همشهری آنلاین: دولت چین با اغتشاشگر خواندن مسلمان معترض چین به قتل 12 تن از آنان طی درگیری‌های اخیر در غرب این کشور اعتراف کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، دولت چین برای اولین بار به این موضوع اذعان کرد که پلیس 12 تن را طی ناآرامی‌های اخیر در غرب این کشور کشت، اما عاملان این کشتار را اغتشاشگران معرفی کرد و ادعا کرد که اغتشاشگران سلاح انبار کرده بودند و حملات طراحی شده هماهنگ را در سراسر شهر ارومچی ترتیب دادند!

ناآرامی‌های اخیر در غرب چین زمانی آغاز شد که در پنجم ژوئیه تظاهرات آرام اویغورها در شهر ارومچی پس از دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.

اویغورها در این شهر شیشه‌ها را شکستند و خودروهای "هان‌چینی‌ها" را آتش زدند. دو روز پس از اولین ناآرامی، گروه‌های خشمگین هان چینی به خیابانها ریختند و به اویغورها حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در همین حال خبرگزاری شینهوا گزارش داد: به نظر می‌رسد اغتشاشگران در ناآرامی‌های اخیر به خوبی سازماندهی شده بودند.

در این گزارش همچنین اعلام شد که اغتشاشگران برای ناآرام کردن اوضاع، از قبل سلاح انبار کرده بودند. در این گزارش به منبع خصوصی یا مدارک مستند اشاره نشده است.

خبرگزاری شینهوا همچنین به نقل از دپارتمان امنیتی محلی اعلام کرد که اغتشاشگران اکثرا از خارج از ارومچی بودند.

در همین حال، نور بکری فرماندار استان شینجیانگ اعلام کرد که نیروهای پلیس در پنجم ژوئیه پس از اولین شلیک هشدار دهنده، به سوی "تبهکاران" شلیک کردند.

وی گفت که طی این تیراندازی سه تن از آ‌نها در دم جان باختند و 9 تن دیگر پس از انتقال به بیمارستان کشته شدند.

وی با اشاره به این که تعداد زیادی از نیروهای پلیس طی این ناآرامی‌ها زخمی شدند و یک نیروی پلیس نیز کشته شد، گفت: پلیس طی ناآرامی‌ها تا جایی که توانست خویشتنداری خود را حفظ کرد. بکری تصریح کرد که آمار کشته شدگان به 197 تن افزایش یافت.

پیشتر دولت چین اعلام کرده بود که طی اغتشاشات اخیر در غرب چین، 192 تن کشته و 1721 تن دیگر زخمی شدند. اکثر کشته شدگان از هان‌چینی‌ها بودند. این در حالی است که اویغورها معتقدند که خیلی از اویغورها در سرکوب توسط نیروهای دولتی کشته شدند.

کد خبر 85862

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز