اگر در غرب پایتخت دنبال محل مناسبی برای دوچرخه‌سواری هستید، حتما سری به بوستانهای جوانمردان و نهج‌البلاغه بزنید. در این ۲ بوستان نه تنها مسیرهای ویژه ای برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای راه‌اندازی شده، بلکه مبتدی‌ها هم می‌توانند همین جا دوچرخه کرایه کنند و از این ورزش مفرح لذت ببرند.

بوستان دوچرخه سواري

همشهری-نیلوفر ذوالفقاری: دسترسی مناسب، طبیعت سرسبز، امکانات رفاهی متنوع و امکان کرایه کردن دوچرخه، امتیازات ۲ بوستان در غرب پایتخت برای علاقه‌مندان به دوچرخه‌سواری است.

نام مقصد: بوستان جوانمردان

نشانی: بزرگراه شهید همت، بلوار دهکده المپیک، جنب خیابان طبیعت

امکان اجاره دوچرخه : هست

هزینه کرایه دوچرخه: ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان

مناسب رده سنی: همه رده های سنی

معرفی: مسیر دوچرخه‌سواری در بوستان جوانمردان ۸ کیلومتر طول دارد و در هر دو ضلع شرقی و غربی این بوستان مسیرهای ویژه دوچرخه‌سواری پیش بینی شده است.

۴ جایگاه برای کرایه دوچرخه

بوستان جوانمردان انتخاب اول بسیاری از ساکنان غرب پایتخت برای دوچرخه‌سواری است. معماری این بوستان و اختلاف سطح بخش‌های مختلف آن باعث شده مسیر دوچرخه‌سواری در آن منظره متفاوتی پیدا کند. مسیر دوچرخه‌سواری در این بوستان خط‌کشی ‌شده و استاندارد است. در بخش شرق و غرب بوستان، ۴ جایگاه دوچرخه وجود دارد که با ارائه کارت شناسایی می‌توانید از آنها دوچرخه‌های تک‌نفره یا دو سرنشین را به صورت ساعتی کرایه کنید. مسیر دوچرخه‌سواری بوستان جوانمردان از میان فضای سبز حدفاصل بزرگراه‌های شهید همت و شهید حکیم رد می‌شود و از این نظر، وجود مناظر دیدنی در مسیر دوچرخه‌سواری، از امتیازات این بوستان برای دوچرخه‌سواران محسوب می‌شود. امکان کرایه دوچرخه از ایستگاه‌های این بوستان از ساعت ۹ تا ۲۳ وجود دارد و دوچرخه‌های این ایستگاه‌ها، از استانداردهای ایمنی لازم برای حفظ سلامت شهروندان برخوردار هستند. همراه دوچرخه‌ها، می‌توانید از تجهیزات ایمنی مثل کلاه استاندارد، زانوبند و آرنج‌بند استفاده کنید تا دچار آسیب نشوید.

بوستان دوستدار محیط زیست

مساحتی بالغ بر ۲۰۰ هزار متر مربع از بوستان جوانمردان را فضاهای سبز با انواع درختان و گیاهان نظیر سرو، اقاقیا، کاج، بید مجنون، و زبان گنجشک تشکیل داده‌اند. به جز دوچرخه‌سواری، امکان تجربه ورزش‌های متنوع دیگری هم در بوستان جوانمردان وجود دارد. از زمین‌های والیبال و بسکتبال و فوتبال گرفته، تا پیست اسکیت، برای علاقه‌مندان به تفریحات ورزشی در بوستان جوانمردان گزینه‌های مختلفی وجود دارد. ضمن اینکه سرتاسر بوستان جوانمردان پوشیده از درختان و گیاهان سرسبز است و در آن برای شهروندان، محورهای ویژه پیاده‌روی به طول ۲۴ کیلومتر در نظر گرفته اند. آلاچیق‌های پرتعدادی در بخش‌های مختلف بوستان ساخته شده و امکاناتی مانند رستوران، کافه، نمازخانه و سرویس بهداشتی در بوستان جوانمردان در اختیار علاقه مندان قرار داده اند. جالب است بدانید در ساخت این پارک از مصالح سازگار با محیط زیست استفاده شده که این موضوع باعث می‌شود در ساخت و ساز و توسعه بوستان آسیبی به طبیعت وارد نشود. یکی از مزیت‌های پارک جوانمردان تهران بهره‌گیری از انرژی خورشیدی است که آن هم در کمتر شدن مصرف انرژی‌های تجدیدناپذیر کمک موثری می‌کند.

در غرب تهران کجا دوچرخه‌سواری کنیم؟

نام مقصد: بوستان نهج البلاغه

نشانی: اشرفی اصفهانی، میدان پونک، خیابان همیلا

امکان اجاره دوچرخه : هست

هزینه کرایه دوچرخه: ۵۰ هزار تومان

مناسب رده سنی: همه رده های سنی

معرفی: مسیر دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه با طول ۹ کیلومتری، محدوده شمال بزرگراه حکیم تا بزرگراه همت را طی می‌کند و استانداردهای بالایی دارد.

دوچرخه‌سواری در ۲ فاز

مسیر دوچرخه سواری پارک نهج البلاغه یک مسیر آسفالته است و فضا و شیب مناسبی برای رکاب زدن دارد اگر این مسیر را برای دوچرخه‌سواری انتخاب کنید، می‌توانید از نظرات کارشناسان ایستگاه دوچرخه برای انتخاب انواع دوچرخه برقی، دنده‌ای و دوچرخه کودکان استفاده کنید. در فاز ۱ و ۲ بوستان نهج‌البلاغه مسیرهای جداگانه برای دوچرخه‌سواری وجود دارد. حاشیه این مسیرها گل‌کاری و درختکاری شده است. هرچند مبتدی‌ها هم می‌توانند با دورچه شخصی در این مسیر رکاب بزنند، اما دوچرخه کرایه‌ای فقط به افرادی که مهارت دوچرخه‌سواری دارند ارائه می‌شود. برای اجاره دوچرخه از ایستگاه‌های این بوستان باید بین ساعت ۵ عصر تا ۱۱ شب سراغشان بروید. مسیر دوچرخه‌سواری در این بوستان رفت و برگشت بوده و استانداردهای ایمنی در طراحی آن رعایت شده است. دوچرخه‌های اجاره‌ای این بوستان تنوع زیادی دارند و با توجه به قد و وزن شهروندان، قیمت‌های متنوعی هم دارند. حواستان باشد که شیب زمین در این بوستان گاهی به ۳۵ درجه می‌رسد و عبور از این سربالایی کار سختی خواهد بود.

معلق روی پل!

پل معلق نهج البلاغه یا آسمان، مهمترین جاذبه پارک نهج البلاغه و یکی از نمادهای پایتخت محسوب می‌شود. این پل اولین پل معلق تهران و دومین نمونه در ایران به شمار می رود. موقعیت پارک نهج البلاغه باعث شده که این پارک لقب بزرگ‌ترین پارک دره‌ای ایران را از آن خودش کند. پارک نهج‌البلاغه ۸ تراست(مسیر) پیاده‌روی طولی و ۳ تراست پیاده‌روی عرضی دارد. در طول این مسیرها، نیمکت‌های استراحت هم وجود دارد. چنار، سرو، کاج زرد، اقاقیا، نسترن سفید و پیچ امین‌الدوله بخشی از گیاهان بوستان نهج‌ البلاغه تهران هستند. داشتن ۸ مسیر پیاده‌روی، پیست دوچرخه‌سواری در حدود ۹ هزار مترمربع، داشتن ۱۸۰۰ متر فضا برای ورزش همگانی و ۳ زمین بازی مخصوص کودکان، نهج‌ البلاغه را به یکی از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی محبوب در منطقه ۲ تهران تبدیل کرده‌ است. استفاده از سینما ۶ بعدی، سافاری وحشت، تونل نوری، بانجی جامپینگ، شهربازی و آمفی‌تئاتر تفریحات دیگری از این بوستان هستند که شهروندان می‌توانند در بوستان نهج‌البلاغه آنها را تجربه کنند.

کد خبر 858097
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha