زاکانی در میزگرد اقتصادی گفت: هر کسی داعیه کار و تلاش دارد ابتدا باید مشکلات کشور از جمله تورم، گرانی، عدم ثبات در قیمت‌ها، کوچک شدن سفره مردم، را بشناسد.

زاکانی در تبریز

به گزارش همشهری آنلاین علیرضا زاکانی امشب - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - با حضور در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما به تشریح دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداخت و گفت: شرایط کشور به گونه‌ای است که نیاز به تحول در راستای عدالت و پیشرفت دارد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سرفصل‌های اقتصادی من شامل آزادسازی اقتصاد از کمند ارز و دلار و توجه به تقویت و ارزش پول ملی، اقتصاد بر پایه دانش و فناوری برای ایجاد ارزش افزوده ویژه در محصولاتی که تحریم پذیر نیست، مشارکت مردم برای ایجاد حاکمیت در اقتصاد، توجه به خصوصی‌سازی درست، چالاکی دولت، عبرت گرفتن از مشکلات گذشته، خلق ثروت همراه با توزیع عادلانه ثروت است.

زاکانی ادامه داد: هر کسی داعیه کار و تلاش دارد ابتدا باید مشکلات کشور از جمله تورم، گرانی، عدم ثبات در قیمت‌ها، کوچک شدن سفره مردم، را بشناسد. مسکن به طور میانگین ۴۱ درصد سبد خانوار را به خود اختصاص داده است. بیکاری جوانان، درد بی‌پولی ناشی از بیماری و سقوط خانوارها به زیر خط فقر، درآمدها ریالی است اما هزینه‌ها مبتنی بر دلار است. باید به این موارد توجه کرد.

وی ادامه داد: فساد اقتصادی مسئله مهمی است. فقر، فساد و تبعیض نیازمند اصلاح است و مردم می‌گویند چرا این سه مسئله فقط برای آنهاست. بدهی دولت‌ها به بانک‌ها که سال ۱۳۹۵ حدود ۲۰۵ همت بود در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۲۰۰ هزار میلیارد افزایش یافت. نقدینگی ایران ۷۵ درصد است که نسبت به سایر کشورها بیشتر نیست اما سرگردان است و تبدیل به سیل شده است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: تحریم‌ها اثر واقعی و روانی دارد. البته اثر آن روز به روز رو به کاهش است. رشد ۸ درصد سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را می‌خواهد. با همه این مشکلات کشور دچار بحران نیست. عمده مشکلات مربوط به تجویزهایی است که ریشه در خارج از کشور دارد که اوج آن در دهه ۱۳۹۰ رقم خورد البته از دهه ۱۳۷۰ شروع شد.

در این میزگرد آقایان عمادالدین سخایی و مالک شریعتی به عنوان مشاوران اقتصادی زاکانی و حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، داوود دانش‌جعفری و یحیی آل اسحاق به عنوان کارشناس حضور داشتند.

کد خبر 860880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۹
    0 0
    وجدانا" ، انصافا" ، خداوکیلی جواب دادن جناب قالیباف را به سوالات را توجه کنید . سوال در مورد چرایی سقوط و کم ارزش شدن ارزش سهام بورسی را اینگونه جواب داده که بورس مسیر درستی را طی نکرده !!!!!!!!!!!!!! خب جناب قالیباف عزیز، خسته نباشید که فرمودید بورس مسیر درستی را طی نکرده !!!!!!!! خب این را که بورس به این وضعیت اسفبار دچار شده را کیست که نداند. مجری علت آن را و بانیان و عاملین سقوط بورس را پرسیدند و راهکار و برنامه های جنابعالی برای خروج از این وضعیت را پرسیده اند . آیا این یک بی احترامی به شعور مردم نیست ؟!!!!!!!! اگر هم به اعتقاد جناب قالیباف بورس مسیر درستی را طی نکرده، وظیفه ی محلس و بخصوص رئیس مجلس در هدایت بورس در مسیر درست چی بوده ؟؟ چرا بورس را به مسیر درست هدایت نکردید ؟؟ آیا تیم اقتصادی دولت و عشقی رئیس سازمان بورس عامل انحراف بورس از مسیر درست نبودند ؟ چرا جنابعالی با موءاخذه و استیضاح و برکناری وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان بورس اقدامی انجام ندادید ؟!!!!!!!!