افزایش آمار مهاجرت پزشکان از کشور، تغییر شغل پزشکان و عدم استقبال داوطلبان از رشته‌های پزشکی دانشگاه‌ها منجر به کمبود پزشک به خصوص پزشک متخصص در سراسر کشور شده است. موضوعی که کارشناسان هشدار می‌دهند در آینده بدتر نیز خواهد شد.

سالن انتظار مطب پزشکان - سالن انتظار بیمارستان

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: کمبود پزشک در ایران موضوعی است که در طول سال‌های اخیر بارها ازسوی جامعه پزشکان هشدار داده ‌شده است ولی مسئولان مربوط تاکنون این هشدار را جدی نگرفته‌اند.

طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، سرانه پزشک عمومی در حال حاضر ۱۳ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر است. درحالی‌که این رقم در کشورهای پیشرفته حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ پزشک است. وضعیت سرانه پزشک متخصص از این هم نگران کننده‌تر است. به طوری که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در کشور تنها ۶۲ پزشک متخصص داریم. این آمار برای کشورهای اروپایی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ پزشک و برای کشورهای منطقه ۱۴۳ پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است.

همین تعداد پزشکانِ موجود نیز به درستی در کشور توزیع نشده‌اند. به طوری که ۴۵ درصد از پزشکان متخصص در شهر تهران فعالند که فقط ۱۱ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد. و در ۵۰ درصد مناطق کشور، سرانه پزشک کمتر از ۳۸ پزشک به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر است. البته اعداد و ارقام متفاوت هستند اما اصل کمبود پزشک را نمی‌توان انکار کرد.

سال گذشته ظرفیت رشته‌های تخصص پزشکی حدود ۷ درصد افزایش یافت تا کمبودها در چند سال آینده تا حدودی برطرف شود اما به گفته کارشناسان، این کار به تنهایی جواب نمی‌دهد. چراکه زندگی در ایران سخت شده و پزشک جوان ترجیح می‌دهد مهاجرت کند و در کشور دیگری از صفر شروع کند، اما در ایران سال‌ها درجا نزند.

کمبود پزشک

یکی از مهم‌ترین دلایل مواجهه کشور با کمبود پزشک، مهاجرت پزشکان از کشور است که در سال‌های اخیر روند افزایشی یافته و طبق آمارها و گزارش‌های موجود، بیشتر آنها به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می‌روند. اما دلایل دیگری نیز برای کمبود پزشک در کشور وجود دارد؛ استقبال سرد دانشجویان از رشته‌های پزشکی، تغییر شغل پزشکان برای کسب درآمد بیشتر و ورود پزشکان به حوزه زیبایی برخی از این دلایل هستند. مشکلات اقتصادی موجب شده بسیاری از پزشکان رشته‌های مختلف، عطای رشته خود را به لقایش می‌بخشند و وارد مشاغل دیگر از جمله حوزه زیبایی می‌شوند. این موضوع علاوه بر آن که این حوزه را متشنج کرده و تحت تاثیر قرار داده، حوزه سلامت را هم با معضل جدیِ کمبود متخصص روبرو کرده است. موضوعی که به گفته دکتر ایرج خسرونیا، رئیس جامعه علمی متخصصین داخلی کشور در سال‌های آینده بدتر هم خواهد شد.

دکتر خسرونیا به همشهری‌آنلاین می‌گوید: ما همین الان با کمبود متخصص داخلی و پزشکانی که در رشته‌های مورد نیاز کشور تحصیل کرده‌اند، مواجه هستیم. سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر وارد تخصص داخلی می‌شوند اما درنهایت تعدادشان خیلی تغییر نمی‌کند و همچنان با کمبود مواجهیم. چون اینها یا دنبال ادامه تحصیل و گرفتن فوق تخصص می‌روند، یا به حوزه زیبایی ورود می‌کنند و معمولا از تخصص خود دست می‌کشند و یا مهاجرت می‌کنند. یک تعداد هم طبیعی است که سالانه فوت می‌کنند. ما همین الان در تهران ۱۰ متخصص داخلی خوب نداریم.

به گفته خسرونیا، پزشکانی هم که به دنبال ادامه تحصیل و گرفتن فوق تخصص هستند، طبعا رشته‌هایی را انتخاب می‌کنند که برایشان درآمد بیشتری داشته باشد. نه رشته هایی مثل عفونی و خون که مورد نیاز جامعه است و متخصص کم دارد. در حال حاضر به ازای هر ۷۰۰۰ زن در کشور فقط یک پزشک متخصص زنان وجود دارد و به گفته کارشناسان، علت ۲۰ درصد مرگ و میر مادران، دسترسی نداشتن به پزشک متخصص است. به خصوص در مناطق محروم و دورافتاده.

بیشتر بخوانید

استقبال سرد از رشته پزشکی

رئیس جامعه متخصصین داخلی کشور با بیان این که تعداد پزشکان در همه گروه‌ها رو به کاهش است، عنوان می‌کند: البته این کاهش بیشتر در متخصصان داخلی، تخصص کودکان، جراح قلب کودکان، عفونی، خون و جراح مغز و اعصاب وجود دارد و این طور پیش برود، در آینده باید این تخصص‌ها را از کشور پاکستان وارد کنیم.

خسرونیا می‌گوید: در آینده نزدیک مخصوصا در شهرستان‌های دورتر کشور، احتیاج شدیدی به پزشک متخصص رشته‌های مختلف خواهیم داشت.

چند روز پیش، دکتر ایرج فاضل رئیس جامعه جراحان هم در مصاحبه با یکی از رسانه‌ها گفته بود کمبود پزشک و خالی ماندن رشته‌های تخصصی به تدریج و با جدی شدن خطر واردات پزشک و نیازمند شدن به اعزام بیماران به خارج خودش را نشان خواهد داد. مجموع این مشکلات به افول پزشکی در ایران منجر می‌شود.

فاضل در ادامه بیان کرده بود که امروز استقبال از رشته پزشکی در کنکور یا ادامه تحصیل در رشته‌های تخصصی پزشکی با مشکل جدی مواجه شده است. به طوری که در آزمون‌های اخیر حتی یک داوطلب برای رشته جراحی عروق نداشتیم. بعضی دیگر از رشته‌های تخصصی هم خالی است و ۱۰ سال دیگر یا باید متخصصان این رشته‌ها را از خارج وارد کنیم یا بیماران را برای جراحی‌های تخصصی به خارج از کشور بفرستیم.

مهاجرت ۱۰ هزار پزشک فقط در ۲ سال

سال گذشته بود که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با همشهری‌آنلاین نسبت به کمبود پزشک در کشور هشدار داده و گفته بود، طی ۲ سال گذشته ۱۰ هزار نفر از جامعه پزشکی کشور مهاجرت کردند و خیلی از استان‌ها با کمبود شدید پزشک به خصوص کمبود جراح مواجه‌اند و این مشکل می‌تواند در سال‌های آینده کشور را به دردسر بزرگی بیندازد. خیلی از استان‌های کشور حتی یک جراح قلب و عروق ندارند یا فقط یک جراح دارند! یا جراحی یک نوزاد یکی دو روزه کار هر پزشکی نیست و حتما باید متخصص این حوزه وجود داشته باشد. اما نداریم.

شهریاری با اشاره به این که ما برای بعضی از رشته‌های دانشگاهی اصلا داوطلب نداریم، تاکید کرده بود، مثلا در رشته بسیار مهمِ جراحی قلب و عروق که نیاز کشور هم است، تعداد داوطلبانی که قصد گرفتن فوق تخصص این رشته را داشته باشند، خیلی کم شده است. همچنین برای رشته‌های جراحی کودکان، طب اورژانس، طب بیهوشی، طب اطفال و تخصص داخلی تعداد داوطلبان بسیار کم است. چون افراد انگیزه‌ای برای کسب تخصص و فوق تخصص ندارند. البته ما هم خوب سیاستگذاری نکرده‌ایم که در این افراد انگیزه ایجاد شود.

کد خبر 853641
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • نیما IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    38 8
    این همه داوطلب پزشکی داریم چرا ظرفیت پزشکی را افزایش نمی دهید و همه را پشت سد کنکور نگه داشته اید
    • مهدی IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      9 30
      شما فرض کن به اندازه داوطلبان کنکور ظرفیت پزشکی دندانپزشکی و داروسازی ایجاد کنیم به نظر شما نتیجه چه می شود؟ همه دکتر؟ بیایید فرض کنیم یک جزیره داریم که کل جمعیت همه پزشک باشند به نظر شما آیا امکان زندگی در این جزیره امکان دارد؟ متاسفانه الان همه دارند گول اینکه در پزشکی پول هست میخورند الان بیشتر از 50 درصد کنکوریها تجربی هستند و این اصلا خوب نیست چون ملاک فقط پول شده اما وجدان کاری و سطح سواد و تجربه؟؟؟؟؟؟؟؟ متاسفانه همین مشکل را در چندین سال پیش در مهندسی داشتیم و در حال حاضر ببخشید که عرض میکنم مهندس بیسواد داریم و در کمال تاسف تو کشور ما الان همه دارند میشن دکتر!!!!!! یک جامعه به تمام مشاغل نیاز داره منتها ما فراموش کردیم روزی ما را خدا میرساند نه خلق خدا!!!!
    • US ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      5 3
      نمیتونند ظرفیت رو زیاد بالا ببرند چون هر یک دانشجوی پزشکی کلی هزینه میشه تا به ثمر برسه خصوصا در دانشگاههای دولتی با این اقتصاد ورشکسته بودجه کجا بود هزینه بشه
    • نیما IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      7 3
      اتفاقا باید همانطور که ظرفیت پذیرش رشته های مهندسی بالا بردند ظرفیت رشته های پزشکی را بالا ببرند و یک آزمون پروانه اشتغال به کار مثل مهندسی در پزشکی قرار دهند تا افراد باسواد کار کنند بعدهم حتی اگر همه دکتر شوند و بیکار باشند خیلی بهتر است تا همه مریض باشند و دکتری نباشد که درمان شوند
  • عباس IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    32 1
    این آمارها ارائه میشه فقط کسی پیگیری نمیکنه دادن آمار که بدون راهکار باشه فایده نداره
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    12 44
    این آمار غیر واقعی برای گرفتن امتیاز است. یک پرشک ایران در صبح در بیمارستانها و بعد از ظهر در مطب بیش از ۵۰د نفر را ویزیت می کند. برای هر نفر ۵ دقیقه هم وقت نگذاشته و در بقیه کشورها جداکثر ۱۰ مریض مجاز است. در ایران برای یک سرما خوردکی ساده پیش پزشک متخصص می روند خیلی از ازمایشات و تصویر برداری ها و مراحعه به پزشک که هیح ضرورتی ندارد در ایران بارها و انحام می شود. ۱۰ برابر بقیه کشورها در ایران دارو نسحه می کنند. مدرک پزشکی ابران را جز ۲ کشور عراق و عمان هیح جای دنبا قبول ندارند که بخواهند برای طباوت بروند. ابران بهشت پزشکان است. تعداد معدودی ازپزشکان با درامدها های چند صد میلیونی و میلیاردی مه در ایران داشتند به خارح مهاجرت می کند برای زندگی ازادتر و یا وارد کارهای عبذ تخصصی مانند خرید و فروش ملک می شوند
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      11 13
      ایران جهنم پزشکان است
  • ... IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 29
    مگه تهدید نکرده بودند که هر کس راجع به مهاجرت بگه باهاش برخورد قانونی و غیرقانونی می شه؟؟؟؟ خبر رو زودتر پاک کنید تا نیومدن سراغتون.
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      1 0
      کسی نگفته بودهیچ کشوری هم نگفته ونمی تواندهم بگویدمهاجرت درتمام جهان یاهمان ۱۹۴کشورجهان ازاداست وهیچ کشوری نمی تواندبگویدبه مردم خودمهاجرت نکننداگراین طورباشدیعنی رسماان کشورفلج شده می خواهدمردمش رانگه داردیامی خوادبرده داری ورس ملت خودرابکشدبرای همین هیچ کشوری درکل جهان جرات گفتن مهاجرت نکنیدراندارد
  • جعفری IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    22 0
    استقبال زیاد هست ظرفیت پذیرش را بالا نبرید چندسال دیگر مردم برای مداوا به افغانستان میروند ،دیگه نمیدانیم این محدویت برای چیست که به زیان کشور ما تصمیم گرفته میشودپزشکها هم که همشون یا مهاجرت کردند یا درفکر مهاجرت.
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    14 7
    خوب راهکاراین است تمام دانشجویان متقاضی پزشکی در سالجاری را قبول تا این کمبود جبران شه 500 هزار داوطلب داریم فقط 20هزار قبول میشن چرا هر 500هزار را قبول نمی کنین
    • IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
      6 7
      همین الان ظرفیت پایینه از ۱۰ تا پزشک عمومی یکیشون باسوادِ ، فکر کن ظرفیت رو ببرن بالا کلی بیسواد بیاد بره پزشکی بخونه، به نظرم باید از پزشکهای حاذق قدیمی استفاده کنند ، پزشکهای جوون مجبور باشن ۲ سال پیش اونها تجربه کسب کنند بعد امکانات از طریق وزارت بهداشت بهشون داده بشه برن جاهای مختلف کشور
  • معلم IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    4 1
    تعدادی پزشک خوب تربیت بعد اونها دانش رو انتقال دادن وبه مرور از نفس افتادن عده ای هم رفتن خارج ثروت کلان برخی به جیب زدن.جلوی افزایش ظرفیت رو هم در دهها سال گرفتن یعنی حدود چهل سال تو این مدت ترکیه چند برابر کرد البته من همه این مشکلات رو که طرح شد در ترکیه همین مسایل کم و بیش بوده و مقالاتش چاپ شده . رشته دارو سازی قلب کارخانجاته. که اکثر دو شفیفته ناقص میرن داروخانه و حق امتیاز خاص تو اونجا و صنعت دارن اما عملا دستمزد خیلی بالا .از کار جدی و علمی در کارخونه خبری نیس و دارو رو فقط فرموله میکنن به علت تعداد کم دارو ساز و مهارت نداشتن اونها در صنعت و بعد دستمزد خارج از توان صنعت.ضمنا نظام آموزشی به علت هزینه خیلی زیاد خانواده ها برا قبول شدن باعث میشه از اول بسیاری فقط به پول فکر کنن نه خدمت در پزشکی .به نظر من قبلا صدها میلیون دلار صرف دوره های تخصصی میشد میرفتن دانشگاههای معتبر با بورس دولت و دانش انتقال پیدا میکرد .ما الان میلیاردها دلار صرف تحصیل پزشکی تو دانشگاههای نامعتبر به وسیله اشخاص صرف میشه
  • محمد IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    11 0
    روزی بخاطراشتباهاتمان پشیمان میشویم آنگاه دیراست
  • مم IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    2 3
    سلام یه آقای مجید حسینی تریبوندار صدا و سیما که فقط نفرت پراکنی برعلیه پزشکان می‌کرد بگید بیاد مشکل حل کنه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    1 1
    خب چرا؟ چرا کمبود پزشک متخصص داریم؟.. درد را بیابید و درمان‌ کنید....چرا در ۲ سال گذشته ۱۰ هزار پزشک از کشور رفته اند؟. چرا؟..چرا راهی پیدا نمی کنید بجای اینکه پزشکان خودمان‌ خارج بشن، پزشکهای خارجی آرزوی آمدن و کار کردن در ایران، داشته باشن؟؟ پس چرا نمی اندیشید که راه درست را پیدا کنید؟؟بفرموده قرآن: «افلا تعقلون»..چرا عقلتونو‌ بکار نمی گیرید؟ تا معضلات مردم و کشور حل بشه؟؟چرا؟؟.بابا چرا از عقل ، از فرصت، از زمان و از موقعیت برای درمان دردهای مردم و جامعه استفاده نمی برید؟؟..هیچ چیز افسوس مند تر از این نیست که رشته پزشکی از رونق بیفته و کشور بدون حکیم بشه؟؟ما باید قطب پزشکی در جهان باشیم، نه به عقب بر گردیم و در صدد واردات پزشک از پاکستان و فیلیپین و هند باشیم؟؟.وای بر ما که با این دنده عقب گیری و تخته گاز به عقب، به کجا خواهیم رسید؟..
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    0 0
    از بس سوالات کنکور تخصص رو می‌فروشین... تپه ای بدون گلکاری نگذاشتین
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    4 1
    ریشه اصلی مشکل اینجاست که الان خانواده ایرانی داره هزینه میکنه که بچه بشه دکتر نه برای خدمت و فقط برای کسب ثروث . و دانش آموز سمپادی که ۶ سال بهش،گفته شده تو نخبه ای تو برتری ،میشه دکتری که فقط براش رفاه مهمه و نگاه برتری داره نه نگاه خدمتی
  • ارین US ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    3 0
    بابا پزشکان ما ماشالا زیر میز بگیر شدن بجای اینکه به مداوا سلامت مردم بپردازن اول حرف از درامد میزنن ، کلا پزشکی ما تو ده سال اینده اشباع میشه چون همه برای پول دراوردن اومدن سراغ پزشکی
  • سینا IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    8 2
    مرحوم رییسی روی افزایش ظرفیت پزشکی اصرار میورزید چون درد و رنج مردم مناطق محروم رو دیده بود ولی حالا خیلیا نمیخوان این قانون اجرا بشه با بهونه نبود زیر ساخت میخوان کاری کنن تا انحصار در حوزه پزشکی باقی بمونه
  • مهسا US ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
    4 0
    میدونید چرا رشته های خاص داوطلب نداره؟ بخاطر سهمیه ها. دیگه با استعدادها و علاقمندهای پزشکی وارد دانشگاه نمیشن. سهمیه دارها میرن . اونها هم رشته های پردرامد رو دوست دارن. بهتره برای رشته پزشکی که باجان مردم سر و کار داره ، کلا هر نوع سهمیه ای را حذف کنند. بعضی شغلها سخته و واقعا باید عاشق بود تا ادامه داد
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    پزشک شدن مفت نمیرزه الان
  • فرانک IR ۰۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    1 0
    پزشکان طماع که فقط بفکر پول هستند و بس. مهاجرت کنند و برن و به بیگانه ها سرویس بدن. من حاضرم بمیرم ولی خودمو زیر چاقوی این جراحان بی اخلاق ندم. خیلی اخبار منفی راجه بهشون از پرستارها شنیدم.