر،  درجه حرارت،  مقدار کلر آزاد و باقیمانده و میزان موجودات ذره بینی در تمام مدتی که از استخر استفاده می‌شود.

عفونت‌هایی که از طریق آب آلوده موجود در استخر می‌تواند فرد را مبتلا کند،  شامل بیماری‌های دستگاه گوارش،  گوش و حلق و بینی،  چشم،  پوستی و انگلی است.

امروزه برای تصفیه و شفاف کردن آب،  از تجهیزات جدید صافی و فیلترهای شنی استفاده می‌شود،  درجه حرارت آب استخر نباید از 25 درجه سانتی‌گراد بیشتر باشد. همچنین درجه حرارت اطراف استخر نیز نباید بیش از 5 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از آب استخر یا یک درجه سانتی‌گراد سردتر باشد.

آب استخر باید به دفعات برای تعیین کلر آزاد و باقیمانده مورد آزمایش قرار گیرد. نمونه‌ها باید از قسمت‌های کم عمق و عمیق استخر برداشته شود. میزان کلر آزاد و باقیمانده در آن،  باید بین 6/0 تا یک میلی گرم در لیتر باشد.

همچنین موجودات ذره بینی در آب استخرها نباید از حد استاندارد فراتر باشد؛ به همین دلیل آب استخرها باید به‌طور مرتب از لحاظ مقدار و نوع میکروب‌های موجود در آن بررسی شود.

تعدادی از استخرها به علت نداشتن صرفه اقتصادی  از آب چاه استفاده می‌کنند که درصورت رعایت نکردن بهداشت،  بیماری‌هایی از طریق استخر به افراد منتقل می‌شود. باید تأکید کرد استفاده از سرویس‌های بهداشتی پیش از ورود کودکان به استخر اجباری است و شناگران نیز پیش از ورود به استخرها باید حتما دوش بگیرند و پس از خروج از آب، بدن خود را شست‌وشو دهند تا از آلودگی‌های احتمالی پیشگیری شود.

از سوی دیگر درصورت ابتلا به سرماخوردگی  یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی از ورود شناگران به استخر تا رسیدن به سلامت کامل باید خودداری شود.

کد خبر 84583

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز