شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
۰ نفر

آدم‌ها در طول زندگی خودشان با افراد مختلفی روبه‌رو می‌شوند، اما همه افراد روی انسان تأثیر نمی‌گذارند. من با توجه به نوع کارم که نویسندگی است، ارتباطات متعددی با افراد مختلف دارم، اما با کمتر شخصیتی برخورد کرده‌ام که بتواند روی من تأثیر بگذارد و از آنها متأثر شوم.

نبوی

همشهری‌آنلاین _ جواد کاموربخشایش: سیدمرتضی نبوی از معدود آدم‌هایی است که در زندگی شخصی و فردی من تأثیرگذار بوده است.سال‌ها پیش برای اینکه بتوانم خاطراتشان را بنویسم با ایشان بیشتر آشنا شدم. جلسات متعددی گذاشته شد و من ساعت‌ها در محضر ایشان نشستم و خاطرات دور و نزدیک زندگی‌شان را با هم مرور کردیم. حاصل این گفت‌وگوها کتاب «خاطرات سیدمرتضی نبوی» شد که به چاپ رسید، اما در خلال این گفت‌وگوها با فراز و فرود زندگی‌اش آشنا شدم.

این شخص در مبارزه علیه رژیم پهلوی انسانی خودساخته بود. اهل علم و دیانت بود و به‌رغم فشارها و سختی‌های بسیاری که متحمل شده بود علم‌آموزی را رها نکرد. او با تکیه بر باورها و اعتقاداتش به مبارزه علیه رژیم شاه ادامه داد، چند سال زندان رژیم پهلوی را تحمل کرد و بعد از انقلاب به پست و مقام رسید، اما هیچ مقام و پست و منصبی روی شخصیت او تأثیر نگذاشت. اینکه انسان براساس باور و اعتقادات دینی تا چه حد می‌تواند پا پیش بگذارد، حرکت کند و در برابر سختی‌های پیش رو ایستادگی کند ویژگی تأثیرگذار ایشان بود.

آقای نبوی به مال دنیا بی اعتناست
جواد کاموربخشایش، نویسنده

اما متفاوت‌تر از همه این ویژگی‌ها خصوصیات منحصر به فرد آقای نبوی بود. شاید این جمله اغراق‌آمیز باشد، ولی سبک زندگی ایشان برای من آموزش عرفان عملی بود. او هیچ‌گاه به فکر اندوختن مال دنیا نبود. کمتر کسی را می‌شناسم که چنین ویژگی‌هایی داشته باشد و با اینکه وکیل و وزیر شد و موقعیت‌های مناسب شغلی و منزلت و جایگاه اجتماعی داشت امور دنیایی برایش اهمیتی نداشت. در طول انجام گرفتن گفت‌وگوها برای تهیه کتاب، هیچ وقت از خودشان تعریف نکرد و به موضوع بی‌توجهی به مال دنیا اشاره‌ای نکرد، اما سبک زندگی ایشان نشان می‌داد که آدم خودساخته‌ای است و بر نفسش مسلط است.

اگر با او رفاقت و مراوده داشته باشید، خودبه‌خود در مرحله عرفان عملی قرار می‌گیرید و آرام‌آرام سبک زندگی آقای نبوی و بی‌توجهی به امور دنیایی در شما هم تأثیر می‌گذارد. منظورم از دنیا ثروت‌های دنیایی است که گاهی انسان‌ها برای رسیدن به آن خیلی از ارزش‌های اخلاقی و انسانی را زیر پا می‌گذارند. سیدمرتضی نبوی بسیار آدم اخلاق‌مداری است و بی‌توجه به پست و مقام و دنیا، و همین ویژگی باعث شده آزاده زندگی کند و ارزش‌های دینی اخلاقی و اسلامی را حفظ کند.

منزل ایشان سال‌ها محل برگزاری جلسات آقای دولابی بود و محفل جلسات دینی و قرآنی همیشه در منزل آنها برپاست. ایشان از آدم‌هایی است که سبک زندگی و ساده‌زیستی‌اش می‌تواند سرمشق و الگو باشد، به‌ویژه برای نسل جوان امروز و فردا تا بدانند که چگونه می‌توان با تزکیه نفس، به رعایت ارزش‌های اخلاقی و اسلامی پای‌بند بود. قرار گرفتن در منصب و مقام هیچ تغییری در سبک زندگی مرتضی نبوی ایجاد نکرد و ساده‌زیستی او نشان‌دهنده بی‌اعتنایی او به مال دنیا است.

کد خبر 857518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • م IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۹
    0 0
    پناه بر خدا ...