همشهری‌آنلاین: تعداد کل صفحات بارگذاری‌شده بر روی پایگاه اینترنتی حافظه رقومی (دیجیتال) ملی به یک میلیون و ‌٨٠٠هزار صفحه رسید.

به گزارش ایسنا، بر این اساس، تاکنون ‌٤٨٠٠ نسخه خطی و نادر موجود در گنجینه نسخ خطی کتابخانه ملی از جمله قرآن‌های خطی موجود در کتابخانه ملی، ‌٤٢٦ شماره از نشریات دوران قاجار، ‌٢٠هزار مقاله تمام متن با موضوعات ایران، اسلام و انقلاب اسلامی و منابع دیگری از قبیل پایان‌نامه، عکس، سند و پوستر که در زمره منابع غیرکتابی قرار می‌گیرند، از دیگر منابعی هستند که تاکنون بر روی این پایگاه اینترنتی بارگذاری شده‌اند.

استفاده از محتوای قرارگرفته بر روی این پایگاه اینترنتی در حال حاضر بدون محدودیت و به صورت رایگان است و از طریق آدرس‌های: www.nlai.ir (لینک حافظه رقومی ملی) و http://haram.nlai.ir قابل دسترسی است.

طرح حافظه رقومی (دیجیتال) ملی بهمن‌ماه سال گذشته و به مناسبت سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد و قرار است در قالب این طرح و در مدت پنج سال انواع محتوای موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که حافظه ملی کشور محسوب می‌شود، در قالب الکترونیکی بر روی پایگاه اینترنتی تعبیه‌شده برای این طرح قرار گیرد.

همچنین با تعبیه زیرساخت‌های فنی مناسب و مدرن، ارتباط اینترنتی قوی و پایدار با پهنای باند بالا برای این پایگاه در نظر گرفته‌شده که سرعت دسترسی ای به میزان ‌٥٠ مگابایت بر ثانیه بر روی بستر اینترانت ملی و ‌١٠ مگابایت بر ثانیه بر روی شبکه جهانی اینترنت را فراهم کرده و در فاز اول طرح از قابلیت پاسخگویی به ‌٥٠٠ کاربر همزمان بر روی پورتال حرم برخوردار است.

نرم‌افزار حافظه رقومی ملی نیز بر اساس طرحی پنج‌ساله برنامه‌ریزی شده و هم‌اکنون معماری این نرم‌افزار بر پایه فناوری وب سرویس، چندلایه و با رعایت استانداردهای بین‌المللی مهمی چون متس (METS)، سیستم اطلاعاتی آرشیو باز، موتور جست‌وجوی بین‌المللی (که جزو پنج موتور جست‌وجوی برتر جهان با نام Lucene است)، استاندارد اکس ام ال و فهرست‌نویسی توصیفی اشیای دیجیتال بر اساس استاندارد دابلین کور شکل گرفته است. [مفاهیم: ادبیات موتورهای جستجو چیست؟]

استخراج متن از نسخه آرشیوی مانند OCR برای تمامی زبان‌های لاتین، عربی و فارسی و استخراج اطلاعات و دانش شامل استخراج نمایه موضوعی از دیگر قابلیت‌های نرم‌افزاری طرح حافظه رقومی ملی است.

کد خبر 84718

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز