شرق یا غرب تهران، فرقی ندارد، روستاهای اطراف پایتخت علاوه بر همه جاذبه‌های گردشگری که دارند،جان می‌دهند برای کوچه‌گردی و قدم زدن در کوچه باغ‌هایی که لباس بهاری به تن کرده‌اند.

برغان و افجه

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: اگر دنبال یک گردش یک روزه ارزان، بی دردسر و دلچسب هستید، سری به روستاهای برغان و افجه در نزدیکی تهران بزنید و با قدم زدن در کوچه باغ های سرسبزشان، خودتان را به یک نفس هوای بهاری در طبیعت مهمان کنید.

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های برغان

موقعیت: 17 کیلومتری کرج، ساوجبلاغ

جاذبه‌های نزدیک: آتشگاه کرج، پل تاریخی برغان، زیارتگاه چهل‌دختر

معرفی: در کتاب‌ها روایت شده که قدمت برغان به ۲هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این دلیلی برای دنبال‌کردن ردپای تاریخ و طبیعت در کوچه‌باغ‌های برغان است.

جاذبه‌های طبیعی

از قدیم گفته‌اند هر جا که آب باشد، آبادی هم هست. این ضرب‌المثل کاملاً درباره برغان صدق می‌کند. برغان با قرارگیری بین دو رودخانه سنج و شاهرود، طبیعتی تماشایی دارد و یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای اطراف تهران است. همچنین برغان پُر از دار و درخت و باغ‌های میوه است؛ به طوری‌که این روستا را با لقب مهد چنارهای هزارساله می ‌شناسند. چنین جای شگفت‌انگیزی فقط یک ساعت و نیم با تهران فاصله دارد و خیلی راحت می‌توانید به این محدوده بروید، کنار رودخانه بساط پیک‌نیک را برپا کنید و از هوای خوب و طبیعت چشم‌نواز برغان لذت ببرید.

بفرمایید گوجه‌ترش و ملس

خیلی‌ها هم برغان را با گوجه سبز و آلوچه‌های ترش و ملس‌اش می‌شناسند، به‌طوری که حتی به روستای برغان سرزمین آلوچه هم می‌گویند. علاوه بر آلوچه‌های محبوب و معروف، برغان میوه‌های دیگری مثل گیلاس، آلبالو، زردآلو، توت و گردو هم دارد و دست خالی از آنجا برنمی‌گردید.

ترکیب طبیعت و تاریخ

علاوه بر اینها، حضور در کوچه‌باغ‌های برغان، حس و حال شمال را هم برایتان تازه می‌کند، به خصوص در روزهای پرشکوفه فصل بهار که صدای رودخانه خروشان، موقع عبور از دل بافت تاریخی روستا به گوشتان می‌رسد، حضور در اینجا را برایتان خاطرانگیزتر می‌کند. زمین‌های برغان با باغ‌ها احاطه شده و سکوت کوه و جنگل، بر جذابیت مسیر پیاده‌روی می افزاید. بسیاری از خانه‌های روستایی به همان شکل قدیمی باقی مانده و بافت تاریخی را حفظ کرده‌اند. در مسیر قدم‌زدن در کوچه‌باغ‌ها و حاشیه رودخانه، به پل تاریخی برغان می‌رسید که دیدنی است. قدمت این پل به دوره صفویه برمی‌گردد و جزو میراث ملی کشورمان هم به ثبت رسیده است.

نام مقصد: کوچه‌باغ‌های افجه

موقعیت: 30 کیلومتری شمال شرقی تهران

جاذبه‌های نزدیک: قصر ناصری، حمام تاریخی، دشت هویج

معرفی: نام افجه به دلیل خروشان‌بودن رودهای آن انتخاب شده و باغ‌های گیلاس و گردو در آن، نوید وجود کوچه‌باغ‌های خوش‌منظره را می‌دهند.

زمانی برای سفر

روستای تاریخی افجه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شمال‌شرق تهران است. این روستا که در میان قله‌های بلند آتشکوه و ریزان واقع شده، یکی از روستاهای نمونه گردشگری شمیرانات محسوب می‌شود که در گذشته این روستا مرکز لواسان به شمار می‌رفته است. نام افجه در برخی منابع تاریخی ذکر و از باصفابودن و تعداد باغات و آبشارهای آن یاد شده‌است. نام این روستا در گذشته به دلیل آبشارها و جوی‌های روان آن «آبچه» بوده‌است که در گذر زمان و با گویش ساکنان روستا که لهجه‌ای نزدیک به گویش مازندرانی دارند، کم‌کم به افجه تغییر کرده‌است. بهار و تابستان آبشارهای اینجا پرآب هستند، کشتزارها سرسبزند و هوا برای پیاده‌روی عالی است. روستای افجه تهران، اردیبهشت‌ غرق شکوفه می‌شود.

زیر سایه گیلاس و سیب

در این روستا باغ، قلمستان و کشتزارهای گندم و جو و کشتارهای بن‌شن و باغ‌های میوه رونق فراوانی دارند. درختان سیب، گیلاس و آلبالو به باغ‌های این دهستان زیبایی خاصی بخشیده‌اند تا جایی‌که گیلاس افجه بخش مهمی از صادرات گیلاس شمیران را به خود اختصاص داده است. نقل است نخستین نهال سیب روستا نیز توسط خان‌افجه به این آبادی آورده شد؛ همان سیبی که امروزه به نام سیب شمیران شناخته می‌شود. باغ‌های گیلاس در حدفاصل آبشار پسچویک و دشت هویج قرار گرفته‌اند و مسیر مناسبی برای طبیعت‌گردی ساخته‌اند. از این رو یکی از بکرترین کوچه‌باغ‌ها را می‌توان در همسایگی این باغ‌های سیب و گیلاس پیدا کرد.

افجه؛ انتخاب پادشاهان و کوهنوردان

براساس شواهد و مدارک تاریخی موجود، این دره مسیر پادشاهان بوده است که از این راه به دشت لار می‌رفتند. درحال حاضر نیز کوهنوردان بسیاری از این روستا تردد می‌کنند. افجه در مسیر کوهنوردی برای رسیدن به قله‌های یخچال ، مهرچال و آتشکده قرار دارد.

کد خبر 853108
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha