اغلب در زندگی احساس می‌کنیم که نیاز داریم اعمال یا تصمیمات خود را برای دیگران توجیه کنیم. اما از منظر روانشناسی چیزهای خاصی وجود دارد که نباید برای کسی توضیح دهید و درک اینها می‌تواند واقعاً رهایی‌بخش باشد. 

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hack spirit، در این مقاله، ۱۰ موردی که لازم نیست برای کسی توضیح دهید را با شما به اشتراک می گذاریم. همه چیز در مورد توانمندسازی خود و تشخیص این است که زندگی شما متعلق به شماست - بدون نیاز به توضیح.

۱) مرزهای شخصی شما
تعیین و حفظ مرزهای شخصی برای روابط سالم، هم با دیگران و هم با خودمان، ضروری است. اما نکته مهم اینجاست - شما به کسی توضیحی برای اینکه کجا خطوط خود را ترسیم می کنید بدهکار نیستید.

خواه «نه» گفتن به یک رویداد اجتماعی باشد یا نیاز به زمان تنهایی، مرزهای شخصی شما قابل بحث نیست. آنها بازتابی از احترام به خود و توجه شما نسبت به نیازهای خود هستند.

شما مجبور نیستید مرزهای خود را برای کسی توجیه کنید. تمرین ذهن‌آگاهی شامل احترام گذاشتن به احساسات و نیازهای خود است و این شامل تعیین مرزها بدون احساس گناه یا موظف به توضیح آنها است.

۲) مسیر زندگی شما
یک حقیقت بزرگ وجود دارد و آن این است که هر کسی زندگی خود را دارد. در حالی که این طبیعت انسان است که زندگی خود را با دیگران مقایسه کند، زندگی شما منحصراً متعلق به شماست و نیازی به توضیح یا توجیه برای کسی ندارد.

این مهم نیست که چطور زندگی می‌کنید، بلکه این مهم است که چقدر آگاهانه زندگی می کنید. شما به هیچکس توضیحی برای مسیر انتخابی خود بدهکار نیستید.

۳) باورهای معنوی شما
باورهای معنوی عمیقاً شخصی هستند و اغلب هسته اصلی شخصیت ما را تشکیل می دهند. آنها بر دیدگاه ها، تصمیمات و نحوه تعامل ما با جهان تأثیر می گذارند.

معنویت شما منحصراً متعلق به شماست و نیازی به توضیح آن برای کسی نیست.

۴) روتین خودمراقبتی شما
ما در دنیای پرسرعتی زندگی می کنیم که در آن وقت گذاشتن برای خودمراقبتی اغلب به مثابه اغماض تلقی می شود و مردم اغلب نیاز به توجیه آن را احساس می کنند. اما مراقبت از خود یک تجمل نیست، یک ضرورت است.

از نظر عملی، چه برنامه خودمراقبتی شما شامل یوگای صبحگاهی یا صرف لذت بردن از یک فنجان قهوه قبل از شروع روز باشد، برای حفظ تعادل و مدیریت استرس بسیار مهم است.

بدانید که باید سلامتی خود را در اولویت قرار دهید و به کسی توضیحی برای آن بدهکار نیستید.

۵) ارزش‌های اصلی شما
ارزش‌های اصلی شما اصول راهنمایی هستند که رفتار و اعمال شما را دیکته می‌کنند. آنها در درک خود، تصمیم گیری و داشتن یک زندگی کامل نقش اساسی دارند. شما مجبور نیستید آنها را برای کسی توضیح دهید.

ممکن است ارزش های شما متفاوت باشد، اما اشکالی ندارد. آنها برای شما شخصی هستند.

خواه برای ماجراجویی بیشتر از امنیت ارزش قائل باشید، یا تنهایی را به معاشرت ترجیح دهید، به یاد داشته باشید که آنها ارزش های شما هستند و به کسی توضیحی برای آنها بدهکار نیستید.

۶) انتخاب سبک زندگی
انتخاب مینیمالیستی بودن، وگان بودن یا زندگی ساده، آنها انتخاب های سبک زندگی شما هستند. آنها بخشی از آزادی شخصی شما هستند و به کسی توضیحی برای آنها بدهکار نیستید.

شاید شما انتخاب کرده باشید که بدون ماشین زندگی کنید و همه جا دوچرخه سواری کنید یا انتخاب کرده باشید که بچه هایتان را در خانه آموزش دهید. اینها تصمیماتی هستند که شما بر اساس ارزش ها، باورها و شرایط خود گرفته اید.

نکته مهم در اینجا این است: تا زمانی که انتخاب های شما به دیگران آسیب نرساند، شما کاملاً از حقوق خود برخوردار هستید تا همانطور که می خواهید زندگی کنید. انتخاب های خود را انجام دهید، زندگی خود را بکنید، و به یاد داشته باشید - بدون نیاز به توضیح.

۷) سلامت روان شما
سلامت روان شما به اندازه سلامت جسمانی شما مهم است، اگر نه بیشتر. و این چیزی است که هرگز نباید احساس کنید که موظف به توجیه یا توضیح آن برای کسی هستید.

تمرین تمرکز حواس می‌تواند به ما کمک کند تا با مهربانی و حوصله از سختی‌های زندگی عبور کنیم. به یاد داشته باشید، بد نیست سلامت روان خود را در اولویت قرار دهید.

سلامت روان شما مهم است و نیازی نیست که آن را برای کسی توضیح دهید.

۸) گذشته شما
به قول معروف "گذشته محل رجوع است نه محل سکونت." گذشته شما، چه مملو از پیروزی یا تجربه باشد، شما را به فردی که امروز هستید تبدیل کرده است. اما آینده یا ارزش شما را تعیین نمی کند.
تجربیات گذشته ما می تواند درس باشد، نه حکم ابد.

شما توضیح دقیق یا توجیهی از گذشته خود به کسی بدهکار نیستید. این داستان شماست که باید در زمان و شرایط خودتان بگویید.

۹) تصمیمات مالی شما
مدیریت امور مالی یک موضوع شخصی است و تصمیمات مالی شما تنها با شماست. خواه پس انداز کنید، ولخرجی کنید، سرمایه گذاری کنید یا کمک مالی کنید، توضیحی در مورد نحوه مدیریت پول خود به کسی بدهکار نیستید.

تا زمانی که شما بدهی ندارید که نمی توانید از عهده آنها برآیید یا برای بقای مالی به دیگران وابسته نیستید، پول شما مال شما است که هر طور که صلاح می دانید مدیریت کنید.

بنابراین، چه برای تعطیلات رویایی پس‌انداز کنید، چه زندگی مقرون به صرفه را انتخاب کنید یا در یک استارت‌آپ سرمایه‌گذاری کنید، به یاد داشته باشید - این پول شماست، تصمیم شماست. هیچ توضیحی لازم نیست.

نتیجه
از ارزش‌ها و باورهایتان گرفته تا تصمیم‌گیری‌های مالی‌تان، توضیحی در مورد نحوه زندگی‌تان به کسی بدهکار نیستید.

درک این موضوع می تواند رهایی بخش باشد. این در مورد احترام به احساسات، نیازها و تصمیمات شماست. و به یاد داشته باشید، هر یک از ما در زندگی خود منحصر به فرد هستیم.

در پایان، مهمترین چیز این است که صادقانه و آگاهانه زندگی کنیم و به مرزها و انتخاب های خود احترام بگذاریم. زیرا در نهایت، ما نویسنده زندگی خود هستیم.

کد خبر 855287
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • م IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    2 0
    پر مفهوم و اثرگذار می باشد.