همشهری آنلاین: دو نامزد محترم و معترض در نامه‌هایی به شورای نگهبان پیشنهاداتی را مطرح کردند که آنجام آن مقدور نبود

هیئت ویژه منتخب شورای نگهبان که جهت بررسی روند انتخابات و بازشماری صندوق‌های رای تشکیل شده‌ بود، در بیانیه‌ای روند کاری صورت‌گرفته را تشری کرد.

به گزارش ایلنا، در این بیانیه آمده است:

شورای محترم نگهبان با دو هدف ارتقای قانون مداری و حفظ حقوق شهروندان به ویژه نامزدهای محترم دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران و هواداران آنها و افزایش سطح اعتماد عمومی در تاریخ 3/4/1388 طی نامه‌ای از مقام معظم رهبری درخواست کرد با تمدید مهلت قانونی رسیدگی به شکایات موافقت فرمایند، این درخواست مورد قبول و موافقت قرار گرفت. متعاقب آن حضرت آیت‌الله جنتی نظر شورای نگهبان را در مورد تشکیل هیئت ویژه با حضور حجج اسلام دری نجف آبادی، ابوترابی، رحیمیان و آقایان دکتر افتخاری جهرمی، دکتر ولایتی، دکتر حداد عادل، دکتر محمد رضا تابش و دکتر محمدرضا خباز، به منظور بررسی دقیق روند انتخابات و بازشماری حداقل ده درصد صندوق‌های رای و گزارش آن به شورای نگهبان، نامزدهای محترم و مردم شریف ایران اعلام نمودند و جناب حجت الاسلام آقای ابوترابی نیز ماموریت یافت نظر شورای نگهبان را به اطلاع اعضای پیشنهادی هیئت ویژه برساند.

اعضای هیئت ویژه با عنایت به اهمیت موضوع و شرایط خاص کشور و ضرورت افزایش سطح اعتماد عمومی از پیشنهاد شورای نگهبان استقبال نمودند و آقایان دکتر تابش (رئیس فراکسیون اقلیت مجلس) و دکتر خباز عضو محترم فراکسیون اقلیت مجلس شورای اسلامی (و عضو برجسته ستاد جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای کروبی) نیز موافقت نمودند در صورت معرفی از سوی نامزدهای معترض به چگونگی برگزاری انتخابات، در هیئت ویژه حضور داشته باشند. بر این اساس نامه‌ای از سوی شورای محترم نگهبان برای نامزد‌های ممعترض به چگونگی برگزاری انتخابات، جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای کروبی ارسال گردید و ضمن معرفی 6 نفر اعضای هیئت ویژه از آنان دعوت گردید، نمایندگان خود را برای شروع کار هیئت ویژه با حضور آنان معرفی نمایند.

صبح روز جمعه 5/4/88 اعضای هیئت ویژه رسیدگی در یک جلسه طولانی حدود پنج ساعت باتفاق آرا به این نتیجه رسیدند برای رسیدگی به شکایات و تحقیق در درستی یا نادرستی شبهه تقلب در انتخابات باید:

اولا: شکایات نامزدهای محترم به طور دقیق توسط نمایندگان آنان تبیین گردد.
ثانیا: راهکارهای راستی آزمایی انتخابات با حضور و موافقت آنان تعریف و مشخص شود.
ثالثا: با حضور ایشان و نمایندگان مورد اعتماد آنان روشهای راستی آزمایی مورد توافق اجرایی گردد و صندوقهای رای مورد بازشماری قرار گیرد.
در مرحله‌ای از مذاکرات نکات زیر به عنوان انتظارات یکی از کاندیداهای محترم از شورای نگهبان مطرح گردید:

1ـ الف: شورای نگهبان میزان دقیق تعرفه‌های چاپ شده را تعیین نماید و میزان تعرفه مازاد در اختیار هیئت مورد اعتماد قرار گیرد.
ب: کلیه ته برگها که حاوی مشخصات رای دهندگان است در اختیار مجموعه مورد اعتمادی قرار گیرد تا با اطلاعات موجود در پایگاه اطلاعاتی جمعیتی کشور تطبیق داده شود.
ج: یک سوم صندوقهای سیار و معادل با کسری از آن مثلا 20 درصد از صندوقهای ثابت به صورت تصادفی (رندم) بازگشایی و محتوای آن مورد بررسی قرار گیرد.
د: صندوقهای بعضی از استانها که آرای آنها بیش از واجدین شرایط است مثل یزد و مازندران بازشماری گردد.
2ـ کلیات مفاد بندهای الف، ب، ج، د مورد قبول شورای محترم نگهبان قرار گرفت البته شورای نگهبان تاکید داشتند در مورد بند "ب" با نظر کارشناسان ذیربط به صورت تصادفی (رندم) عمل گردد و در صورت مشاهده خلاف تا حصول اطمینان "صحت یا بطلان" ادامه پیدا کند.

بعضی از اعضای هیئت ویژه تا بعد از ظهر روز دوشنبه هشتم تیرماه 88 با پیگیری جدی و دیدارها و مذاکرات متعدد با چهره‌های شاخص و موثر دینی و سیاسی به ویژه دو کاندیدای محترم معترض بر چگونگی برگزاری انتخابات از آنان درخواست نمودند با معرفی نمایندگان خود به رسیدگی منطقی و بی‌طرفانه شبهات کمک نمایند و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در بیانیه مورخ 6/4/88 خود ضمن استقبال از تمدید مهلت و تعیین هیات ویژه، نامزدهای محترم را به همکاری با هیئت رسیدگی به شکایات و بازشماری آرا دعوت کرد.

متاسفانه هیچ یک از این مذاکرات و تلاشها نتیجه‌ای نبخشید و دو نامزد محترم و معترض در نامه‌هایی به شورای محترم نگهبان پیشنهاداتی را مطرح نمودند که انجام آن توسط شورای نگهبان مقدور نبود و نهایتا نماینده خود را معرفی ننمودند. در نتیجه در این مرحله شورای نگهبان راسا تصمیم به بازشماری 10 درصد از صندوقهای رای در سراسر کشور گرفت.

در پایان ضمن تشکر و تقدیر از مردم شریف ایران در خلق حماسه ماندگار 22 خرداد 88 توفیق ملت عزیز را در حفظ وحدت و همبستگی ملی و تلاش برای پیشرفت و اعتلای کشور در پرتو رهبری داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی از خداوند متعال مسالت داریم.

کد خبر 84667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز