همزمان با ورود اتومبیل به خیابان‌های پایتخت مخازن بنزین هم در برخی خیابان‌ها ساخته شد و این ماجراها را می‌توان نقطه تغییر و تحولات اساسی در تهران دانست.

پمپ بنزین

همشهری آنلاین- حمیدرضا رسولی: حد فاصل سال‌های ۱۳۰۰ تا ۱۳۱۰ خبرهای مختلفی درباره ساخت مخازن بنزین تهران در معدود روزنامه‌های آن دوره منتشر شده که مرور آنها خالی از لطف نیست. در آن برهه، اخبار و مطالب جالبی درباره صنعت نفت در روزنامه اطلاعات چاپ می‌شد و این مطالب را دو شرکت نفتی «شرکت سهامی پرس آذ نفت» و «شرکت نفت انگلیس و ایران» تهیه می‌کردند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، می‌گوید: «داستان ساخت نخستین مخازن بنزین در تهران را هم لابه‌لای خبرهای این دو شرکت نفتی می‌توان جست‌وجوکرد. چنان‌که شرکت پرس آذ نفت در دی ماه ۱۳۰۸طی اعلامیه‌ای که در روزنامه اطلاعات به چاپ رسید خبر داد که در نزدیکی دروازه قزوین، میدان شاهپور (میدان وحدت اسلامی فعلی)، میدان سپه (میدان امام خمینی(ره) فعلی) و میدان شاه (میدان قیام فعلی) ۴ مخزن برای فروش بنزین به صاحبان اتومبیل ساخته شده و در دسترس عموم قرار گرفته است.»

حکایت راه‌اندازی نخستین پمپ‌بنزین تهران | مصدقی‌ها اینجا تجمع کردند

نکته جالب این اطلاعیه، اطلاع‌رسانی درباره شیوه استفاده و کاربرد مخازن بنزین بوده است. اطلاعیه به مخاطبان توضیح داده بنزین به وسیله لوله‌های مخصوص وارد مخزن بنزین اتومبیل می‌شود و این وسیله احتمال هرگونه تقلب در فروش بنزین به مردم را به حداقل می‌رساند.

عمر مخازن بنزین که به تلمبه‌های «توری هاردل» انگلیسی و «ساتم» فرانسوی مجهز بودند به یک دهه رسید تا اینکه جایگاه بنزین یا به عبارتی پمپ‌بنزین به‌عنوان پدیده‌ای نوظهور در تهران قد علم کرد تا جوابگوی نیاز انبوه اتومبیل‌هایی باشد که مثل قارچ در خیابان‌ها سبز می‌شد. علیرضا زمانی در این باره می‌گوید: «نخستین پمپ‌بنزین با شکل و شمایلی که این روزها می‌بینیم در سال ۱۳۱۹و در ابتدای خیابان سعدی شمالی ساخته شد که این روزها به موزه تبدیل شده و به‌عنوان «نخستین موزه نفت تهران» خاطرات نوستالژیک تهران‌نشین‌های قدیم را زنده نگه داشته است. البته در کتاب «تاریخچه اتومبیل در ایران» روایتی دیگر درباره راه‌اندازی نخستین پمپ بنزین در محله اعیان‌نشین امیریه نقل شده است. در این کتاب به این موضوع اشاره شده که به دلیل سکونت برخی رجال مملکتی در امیریه، نخستین پمپ بنزین در این محله راه‌اندازی شده و پمپ بنزین دروازه دولت سومین پمپ بنزین تهران بوده است. البته آنچه مسلم است تا سال ۱۳۳۰ تعداد ۱۰ پمپ‌بنزین در تهران راه‌اندازی شده و قیمت بنزین لیتری یک و نیم ریال بوده است.»

حکایت راه‌اندازی نخستین پمپ‌بنزین تهران | مصدقی‌ها اینجا تجمع کردند

روایت‌ها درباره راه‌اندازی نخستین پمپ‌بنزین تهران متناقض است، اما بیشتر منابع تاریخی معتبر از همان پمپ‌بنزین دروازه دولت که با همکاری شرکت نفت انگلیس و ایران و با هدف ارائه فراورده‌های نفتی مثل نفت سفید، بنزین و امشی به مردم راه‌اندازی شد، به‌عنوان نخستین پمپ‌بنزین پایتخت نام می‌برند. پمپ‌بنزین دروازه دولت در دوران ملی شدن صنعت نفت شاهد اتفاقات تاریخی بود. سال ۱۳۳۰ عده‌ای از حامیان مصدق برای حمایت از قانون ملی شدن صنعت نفت به همین پمپ‌بنزین رفتند و با حذف نام شرکت نفت انگلیس، پرچم ایران را در این مکان بالا بردند. زمانی می‌گوید: «این دو پمپ بنزین تقریبا به طور همزمان در تهران ساخته شده و به طور دقیق نمی‌توان قدیمی‌ترین پمپ‌بنزین تهران را معرفی کرد، اما از آنجا که پمپ‌بنزین دروازه دولت در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و به موزه تبدیل شده به عنوان نخستین پمپ‌بنزین تهران معرفی می‌شود.»

کد خبر 848269

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha