محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در گفت‌وگویی تلویزیونی ناگفته‌هایی از دستکاری سند مذاکرات هسته‌ای از سوی مقامات عالی رتبه گذشته مطرح کرد.

برجام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، جمشیدی در این گفت‌وگو عنوان کرد:
یکی از مقامات عالی در دولت‌های گذشته کتابی دارد که آن را در رابطه با عملکرد خودشان در حوزه خارجی و امنیت ملی نوشته است. من به عنوان کسی که سال‌ها در حوزه سیاسی هم به‌صورت علمی و هم عملی درگیر بوده‌ام، این کتاب‌ها را خوانده‌ام و اسناد آنها را هم دیده‌ام تا ببینم حرف‌هایی که زده می‌شود چه میزان با اسناد موجود تطابق دارد.

به عنوان مثال، وقتی در این کتاب در مورد مذاکرات هسته‌ای صحبت می‌شود، عنوان شده: «توافق می‌شود که به صورت مقطعی، برنامه هسته‌ای ایران تعطیل و یا متوقف شود». من اصل سند را نگاه کردم. کلمه مقطعی وجود نداشت، بلکه در آن کلمه «قطعی» به کار برده شده بود. یعنی در سند نوشته شده بود که به صورت قطعی برنامه هسته‌ای ایران تعطیل یا متوقف شود در حالی‌که در کتابی که در معرض عموم قرار می‌گیرد از کلمه مقطعی استفاده می‌شود. بالاخره مقطعی یا قطعی؟ اینها خیلی با هم فرق دارد. کسی که «م» را بر ابتدای «قطعی» گذاشته است حتماً آگاهانه این کار را انجام داده است.

جمشیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: نکته دوم در مورد صداقت با حاکمیت است. در مذاکراتی که در دوره‌های گذشته دنبال می‌شد، طرف امریکایی پیشنهاداتی را به ایران برای آغاز مذاکرات که نهایتاً منجر به امضای برجام شد، داده بود. گفته می‌شد که طرف مقابل یعنی امریکا چیزهایی را پذیرفته و امتیازاتی را می‌دهد که برخی امتیازات از ارزش راهبردی هم برخوردار بودند که شاید انگیزه برای شروع مذاکرات هم از همانجا شروع شد. اما بعدها که بررسی شد متوجه شدیم که برخی افراد در داخل سیستم خودمان چیزهایی را نوشته و به بالا منتقل کردند که اساساً واقعیت نداشته و در مذاکرات مطرح نشده بود.

کد خبر 860135
منبع: ایران

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    برجام از اول تا آخرش دروغ بود مجریانش هم اگر نگوییم دورو خیلی دروغ گو بودند یه دانه تحریم هم طی ۸ سال برداشته نشد
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    آنوقت تا حالا لال بودي كه افشاگري كني اگر صداقت داري كه يقينا نداري و پشت اين تهمت ها چيزهايي پنهان است