روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، جدیت و پیگیری در تاسیس «مرکز ملی هوش‌مصنوعی» و «تاکید بر تشکیل و هم‌افزایی اعضای فعال در علوم و فناوری‌های کوانتوم» را دو ابتکار منحصر به فرد رییس جمهور شهید در حوزه علم و فناوری برشمرد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی

به گزارش همشهری آنلاین، روح‌الله دهقانی طی بازدید از نمایشگاه ایران هلث، ضمن صحبت با تولیدکنندگان انواع کالاهای سلامت، محصولات دانش بنیان حوزه پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی را مورد بررسی قرار داد.

وی در حاشیه این بازدید در تبیین حمایت‌های رئیس‌جمهور شهید از حوزه اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، “قانون جهش تولید دانش‌بنیان“ را بزرگترین و مهم‌ترین رخداد برای جریان علم‌وفناوری کشور در طول سه دهه اخیر خواند و افزود: در دوره قبل موضوع این قانون مطرح شد و حتی در دولت سیزدهم این قانون موافقان و مخالفانی داشت و آن چیزی که موجب شد این قانون به طور جدی برای تصویب شتاب بگیرد، حمایت مستقیم و جدی شخص رئیس‌جمهور پس از نامگذاری سال 1401 به عنوان سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» از سوی حضرت آقا بود.

به گفته دهقانی، پس از تصویب قانون در مدت کمتر از پنج ماه تمام آیین نامه های این قانون با حمایت تمام و کمال رییس جمهور در دولت مصوب شد.

او در ادامه اظهار داشت: تصور نمی‌کنم تا ۱۰ سال آینده هیچ اثری ماندگارتر و تاثیرگذارتر از این قانون ارزشمند که از سال گذشته اجرایی شد، از شهید جمهور ما باقی مانده باشد و امیدوارم اعضای زیست بوم علم و فناوری آن را قدر بدانند و این خاطره و یاد را از رئیس جمهور شهید با پیگیری و اجرای آن، قدر بدانند.

به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، دهقانی فیروز آبادی، «جدیت و پیگیری در تاسیس مرکز ملی هوش‌مصنوعی» و «تاکید ایشان بر تشکیل و هم‌افزایی اعضا فعال در علوم فناوری‌های کوانتوم» را دو ابتکار منحصر به فرد رییس جمهور شهید ایران در حوزه علم و فناوری برشمرد و گفت: پیرو تأکیدات ویژه رئیس‌جمهوری بر توسعه فناوری هوش مصنوعی و ضرورت توجه به این حوزه، برای همگام بودن و حتی تاثیرگذار بودن در تولیدات علمی و فناورانه، ایجاد شورای راهبری ملی هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و مقدمات راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی فراهم شد. این شورا به ریاست شخص رییس جمهور و نائب رییسی معاون علمی‌ و فناوری تشکیل شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور افزود: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، اینکه رئیس‌جمهور در یک شرایط اقتصادی سخت که پیگیر حل مسائل کشور است، در این حد شخصا پیگیر علوم و فناوری های هوش مصنوعی و کوانتوم باشد که در لبه علم و فناوری دنیا هستند و دستور ایجاد شورای آنها را صادر کند، یک توجه خاص را می‌طلبد.

دهقانی این دو ابتکار را دو یادگاری بزرگ رئیس‌جمهور شهید توصیف کرد و تصریح کرد: تاکید داریم که تا پایان دولت سیزدهم که تا دو ماه دیگر خواهد بود، مرکز ملی هوش مصنوعی و ساختمان بزرگ مرکز ملی آفرینش فناوری‌های کوانتومی در پارک فناوری پردیس رسما افتتاح شود.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور همچنین به حمایت مستقیم و جدی شخص رئیس جمهور در خصوص ارتقاء مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: کشورهای بزرگ دنیا هر کدام سازمان تعاملات و همکاری‌های بین المللی دارند که در عالی‌ترین سطح، هیات امنا دارد و وظیفه تنظیم و توسعه همکاری‌های علم و فناوری آن کشور را بر عهده دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تعاملات همکاری‌های علم و فناوری معاونت علمی با پیگیری و ابلاغ رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهار ماه گذشته به سازمان ارتقاء یافت، اظهار داشت:در تمام سفرهای رئیس جمهور و همه میزبانی‌های خارجی وی، یکی از ارکان مذاکرات ایشان، علم و فناوری بود و به خاطر ندارم که در طول هشت دوره گذشته ریاست جمهوری تا این حد، مذاکرات بین‌المللی رئیس‌جمهور بر محوریت علم و فناوری باشد.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه این رویکرد بر اساس برنامه کلی رئیس‌جمهور بوده است، ادامه داد: نظر رئیس‌جمهور این بود که توانی که در حوزه علم و فناوری کشور ایجاد شده است، الان می‌تواند دست برتری برای ما در مذاکرات بین‌المللی باشد و در این راستا تاکید و توصیه رئیس‌جمهور شهید بر تقویت همکاری‌ها بود.

دهقانی با بیان اینکه ایجاد خانه‌های نواوری و فناوری در چند کشور از اهداف معاونت علمی‌و فناوری بود، گفت: باشگاه صادراتی دانش‌بنیان ها که امروز یک باشگاه با حدود هزار شرکت است و از پنج تا یک ستاره دسته‌بندی شده‌اند، از جمله اقداماتی است که سازمان تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ما داشته و همچنان در حال پیگیری این امر هستند تا بتوانیم صادرات دانش‌بنیان کشور را توسعه دهیم.

به گفته او، طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان گمرک، دانش‌بنیان‌های کشور در سال گذشته موفق شدند بیش از ۲.۵ میلیارد دلار صادرات داشته باشند و این عدد در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۵۰ میلیون دلار بود؛ یعنی شرکت‌ها رشد ۳ برابری را تجربه کرده‌اند.

معاون علمی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در حال حاضر ارزبری دانش‌بنیان‌ها بیشتر از صادرات آنها است، اذعان کرد: دلیل این امر این است که بخش بزرگی از دانش‌بنیان‌ها مشمول جلوگیری از خروج ارز هستند؛ به این معنی که به طور مثال اگر می‌خواستیم کالایی را با قیمت هزار دلار وارد کنیم، یک شرکت با ۲۰۰ تا ۳۰۰ دلار تجهیزات را به کشور وارد می‌کرد که ما با حمایت از آنها ۷۰۰ دلار صرفه‌جویی ارزی را داشته‌ایم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری ضمن اینکه نمایشگاه ایران هلث را به عنوان بزرگترین و مهمترین رویداد در حوزه تجهیزات و خدمات پزشکی، دندانپزشکی، آزمایشگاهی، دارویی که سالانه شرکت‌های توانمند آخرین دستاوردهای خود را در آن عرضه می‌کنند دانست؛ اظهار داشت: امسال به همت دانش‌بنیان های عزیزی که به حوزه تولید توجه ویژه‌ دارند و حمایت جدی معاونت علمی،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و پارک علم‌وفناوری پردیس، بیست و پنجمین نمایشگاه ایران سلامت با یک شور و نشاط متفاوتی اجرا شد.

رشد کیفی و کمی ۵۰ درصدی ایران هلث ۲۰۲۴

وی به حضور شرکت‌های جدید در نمایشگاه ایران هلث و برگزاری بیش از ۶۰۰ گفت‌وگو و مذاکره رو در رو اشاره کرد و گفت: نمایشگاه ایران هلث امسال، از نظر تعداد و وسعت محصولات حدود ۵۰ درصد توسعه داشته است. امیدوار هستم سال آینده با تجمیع این ظرفیت‌ها، بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی ایران هلث شامل حوزه‌های تجهیزات پزشکی، دارو، غذا، فراسودمندها و مکمل‌ها باشد و بتوانیم رویدادی داشته باشیم که در سطح منطقه به آن افتخار کنیم.

دهقانی با اشاره به حضور ۵۰ شرکت خارجی در این نمایشگاه، خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های کشور برای این شرکت‌ها قابل توجه است که نتیجه سرمایه‌گذاری ۴۰ ساله و حمایت کشور از حوزه سلامت بوده است.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که در سال آینده، نمایشگاه ایران هلث با عظمت منطقه‌ای برگزار شود، به گونه‌ای که در غرب آسیا افتخار منطقه‌ای برای جمهوری اسلامی ایران باشد و شاهد حضور کشورهای بیشتر باشیم.

کد خبر 853974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha