مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
۰ نفر

مکان‌های گردشگری و تفریحی در تهران زیاد است، در این میان موزه‌ها و مراکز تخصصی گل و گیاه، جاذبه‌های گردشگری کمتر شناخته‌شده‌ای هستند که می‌توانند تجربه‌ای متفاوت از لذت وقت‌گذرانی میان گل های لاله، شمعدانی، یاس و انواع کاکتوس‌ها را برایتان بسازند.

باغ ملی

همشهری-سعیده مرادی: اگر شما هم یکی از علاقه‌مندان به گل و گیاه هستید و تماشا کردن و همجواری با سبزینه‌ها روح و روان‌تان را صفا می‌دهد، توصیه می‌کنیم حتما سری به مراکز تخصصی گل و گیاه بزنید و از این موزه‌های سبز و زنده بازدید کنید.

موزه گل‌محمدی ایران

از موزه‌های تخصصی ایران در حوزه گل محمدی است که با هدف آگاهی بخشی درباره این گل خوشبو تاسیس شده و دانش محور بودن، ویژگی مهم آن محسوب می‌شود.

موزه‌ای دانش بنیان

موزه گل محمدی ایران از سال ۱۳۸۹ توسط ایرج رستگار پایه گذاری شد. در اینجا نزدیک به یک هکتار گلخانه گل‌محمدی وجود دارد که در ایران و جهان بی نظیر است. موزه با داشتن آزمایشگاه تخصصی دانش بنیان، نهال‌های گل محمدی سالم سازی شده و با اصالت را تولید می‌کند. در موزه گل‌محمدی، پیشینه پرورش گل محمدی و روش‌های کاشت آن، نگهداری، برداشت و اسانس گیری گل‌محمدی و دستگاه‌های مختلف گلاب‌گیری از گذشته تا کنون به نمایش درآمده است.

نشانی: کیلومتر ۱۸ اتوبان تهران-ساوه، شهرک صنعتی پاسارگاد کاظم آباد، خیابان صنعت ۵، خیابان رستگار

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه اتوبوسرانی فرد

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: میدان آزادی

ساعت بازدید: هر روز ساعت ۹ تا ۱۲

امکانات: سرویس بهداشتی، کافه

تماشای گنجینه‌های سبز در موزه‌های تخصصی

باغ موزه گیاهان دارویی برکت

بیش از ۲۰ سال از افتتاح باغ موزه گیاهان دارویی می‌گذرد. این موزه در این سال‌ها فضایی برای معرفی، شناساندن و ارایه دستاوردهای مربوط به پزشکی و گیاهان دارویی در ایران دارد.

تاریخ پرشکی و داروسازی در باغ موزه گیاهان دارویی برکت

دربخش‌های مختلف این موزه، مسئولان موزه تلاش کرده‌اند تنوع، تکثر، فواید و ویژگی‌های گیاهان دارویی در ایران به مخاطب معرفی شود. باغ موزه گیاهان دارویی برکت بخش‌های متنوعی دارد؛ اتاق رایحه‌های ایرانی، نمایشگاه گیاهان دارویی، نمایشگاه تاریخ داروسازی، مراکز درمانی و بیمارستان‌های ایران، از بخش‌های جذاب این باغ موزه منحصر به فرد است. یکی دیگر از بخش‌های موزه، جدول زمانی تاریخ پزشکی ایران و جهان است. در کنار این بخش، فضایی به نمایش ابزارهای استفاده شده توسط پزشکان ایرانی اختصاص دارد.

نشانی: اتوبان تهران-قزوین، ابتدای کردان، شهرک دارویی برکت

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه آزادی

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: گلشهر

ساعت بازدید: هر روز ساعت ۱۱ تا ۱۶

امکانات: کافه، سرویس بهداشتی، بوفه

تماشای گنجینه‌های سبز در موزه‌های تخصصی

موزه گیاه‌شناسی دارآباد

این موزه یکی از کامل‌ترین مراکز معرفی‌گونه‌های طبیعی ایران است. با گردش در این موزه می‌توانید وارد دنیای گیاه شناسی شوید و ۶۰۰ گونه گیاهی خودرو را از مناطق مختلف کشور تماشا کنید.

نخستین موزه گیاهان ایران در دارآباد

سالن گیاه‌شناسی موزه دارآباد بر اساس نواحی فیتوجغرافیایی (جغرافیای گیاهی) تقسیم‌بندی شده است و شامل ناحیه هیرکانی، ناحیه ایران – تورانی و ناحیه خلیج فارس – عمانی است. در این مجموعه حداقل ۵۰ گونه بومی در بین گیاهان دیده می‌شود. از این سالن با عنوان نخستین موزه گیاهان ایران نیز یاد می‌کنند که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. در سالن گیاهان همچنین می‌توانید شاهد تاکسیدرمی‌های جالب توجهی باشید و از دیدن‌شان لذت ببرید. بزرگترین این تاکسیدرمی‌ها متعلق به زرافه است که یکی از خاص‌ترین تاکسیدرمی‌های مجموعه نیز به شمار می‌رود.

نشانی: میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانی

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: پایانه اوشان

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: نوبنیاد

ساعت بازدید:هر روز ساعت ۱۱ تا ۲۱

امکانات: پارکینگ، کافه، رستوران، سرویس بهداشتی

تماشای گنجینه‌های سبز در موزه‌های تخصصی

هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران

هرباریوم مرکزی دانشگاه تهران یکی از هرباریوم‌های بین‌المللی است که در طبقه‌ سوم پردیس علوم دانشگاه تهران قرار دارد و با نام موزه گیاه‌شناسی دانشگاه تهران نیز شناخته می‌شود.

۱۰۵ هزار نمونه گیاهی در دانشگاه تهران

هرباریون مرکزی دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۳ توسط دکتر احمد قهرمان پایه‌گذاری شد. هرباریوم به مجموعه‌های از گیاهان خشک و حفظ شده برای پژوهش‌های علمی و مکان نگهداری آن‌ها گفته می‌شود. این موزه در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار نمونه دارد و از ۸۰۰۰ گونه گیاهی ایران، بیش از ۵۲۰۰ گونه در هرباریوم جای گرفته‌اند. این مکان دارای کتابخانه‌ای از پوشش‌های گیاهی منطقه و کتاب‌های گیاه‌شناسی است. امکان بازدید از هرباریوم برای عموم با هماهنگی قبلی وجود دارد. مدارس و موسسه‌های آموزشی و پژوهشی هم می‌توانند با هماهنگی از این موزه بازدید کنند.

نشانی: میدان انقلاب، دانشگاه تهران

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس: انقلاب

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو: انقلاب

ساعت بازدید: با هماهنگی قبلی

امکانات: سرویس بهداشتی

تماشای گنجینه‌های سبز در موزه‌های تخصصی

کد خبر 859826
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha