راهنمایان گردشگری ایران چه راهنمای تورهای طبیعتگردی باشند و چه راهنمای تورهای فرهنگی، در برگزاری سه گونه از تورها با دفاتر خدمات مسافرتی همکاری میکنند: ورودی، خروجی و داخلی از این روست که راهنمایان گردشگری، 1- نوع نگاه و زاویه دید خارجیان نسبت به ایران را میدانند، 2- با انواع مدیریت و ایجاد انگیزههای گردشگری در کشورهای دیگر آشنا هستند و 3- با مشکلات گردشگری کشور و خواست هموطنان برای سفر در ایران آشنا هستند.
راهنمایان گردشگری در نقطه مرکزی مثلثی قرار دارند که 3راس آن را دفاتر خدمات مسافرتی، سازمان متولی گردشگری و گردشگران تشکیل میدهند و به خاطر همین ویژگی میتوانند رابط امین هر 3 راس این مثلث باشند. از آنجا که آنها از نزدیک با مشکلات دست و پنجه نرم میکنند، ایدههایی برای راحتی گردشگران در ذهنشان شکل میگیرد که میتواند نهایتا به سود گردشگری کشور واقع شود. با این حال تاکنون از این ویژگی راهنمایان گردشگری بهرهبرداری نشده است.
در ادامه باید بگوییم که این راهنمایان که با گردشگرانی از کشورهای مختلف سر و کار دارند، به نکاتی از نگاه آنان و خودشان اشاره کردهاند که عبارتند از: 1- مثبت: تفاوت تصورات گردشگران قبل و بعد از سفر به ایران، آرزوی گردشگران برای دیدار مجدد از ایران، غیرواقعی بودن تبلیغات منفی در مورد ایران، رفتار دوستانه و مهماننوازی ایرانیان، حضور زنان در عرصههای مختلف اجتماعی و ... 2- منفی: قانونمند نبودن تعطیلی سایتهای گردشگری، اسراف ایرانیان در غذا، ناهماهنگی میان ارگانها و سازمانهای مختلف، سرویسدهی نامطلوب و...
مشکلات دیگری وجود دارند که راهنمایان گردشگری در طول سفرهایشان با آنها برخورد کردهاند و پیشنهادهایشان را هم در این زمینه ارائه کردهاند که بهتر است مورد توجه متولیان گردشگری کشور قرار بگیرد: تکراری بودن غذاها در رستورانها و عدموجود غذاهای محلی و بومی، تعداد کم باجههای گمرک در فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره)، کمبود صندلی پروازی در پروازهای داخلی، کیفیت نامناسب سرویسهای ارائه شده در هتلها که مناسبتی با درجه و قیمت آنها ندارد، عدموجود پرسنل آموزش دیده در بخشهای مختلف گردشگری کشور، عدموجود کارت پستال و دفاتر خدمات پستی در نزدیکی اماکن توریستی، غیربهداشتی بودن سرویسهای بهداشتی و عدموجود توالتهای فرنگی، تغییر برنامه ساعتهای بازدید از سایتها، اشغال هتلها توسط سازمانهای دولتی دقیقا در زمان پرمسافر و... .