سه‌شنبه ۳۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۳۴
۰ نفر

کاملیا مافی: آیا می‌دانید این روزها تنها کشورهایی را توسعه یافته و پیشرفته می‌خوانند که بتوانند در حوزه سلامت و استفاده از منابع و فرصت‌های داخلی خود پیشتاز باشند؟

آیا می‌دانید که با بازیافت زباله و مدیریت صحیح پسماند بیمارستانی و بهره‌برداری از آن علاوه بر بالا بردن سطح سلامت اجتماعی، گام موثری در بازخورد‌های مثبت اجتماعی و اقتصادی برداشته می‌شود؟

و آیا می‌دانید در استانی همچون اصفهان که از لحاظ جمعیتی رتبه سوم کشور را داراست، روزانه 2 هزار و 600 تن زباله تولید می‌شود و برای دفن و جمع‌آوری این زباله‌های تولید شده باید سالانه 50 میلیارد تومان هزینه کرد؟

این روزها بحث زباله و چگونگی جمع‌آوری، تفکیک و بازیافت آن از جمله موضوعات مهم مدیریت شهری است که بسیاری از مسئولان این حوزه را درگیر خود کرده است. زیرا با بازیافت و تبدیل سرمایه عظیمی که ما آن را به‌عنوان زباله به سطل‌ها می‌ریزیم به مواد مصرفی دیگر می‌توانیم در آمدهای کلانی به دست آوریم به طوری که در کشورهای اروپایی با استفاده از فرصت‌ها و بکارگیری ماشین‌آلات بازیافت زباله، به وضوح می‌توان سودهای هنگفتی را که نصیبشان می‌شود، دید.

هرچند که در ایران هم تا همین چند سال پیش بدون توجه به اهمیت این طلای کثیف آنها را دفن می‌کردند اما به تازگی مسئولان کشور، مسیر انهدام این مواد زاید را تغییر داده‌اند به طوری که در اصفهان مسئولان شهری موفق شدند با استفاده از بازیافت زباله به جای دفن آن، بخش جمع‌آوری و بازیافت زباله را از نظر مالی از شهرداری مستقل کنند و به خودگردانی برساند.

 اما این در حالی است که به گفته معاون عمرانی استانداری اصفهان، در حال حاضر امکان دریافت هزینه جمع آوری و دفن زباله از سوی شهروندان و تخصیص اعتبارات دولتی وجود ندارد و حتی با وجود تصویب قانون قوی مدیریت پسماند، متولیان امر در زمینه پسماند‌های ویژه وظایف خود را به نحوه مطلوب انجام نمی‌دهند و این مسئولیت باز هم بر دوش شهرداری‌ها است.

مهندس محمدجعفر علیزاده ادامه می‌دهد: متاسفانه شهرداری‌ها از لحاظ اعتبار، تجهیزات و امکانات به‌روز در زمینه مدیریت پسماند مجهز نشده‌اند و به همین دلیل در حال حاضر به نیازهای روزافزون جامعه پاسخ لازم داده نمی‌شود. 

 البته عدم تطابق بین امکانات و نیاز‌ها تنها مانع فراروی مدیریت پسماند نیست بلکه آگاه نبودن شهروندان به چگونگی جداسازی این طلای کثیف، جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی، میزان زباله تولیدی، جمعیت، فرهنگ، شرایط اقتصادی و شرایط اقلیمی نیز از دیگر موانع سد راه این مسئولان است.

به گفته مدیرعامل سازمان بازیافت شهرداری اصفهان، از 950 تن پسماند روزانه شهر اصفهان 250 تن به صورت شیرابه است و این در حالی است که با رعایت برخی موارد و آموزش اولیه شهروندان این معضل مرتفع می‌شود و علاوه بر جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی به اقتصاد شهر هم کمک خواهد شد، زیرا اگر شهروندان رطوبت پسماندهای خود را کاهش دهند تا 30 درصد از هزینه‌های جمع‌آوری و حمل و نقل زباله را از دوش این کلان شهر برمی‌دارند.

 برای این کار کافی است علاوه بر کاهش سرانه تولید زباله، آنها را جداسازی کنند و تفکیک از مبدأ را به‌عنوان یک اصل بپذیرند. البته این در حالی است که استان اصفهان با بالاترین نسبت یعنی 45/45 درصد در راس استفاده از این روش قرار دارد.

تیمور باجول با اشاره به اهداف و برنامه‌های این سازمان می‌گوید: کاهش تولید پسماند، افزایش استفاده مجدد و میزان بازیافت و بازیابی مواد و استحصال انرژی، کاهش تدریجی دفن و تصفیه پسماندها از مهمترین اهداف این سازمان است که با ارتقای آگاهی، اعتمادسازی و آموزش شهروندان، توسعه مشارکت عمومی، افزایش توان پردازش مدیریت منابع انسانی، استاندارد نمودن محصولات، تحقیق و توسعه و بسترسازی و کمک به فعال نمودن مشارکت بخش خصوصی در فرایند بازیافت می‌توان به این مهم نزدیک‌تر شد.

اما باز هم این پایان تمام مشکلات این بخش نیست، وجود پسماندهای بیمارستانی پرخطر و چگونگی بی‌خطرسازی آنها مشکل جدیدی نیست که شهرداری تاکنون با آن روبرو نبوده باشد، به طوری که بر اساس آمار اداره امور آزمایشگاه‌های استان اصفهان میزان تولید روزانه پسماندهای عفونی در این استان 8 هزار و 200 کیلوگرم است

که سهم بیمارستان الزهرا(س) در تولید این پسماندها روزانه هزار و 700 کیلو، سایر بیمارستان‌های دولتی 3 هزار و 550 کیلو، بیمارستان‌های خصوصی 450 کیلو و مراکز وابسته 110 کیلو در روز می‌باشد و بیمارستان‌های آیت‌الله کاشانی و امین در تولید پسماندهای عفونی بعد از بیمارستان الزهرا(س) در رده دوم و سوم قرار دارند. این در حالی است که اگر به رفع مناسب این نوع زباله توجه نشود علاوه بر مشکلات محیط زیستی سلامت شهروندان را نیز به مخاطره می‌اندازد.

البته به گفته روابط عمومی استانداری به نقل از معاون عمرانی استانداری اصفهان، امسال بودجه‌های تلفیقی (ملی و استانی) و 5 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای پسماندهای بیمارستانی شهر اصفهان و طرح بی‌خطرسازی این پسماندها اختصاص یافته که بعد از بی‌خطرسازی، زباله‌های بیمارستانی به سایت‌های دفن مخصوص انتقال داده شوند. 

 ناگفته نماند که تاکنون این کار توسط شهرداری و تحمیل هزینه‌های سنگین به این ارگان صورت می‌گرفت.

همشهری استانها

کد خبر 85820

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز