گروه سیاسی- محمدعلی بدری: اگر چه امروز جریان خبری غیردولتی، از حامیان و منتقدان محمود احمدی‌نژاد متوجه مسئله برکناری یا استعفای اسفندیار رحیم‌مشایی از سمت تازه‌اش در معاون اولی رئیس‌جمهوری شده، اما مسئله نخست هنوز به قوت خود باقی است

آیا احمدی‌نژاد از تبعات انتصاب مشایی به معاونت اول، بی‌خبر بود؟ محمود احمدی‌نژاد اگرچه براساس قانون اساسی در انتخاب معاونانش آزاد است اما برخی دوستان انتخاباتی او اکنون از او گلایه دارند و حذف مشایی از کابینه را معیار سنجش اصولگرایی و امثال آن برای احمدی‌نژاد می‌دانند.

اکنون با فرض اینکه احمدی‌نژاد این بار خلاف موارد مشابه قبل، به توصیه مراجع، علما و منتقدان و دوستانش عمل کند و مشایی را برکنار کند، سؤال کماکان باقی‌است؛

آیا محمود احمدی‌نژاد - با توجه به سابقه رحیم‌مشایی در اظهار دوستی با آنچه که مردم اسرائیل خواند، ادغام سازمان حج در گردشگری، دین نهایی زمین که دینی جز اسلام است و...- از تبعات انتصاب مشایی، به معاونت اول خود و اعتراض مجدد مراجع، علما، نمایندگان مجلس و نخبگان سیاسی بی‌خبر بود؟

بازی با نوک پیکان

داریوش قنبری نماینده مجلس شورای اسلامی، علت اولیه انتصاب مشایی را در گفت‌وگو با همشهری، تحلیل کرد: احمدی‌نژاد با انتصاب رحیم‌مشایی می‌خواست واکنش منتقدان را بسنجد.

همچنین می‌خواست ببیند که حمایت منسجمی را که از جانب گروه‌های اصولگرا در جریان انتخابات به دست آورده بود در هر امری وجود دارد یا خیر. و ببیند که تا چه اندازه مورد حمایت هم‌فکرانش قرار خواهد گرفت. اکنون روشن شد که اصولگرایان حامی احمدی‌نژاد، حاضر نیستند که به هرقیمتی و به هر شکلی از ایشان حمایت بکنند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی احتمال دیگری هم داد و به خبرنگار همشهری گفت: احتمال دیگر هم این است که، در شرایط کنونی که درباره انتخابات مسائلی وجود دارد، و نیروهای سیاسی کشور در رابطه با انتخاب احمدی‌نژاد مسائلی دارند و اعتراض‌ها همچنان ادامه دارد؛ شاید ایشان خواسته نوک پیکان را به سمت مشایی بگیرد و خود را از تیررس مخالفان و منتقدان رها بکند.

از مشایی دل نمی‌کند

قنبری درباره برکناری احتمالی مشایی توسط احمدی‌نژاد نیز تاکید کرد: ممکن است یک تاکتیک باشد که احمدی‌نژاد در موقعیت کنونی صحبت از استعفا یا برکناری مشایی کند تا از گرفتن رای اعتماد وزرا از مجلس به بحران برنخورد و پس از آن به بازگرداندن مشایی به کابینه و حتی معاونت اول اقدام کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به روحیات احمدی‌نژاد بعید است که او برای همیشه مشایی را کنار بگذارد و از او دل بکند.

احمدی‌نژاد جدید

نماینده مردم ایلام تاکید کرد: آنچه اصولگرایان را در آستانه انتخابات وادار کرد از احمدی‌نژاد حمایت بکنند، انتظارات آنها بود و این موضوع که احمدی‌نژاد دولت جدید، احمدی‌نژادی متفاوت خواهد بود و از اصولگرایان با سابقه بیشتر استفاده می‌کند.

اما دیدند که نزدیک‌گرایی دوباره جایگزین اصولگرایی شده است. به همین خاطر تحت فشارهای زیادی از مجلس و حوزه‌های علمیه قرار گرفت.

دقیقا خلاف دغدغه‌ها

حشمت‌الله فلاحت پیشه نیز موضوع مشایی را در دو جنبه بررسی کرد. این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرنگار همشهری گفت: یک قسمت به‌خود مشایی مربوط است.

مشایی در طول دوره معاونت ریاست‌جمهوری، موضع‌گیری‌ها و عملکردهایی داشت که واقعا انتقادبرانگیز بود. معمولا هم تلاشی برای رفع مشکلات و رفع انتقادات صورت نگرفت. وی ادامه داد: بخش دیگر موضوع، به فرایند تصمیم‌گیری‌ها و انتصاب‌ها در دولت مربوط می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که آن فرایند تغییر نکرده و به رقم اینکه شمار زیادی از نمایندگان مجلس و شماری از علما و همین‌طور نخبگان منتقد این روند هستند متأسفانه این روند تغییر نکرده است.

و دغدغه‌ها را زیاد کرده. عزل و نصب‌ها در دولت در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور است، اما بخشی از تعامل این است که دغدغه‌های موجود مورد توجه قرار بگیرد. نه اینکه دقیقا خلاف دغدغه‌ها، خلاف نظری که مردم دارند و خلاف نظر و انتظاری که نخبگان سیاسی- مذهبی دارند، عمل شود.

فلاحت پیشه تاکید کرد: اعتراضاتی که اکنون وجود دارد بیش از مشایی، متوجه آقای رئیس‌جمهور است؛ زیرا انتخاب‌کننده احمدی‌نژاد است.

از سینه‌چاکان

علاوه بر سید احمد خاتمی از اعضای خبرگان، محمد کرمی‌راد عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز به خبر ابلاغ نظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر برکناری مشایی به رئیس‌جمهور اشاره کرد و به مهر گفت: ما از سینه چاکان آقای احمدی‌نژاد بودیم با انتصاب مشایی کاملا مخالف هستیم و این مخالفت هرگز از روی سهم خواهی و حسادت نیست.

همچنین احمد سالک، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز نیز انتقاد از انتصاب مشایی را از سر دلسوزی و نه حسادت دانست. این در حالی است که سایت شخصی مشایی در مطلبی که اخیرا درج کرده، مخالفت با انتصاب معاون اول جدید را در اصولگرایان، ناشی از سهم خواهی، حسادت یا نادانی دانسته است.

موضع رسمی دولت بود

همچنین عوض حیدرپور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز اعلام کرد: بهتر بود رئیس‌جمهور به فضای منفی در مجلس و بین علما علیه اسفندیار رحیم مشایی احترام می‌گذاشت.  وی در پاسخ به این سؤال که آیا به‌نظر شما مشایی طبق مطلب منتشر شده در سایت شخصی‌اش گل سرسبد اصولگرایان است، گفت: آنان که این نظر را دارند یا گل را نمی‌شناسند یا سبد را.

حیدرپور درخصوص این مطلب منتشر شده در سایت مشایی که دوست داشتن مردم اسرائیل موضع دولت بوده است نیز تصریح کرد: به هیچ عنوان چنین مطلبی صحت ندارد و مقام معظم رهبری این اظهارات را رد کردند و فرمودند این حرف درست نبوده و به‌نظر می‌آید موضع دولت هم نباشد.

سایت شخصی رحیم مشایی در مطلبی، اسفندیار دولت نهم-ودهم- را گل سرسبد اصولگرایان خواند و همچنین تاکید کرد که نظرات مشایی در مورد دوستی با مردم اسرائیل موضع رسمی دولت بوده است.

تعلل احمدی‌نژاد، خلاف رکن اصولگرایی

در ادامه درخواست‌ها از احمدی‌نژاد برای تجدید نظر در انتصاب مشایی، سید حسین نقوی حسینی یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تعلل احمدی‌نژاد در عزل مشایی را بر خلاف رکن اصولگرایی دانسته است.

همچنین سید رضا اکرمی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز گفته است: ما اسفندیار رحیم مشایی را عنصر مطلوبی برای دولت احمدی‌نژاد نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم که باید هر چه زودتر از معاون اولی رئیس‌جمهور برکنار شود.

تصدی مشایی مشروعیت ندارد

آیت‌الله مکارم‌شیرازی استفتای جمعی از مقلدان خود را درباره تصدی معاونت اول رئیس‌جمهوری، پاسخ داد.

این استفتا و پاسخ آن‌که پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله مکارم شیرازی و مرکز خبر حوزه آن را منتشر کرده، به این شرح است: بسمه‌تعالی، حضرت آیت‌الله العظمی مکارم‌شیرازی (مدظله)سؤال: چه می‌فرمایید درباره کسی که خود را از دوستان مردم اسرائیل شمرده تا آنجا که در روزنامه‌های صهیونیستی او را به‌عنوان دوست خوب صهیونیست‌ها خطاب کرده‌اند و در بعضی از جلسات، قرآن را به‌صورت توهین‌آمیزی وارد مجلس عمومی کرده و عبادت عظیم اسلامی حج را همردیف گردشگری و صنایع‌دستی شمرده و امور دیگری از این قبیل آیا این چنین کسی صلاحیت تصدی مناصب مهم دولت اسلامی را دارد؟ به‌خصوص اینکه قاطبه متدینین و خبرگان نظام با این تصدی مخالفند.

جواب: بسم‌الله‌الرحمن الرحیم. تصدی چنین کسی قطعاً مشروعیت ندارد و اگر خطایی در انتصاب مزبور از سوی بعضی از مسئولین محترم سر زده لازم است هر چه زودتر اصلاح گردد و صد البته اگر مقامات عالی نظام تذکر داده باشند و فراموش نباید کرد که مدیران خوب کسانی هستند که شجاعت اعتراف به اشتباه را دارند و می‌‌دانند مقاماتی که به آنها سپرده شده متعلق به مردم است و آنها باید نهایت امانتداری را رعایت کنند و مصالح اسلامی را در نظر بگیرند.

کد خبر 86041

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز