قزوینی‌ها در پنجاهمین روز بهار برای اجرای رسمی کهن به باغ و صحرا می‌روند؛ مراسمی درست مانند سیزده‌ به در.

قزوین

به گزارش همشهری آنلاین نوزدهم اردیبهشت در قزوین مصادف است به مراسم پنجاه به در. مراسمی که در واقع برای شکرگزاری برای بارش باران یا دعا برای طلب باران است. در پنجاهمین روز از بهار، کشت و کار بهاره کشاورزان تمام شده و حالا برای طلب باران راهی طبیعت می‌شوند. در مراسم پنجاه به در که پیش از این از سوی کشاورزان برگزار می‌شده و کم‌کم بین همه خانواده‌ها رسم شد، علاوه بر شکرگزاری نماز طلب باران خوانده می‌شود.

آداب پنجاه‌ به ‌در

در عصر روز پنجاه به در که خانواده‌ها به دل طبیعت می‌روند و یک دورهمی خانوادگی دارند، آدابی هم انجام می‌شود. محل آب‌انبار مصلی قزوین برای مردم قداست دارد تا آنجا که برخی قزوینی بر روی بام این محل نماز می‌خوانند و طلب باران می‌کنند و دعاهای خیر دارند. از آیین‌های دیگر که در این روز به پا می‌شده و این روزها کمرنگ‌تر از گذشته دیده می‌شود، چمچمه خاتون است. چمچمه خاتون نوعی عروسک دست‌ساز است که فردی با به دست داشتن آن وارد خانه‌ها می‌شود و به دنبال آوردن برکت و باران و نعمت برای صاحب خانه است.
طلب حاجت و ادای نذر، بخش دیگری از این مراسم است، پخش نذری ‌هایی که بیشتر آنها آش رشته است و لقمه‌هایی از نان و پنیر و گردو و سبزی، بازار گرمی در بین مردمی دارد که پنجاه به درهای سال‌های پیش، نذری کرده‌اند و حاجتشان روا شده است.
خوردن غذاهایی از جمله آش رشته و دیماج (پیش‌غذایی محلی که مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است) و انواع تنقلاتی چون آجیل و شیرینی باقیمانده از عید، بخشی از رسوم پنجاه به در در قزوین است.

جالب است بدانید عصر روز پنجاه به در (۱۹ اردیبهشت) مدارس شیفت عصر قزوین برای حضور دانش آموزان در این مراسم تعطیل است.

ببینید: فیلمی که خبرگزاری مهر از مراسم پنجاه به در منتشر کرده است

بیشتر بخوانید:
تعطیلی مدارس قزوین به یک دلیل جالب

کد خبر 850442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha