از بهمن ماه سال گذشته هفت سریال از بخش فیلمنامه وارد مرحله پیش تولید و تولید شده، سریال هایی که تا کنون در پخش نتوانستند درصد بیننده ای داشته باشند و این در حالی است که انبوهی از فیلمنامه روی دست مدیران سیما باقی مانده است.

آقای قاضی

همشهری آنلاین: با آمدن پیمان جبلی به سازمان صدا و سیما، این مدیر که سابقه حضور در شبکه پرس تی وی و همچنین سال‌های سال در معاونت سیاسی حضور داشته، بنا را بر کوچک‌سازی‌ و چابک‌سازی‌ سازمان گذاشته و نخستین اقدام کاری اش، بخش خبر سازمان بود. بعدتر وی چند شبکه را تعطیل کرد که البته این شبکه‌ها حضورشان در میان انبوه شبکه‌های سیما و رادیو تأثیری نداشت. اما آنچه جبلی با آن روبه‌رو شد، حجم بالای تولیدات نمایشی بود. سریال‌هایی که قبل از آمدنش کلید خورده و برخی نیز در نیمه راه تولید قرار داشتند. در کنار تولیدات نمایشی ۲سریال ویژه_الف سازمان هم با بودجه کلان به وی سپرده شد. جبلی طی همین چند سال تلاش کرد تا بتواند ردیف بودجه مجزایی برای سریال‌ها بگیرد.

عدم ‌توازن در متن، تولید و پخش
از دیگر کارهای انجام شده در سازمان براساس سند تحول، جمع شدن گروه‌های تولید و نمایش هر شبکه بود و بعدتر تلاش شد تا بخش تولید و پخش از هم جدا شود و در کنار اقدامات بخش متن نیز به شکل مجزا کار خود را انجام دهد. قرار است دیگر هیچ متنی تا تأیید نشده روی آنتن نرود. به‌نظر می‌رسد این تصمیم بر این اساس گرفته شده که در ساختار قبلی برنامه یا محتوایی بدون متن کامل، تصویب شده و حین تولید، متن کامل می‌شد ولی حالا ابتدا متن است که باید تصویب شود و بعد به سراغ تولید می‌روند.

پالایش بیش از هزار فیلمنامه
حالا که این بخش‌ها تفکیک شده و براساس موضوع ژانر، سازمان بخش‌های خود را تعریف کرده است، مشخص شده که توازنی در میان تولیدات، پخش و حتی فیلمنامه وجود ندارد. سازمانی که بودجه کلانی دریافت می‌کند، هنوز دخل و خرجش جور نیست.
در دفتر فیلمنامه سیما، انبوهی از فیلمنامه‌های کامل و به شکل طرح باقی مانده است. مدیرکل دفتر فیلمنامه عنوان می‌کند که در ابتدای کار به سراغ پالایش طرح‌های از قبل مانده رفتیم و سپس آیین‌نامه‌ها را ایجاد کردیم؛ سامانه‌ای هم در اپلیکیشن بله برای تعامل با فیلمسازان، ایجاد کردیم. در مرحله پالایش، ۱۷۶۹فیلمنامه معطل مانده از گذشته و تعدادی کار جدید را بررسی کردیم، ۳۸۴طرح را پذیرفته‌ایم و ۱۳۶طرح نیز مجوز عقد قرارداد گرفته‌اند.

ورود ۷ سریال به چرخه تولید
این نکته وجود دارد که همین ۱۳۶طرح چه زمان و با چه بودجه‌ای به تولید خواهند رسید؟ سال گذشته حسین اسدی‌زاده، مدیرکل دفتر فیلمنامه صدا و سیما عنوان کرده بود که ۱۴۳فیلمنامه در مراحل پایانی و یا قرارداد پیش تولید قرار دارد. به‌نظر می‌رسد از بهمن سال گذشته، ۷سریال دیگر به چرخه پیش تولید یا تولید رسیده که حالا تعداد فیلمنامه‌ها ۱۳۶عنوان ذکر شده است.

تولیدات نمایشی که دیده نمی‌شوند
در حالی تلویزیون در تلاش است تا از همین ۱۳۶فیلمنامه تولیدات نمایشی خود را روی آنتن ببرد که بسیاری از این سریال‌ها کیفیت لازم را ندارند و نمی‌توان انکار کرد که برخی از سریال‌ها حتی زیر۲۰درصد بیننده دارند.

رقابت پلتفرم‌ها با سریال‌های تلویزیون
بسیاری معتقدند که با فعالیت تقریبا ۵۰۰سکوی نمایش و گستردگی استفاده از فضای مجازی، تولید و هزینه کرد برای تولید سریال‌های تلویزیون دیگر فایده‌ای ندارد. زمانی که بخش کوتاهی از یک ‌سریال با وایرال شدن ۸۰میلیون بیننده دارد، اما همان سریال از تلویزیون در جذب بیننده توفیقی ندارد؛ چرا باید هزینه‌های هنگفتی برای سریال‌های تلویزیونی داده شود. سعید الهی یکی از تهیه‌کنندگان سینما اظهار کرده: در دوره‌ای هستیم که پلتفرم‌ها حرف اول را می‌زنند و فیلم‌ها در۲دقیقه پیام را به مخاطب می‌رسانند. اساسا پرداختن به سریال‌های تلویزیونی که زیر۲۰درصد بیننده دارند، بی‌فایده است؛ باید مدیران سازمان، فکری برای آن کنند.

خرج‌هایی که روی دست مدیران سازمان ماند
با توجه به بودجه‌ای که تلویزیون دارد، این بودجه هیچ‌گاه به بخش تولید سریال‌ها نمی‌رسد. سریال‌هایی که در مدیریت‌های قبلی تأکید می‌شد تا در آپارتمان‌ها ساخته شود تا هزینه زیادی روی دست عوامل تلویزیون نگذارد. در حال حاضر تولید رئالیتی شو و برنامه‌های ترکیبی در تلویزیون نسبت به سریال‌ها خرج کمی دارد و به‌نظر می‌رسد مدیران سازمان ترجیح می‌دهند به جای تولیدات نمایشی، بیشتر برنامه‌های ترکیبی و مسابقه بسازند و روی آنتن بفرستند.

انبوه اقتباسی که قرار است تولید شود
علاوه بر فیلمنامه‌هایی که در بخش فیلمنامه سیما وجود دارد، بخشی هم به اقتباس تعلق دارد و مدیر بخش فیلمنامه می‌گوید: ۲۱اثر اقتباسی در دستور کار است که می‌توان به «سرباز کوچک امام(ره)» خاطرات مهدی طحانیان که در ۱۳سالگی اسیر زندان های بعثی شد؛ «عبدالله» با روایت زندگی عبدالله والی، «پردیسان»، «عزیز بن عبدالعزیز»، «روزهای سارایوو» درباره زندگی ۳شهید بوسنی، «عفیف» درباره چند اینفلوئنسر یا همان شاخ اینستاگرامی و «قهوه با بوی باروت» یک کمدی جنگی اشاره کرد. فیلمنامه‌هایی که مشخص نیست با چه بودجه و چه زمانی تولید و روانه آنتن می‌شوند و آیا عمر مدیریتی پیمان جبلی به تولید این مجموعه ها نبود.

کد خبر 855425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رادیو و تلویزیون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
    0 0
    بعدم‌اینکه این استدلالت که چون ۵۰۰ پلتفرم یا یکی نمایشی وجود دارد دیگه هزینه کردن هنگفت برای سریالهای تلویزیون فایده نداره استدلال درسته تیست کا اگر لین طوره کلا هزینه کردن برای ب نانه سازی در تلویزیون دیگه نتی ارزه چون از جنس ب نانه تلویزیون مدل با کیفیت تر ش هست اصلا اتفاقا نشکل تلویزیون اینکه هزینه هنگفتی برای ساخت طریالهاس مثل سریالهای پلتفرمها نمیکنه که دیده نمیشه وکلا گفتم با استدلال شما اصلا دیگه باید در صدا دسیمارا تخته گرد یا حداقل شبکه هارا خصوصی کنند وگرنه با لین وضع میش بره دیگه تلویزیون کسی نگاه میکنه حتی اگر پلتفرمهاهم دیگه متوقف بشند هگ نگاه نمی‌کنند ونیرند سراغ ماهواره.
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۰
    0 0
    پالایش همان سانسور است؟