گروه اقتصادی: با گذشت چند روز از سانحه هوایی سقوط هواپیمای توپولف روسی، تازه‌ترین خبرها از پایان بازسازی نوار اطلاعات فنی هواپیمای مذکور و سرعت گرفتن کار باز‌خوانی آن با همکاری کارشناسان روسی حکایت دارد

از سوی دیگر سقوط این هواپیما موجب واکنش کمیسیون عمران مجلس و برگزاری جلساتی با مسئولان شده است. با محمدحسین مقیمی، ‌رئیس  این کمیسیون گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • دیدگاه کمیسیون عمران مجلس هفتم نسبت به کاهش استفاده از هواپیماهای بلوک شرق تا چه حد اجرایی شده است؟

نسبت به اجرایی شدن تصمیمات قبلی کمیسیون عمران اطلاع چندانی ندارم اما پس از سانحه هواپیمای توپولف روسی، کمیسیون عمران مجلس در جلسه یکشنبه هفته جاری خود با حضور وزیر راه و ترابری و مدیرعامل شرکت هواپیمایی کاسپین به بررسی این موضوع پرداخت و مقرر شد تا این بررسی‌ها در جلسه سه‌شنبه هفته آینده این کمیسیون با مسئولان نیز ادامه یابد.

اما مشکل اصلی کنونی در صنعت هوایی کشورمان به خرید یا اجاره هواپیماهای فرسوده و دارای ساعات پرواز بالا چه از نوع غربی یا شرقی مرتبط بوده که نشانگر ضعف تصمیم‌گیری سیاستگذاران این صنعت است.

باید بررسی شود که چرا حتی در خرید یا اجاره هواپیماهای شرقی که با محدودیت‌های کمتری مواجه هستیم نیز با وجود تامین اعتبار لازم، کمتر هواپیماهای نو خریداری شده است.

  • با وجود این ، برخی کارشناسان، هواپیماهای شرقی را مناسب شرایط اقلیمی کشورمان قلمداد نمی‌کنند؟

اطلاع دقیقی از آمار هواپیماهای شرقی و غربی دچار سانحه شده در سال‌های اخیر ندارم؛ با وجود این حتی برخی هواپیماهای غربی که در سال‌های بعد از انقلاب خریداری شده به جز چند فروند هواپیمای فوکر خریداری شده نیز دارای ساعات پرواز بالا هستند.

اما میزان امنیت در پروازهای هوایی کشور تا حد زیادی به نوع و کیفیت هواپیماهای خریداری شده بستگی دارد. از سوی دیگر باید توجه کرد که ما به‌دلیل اعمال تحریم‌ها برای تامین قطعات هواپیما با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و در زمینه ساخت قطعات یا هواپیما نیز تا‌کنون حرفی برای گفتن نداشته‌ایم. با وجود اعمال این تحریم‌ها بهتر است به سمت خرید هواپیماهای نو برویم.

  • توجیه سوانح هوایی کشور در سایه تحریم‌ها تا چه حد قابل پذیرش است؟

وظیفه مجلس بررسی مشکلات موجود و ارائه راهکارهای لازم برای رفع این نابسامانی‌ها بوده و دولت نیز باید نسبت به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل هوایی و خرید هواپیماهای نو اقدام کند.

اما باید توجه کرد که تلفات حمل‌ونقل تنها منحصر به حمل‌ونقل هوایی نبوده و در حمل‌ونقل جاده‌ای نیز سالانه 27 هزار کشته را شاهد هستیم. این در حالی است که در کشورهای دیگر این رقم 3 تا 4 هزار کشته است.

پس می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که مدیریت حمل‌ونقل در کشور و اعمال نظارت بر تامین امنیت لازم با مشکلات جدی مواجه است. مشکل اصلی در صنعت هوایی کشور وجود ناوگانی مستهلک است؛

با وجود این اکنون حتی هواپیماهای شرقی نیز فرسوده خریداری شده و مشکل در سوء مدیریت است. اکنون تصمیم‌گیری‌ها چندان مطلوب نیست چرا که کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌ها امکان تصمیم‌گیری درست را از ما سلب کرده است. باید سرمایه‌گذاری‌ها را در جهت ایجاد زیرساخت‌های مناسب و ضروری حمل‌ونقل سوق دهیم.

کد خبر 86029

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز