گروه اقتصادی: برای چندمین روز متوالی، ارزش دلار آمریکا در بازار داخلی افزایش یافت و هر دلار 1005 تومان به فروش رفت

قیمت خرید دلار نیز در سطح بازار به 1002 تومان رسید. ارزش دلار طی هفته‌های اخیر به‌تدریج افزایش پیدا کرده و از 10روز پیش از 1000تومان فراتر رفته است.

دیروز نرخ مرجع دلار در بانک مرکزی نیز به 997تومان رسید. افزایش قیمت دلار در بازار داخلی به تبعیت از تقویت آن در بازارهای جهانی است. در روزهای اخیر به‌علت افزایش تقاضا برای خرید دلار، ارزش دلار در برابر سبد 6   ارز معتبر جهان با افزایش همراه شده است.

به گزارش رویترز، در حالی که از اقتصاد آمریکا پیام‌های امیدوارکننده‌ای به گوش نمی‌رسد اما انتشار اخبار ناامیدکننده نسبت به اقتصاد اروپا موجب کاهش تقاضا برای خرید یورو و در مقابل افزایش تقاضا برای دلار شده که گران شدن آن در مقابل سایر ارزها را به‌دنبال داشته است.  علت دیگر تقویت دلار در بازارهای جهانی، انتشار خبری در مورد افزایش سهم دلار از ذخایر ارزی جهان است.

در 3ماهه اول سال‌جاری میلادی سهم دلار در ذخایر ارزی جهان نسبت به 3ماهه آخر سال 2008 افزایش یافته است.  سهم دلار از ذخایر ارزی جهان در 3ماهه دوم سال 2008 برابر با 63درصد و در 3ماهه سوم برابر با 64درصد بود که در 3ماهه اول 2009 به 65درصد افزایش یافته است.

تقویت موقعیت دلار به‌عنوان مأمن سرمایه‌گذاری و عدم‌کاهش سهم آن در ذخایر ارزی جهان، موجب تقویت دلار در برابر ارزهای معتبر شده است. هر یورو هم دیروز در بازار تهران 1399 تومان و هر پوند انگلیس 1639 تومان فروخته‌ شد.

کد خبر 85286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز