بر اساس تعهد شهرداری تهران در حفظ و صیانت از محیط زیست پایتخت برنامه‌هایی در دست اجرا است تا از یک سو میزان آلاینده‌ها و آسیب‌های وارد شده به محیط زیست کاهش یابد و از سوی دیگر با بهبود شرایط عمومی زندگی و افزایش سرانه‌ها، فضای شهر برای زیست مناسب شهروندان مساعد گردد.

چشم انداز فضای سبز و ساختمان شهر تهران

همشهری - محمد سرابی: بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها؛ شهرداری موظف است «از ایجاد و تاسیس کلیه اماکن که بنحوی از انحاء موجب بروز مزاحمت برای ساکنین یا مخالف اصول بهداشت در شهرهاست» جلوگیری کند. شهرداری تهران در ۳۳ ماه گذشته اقداماتی در این حوزه انجام داده و همزمان فضای سبز شهر را با کاشت درختان و افزایش بوستان‌های شهر ارتقا بخشیده است. نمونه‌هایی از این اقدامات را مرور می‌کنیم.

نظارت بر صنعتی که در کنار سکونت قرار دارد

اصغر عطایی مدیر کل محیط زیست شهرداری تهران در گفت و گو با همشهری بر عزم شهرداری برای تدوین طرح‌های جامع محیط زیستی تاکید کرد. این طرح‌ها پس از تدوین و تایید، ‌ زمینه‌ای برای اقدامات هماهنگ در حوزه حفظ محیط زیست فراهم می‌کند. بخشی از موضوعات مطرح شده از سوی وی را می‌خوانید

- در شهر تهران برخی صنایع و اصناف در محدوده مسکونی قرارگرفته‌اند و آلاینده‌هایی که از سوی آن‌ها تولید می‌شود بر سلامت شهروندان تاثیر گذار است. شهرداری در پی ایجاد سامانه‌ای برای سنجش و ثبت منظم آلاینده‌ها است. با استفاده از این سامانه می‌توان دریافت که هر واحد صنعتی یا صنفی چه میزان آلاینده‌ای تولید کرده است و شامل چه قوانین یا محدودیت‌هایی می‌شود.

- در شهر تهران ۷۵۰ کیلومتر کانال انتقال آب‌های سطحی وجود دارد که بعضی از آن‌ها در سطح و بعضی در عمق تا ۴۰ متری زیر زمین قرار دارد. موارد زیادی پیش آمده که فاضلاب غیر مجاز به این کانال‌ها سرازیر شده است که برای محیط زیست زیانبار است. باید تولید کنندگان فاضلاب‌های خطرناک شناسایی شوند و تحت نظارت قرار گیرند تا این مشکل در شهر رخ‌ ندهد.

- طرح جامع فضای سبز در شورای شهر در حال بررسی است. زمانی که وضعیت فضای سبز براساس این طرح مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد هم موضوع تامین آب برای آبیاری گیاهان به شکل موثرتر انجام خواهد شد و هم می‌توانیم مانع آسیب دیدن محیط زیست به دلیل تولید و رهاسازی فاضلاب‌های شیمیایی و آسیب رسان شویم.

شناسایی ١٠٧٠ منبع آلاینده+اینفوگرافیک

فضای سبز

بخش عظیمی از فعالیت‌های شهرداری تهران در ۳۳ ماه گذشته برای حفظ و گسترش فضای سبز شهری بوده است که باعث افزایش آمارهای مرتبط با این حوزه شد. بخشی از این تحولات را می‌خوانید.

- ۴۸ هزار هکتار کمربند سبز تا سال ۱۴۰۲ ساخته شده بود که در سال ۱۴۰۳ از ۵۰ هزار هکتار بیشتر خواهد شد.

-۳۰ میلیون مترمکعب پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد که تا پایان سال ۱۴۰۳ به ۵۵ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

-۴۰ پارک مادر و کودک به بهره برداری رسیده است و احداث ۴۱ بوستان مادر و کودک هم در دست اقدام است.

- ۱۶.۹۶ مربع میانگین سرانه فضای سبز درون شهری در طی مدیریت شهری ششم تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

- ۴۷۴۰ هکتار جنگل‌کاری انجام شده و ۳ هزار هکتار جنگل‌کاری در دستور کار قرار گرفته است.

- ۱۰۴ بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: به دنبال ترویج ساختمان‌های سبز

۱۷ راهبرد

برنامه‌ریزی محیط زیستی

شهرداری تهران ١٧ راهبرد و ٧٢ فعالیت محیط زیستی را در سال جاری تدوین و ابلاغ کرده است. بهبود کیفیت محیط زیست در شهر تهران از مهمترین اهداف این راهبردها است که اقداماتی چون راهبری و نظارت بر شناسایی ١٠٧٠ منبع آلاینده، نظارت بر طراحی احداث ٦ تصفیه خانه محلی، ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح ها و پروژه های عمرانی شهر تهران به اجرا در خواهد آمد. راهبری و نظارت بر اجرای دستورالعمل اصلاح الگوی مصرف در ٤٨٠ ساختمان شهرداری، پیاده سازی نظام مدیریت سبز در ٤٠ ساختمان شهرداری، و احداث بیش از ٤٠٠ کیلوات نیروگاه خورشیدی در سطح مناطق ٢٢ گانه از جمله اقدامات در دست اجرا در بخش مدیریت انرژی است.

۳۶۰ واحد صنفی

شناسایی کارواش‌های آلاینده

یکی از طرح‌های زیست محیطی شهرداری تهران آزمایش خروجی آب کارواش‌ها در مناطق بیست و دوگانه است. کارواش‌ها به دلیل استفاده از شوینده‌های خاص و شستشوی موتور خودروها فاضلاب آلاینده‌ای دارد که شامل مواد شیمیایی زیان‌بار است. از سوی دیگر کارواش‌ها درون بافت مسکونی قرار دارند تا نزدیک به محل سکونت صاحبان خودروها باشند. کارشناسان اداره محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری‌های مناطق برای کنترل آلودگی‌های ناشی از فعالیت کارواش‌ها از خروجی آب آن‌ها نمونه برداری می‌کنند و این نمونه‌ها به آزمایشگاه‌های معتمد شهرداری فرستاده می‌شود تا میزان مواد زیان‌بار در آن مشخص شود. تاکنون ۵۲۴ واحد کارواش شناسایی شده است و ۳۶۰ مورد از آن‌ها دارای رای بند ۲۰ هستند و ۹۷ واحد شامل واحدهای تعطیل، غیر فعال و تغییر شغل یافته بودند. از ابتدای امسال منطقه ۶، منطقه ۹، منطقه ۲۲ و تعدادی از مناطق دیگر شهرداری تهران کار ارزیابی محیط زیستی کارواش‌ها را انجام دادند و برای برخی از آن‌ها مانند ۲۸ کارواش آلاینده در منطقه ۱۹ به دلیل عدم اتصال به سیستم اگو شهری مشمول رأی اجرای تمهیدات و تعطیلی صادر شد.

۱۲۰ مرکز

خانه محیط زیست

از سال ۱۴۰۰ خانه‌های محیط زیست در مناطق شهرداری تهران تاسیس شدند با این هدف که کار آموزش و ارتقاء سطح آگاهی‌ شهروندان در مورد محیط زیست شهر و ترغیب آنان در حفظ و نگهداری از این ضرورت زندگی شهرنشینی را انجام دهند. با پیگیری‌های اداره کل محیط زیست شهرداری تهران در تعدادی از مساجد و مجموعه‌های فرهنگی‌ نیز این خانه ها تأسیس شده است و علاقه‌مندان در آن مشغول فعالیت هستند. تا کنون حدود ۱۲۰ خانه محیط زیست در پایتخت مشغول فعالیت بودند و بهره برداری از بیش از ٢١٠ خانه محیط زیست، در برنامه‌های امسال شهرداری تهران قرار دارد. ۲۱ خرداد ششمین و هفتمین خانه محیط زیست منطقه ۱۷، ۲۲ خرداد دهمین خانه محیط‌زیست منطقه ۱۲ و ۲۶ خرداد ششمین خانه محیط‌زیست منطقه ۱۰ افتتاح شدند.

۱.۵ هزار میلیارد تومان

آبیاری هوشمند

با وجود کمبود آب در پایتخت، شهرداری تهران همچنان فضای سبز شهر را حفظ کرده است و با افزایش مشکلات تامین آب باید روش‌های جدیدی برای آبیاری موثر درختان و دیگر گیاهانی که شادابی شهر را حفظ می‌کنند در پیش گرفته شود. بهمن سال گذشته و در مراسم رونمایی از بسته محیط زیستی شهرداری تهران، اعلام شد که شهرداری در بودجه سال ۱۴۰۳ خود ۱.۵ هزار میلیارد تومان برای برای آبیاری هوشمند و مکانیزه اختصاص داده است. سیستم جدید آبیاری با استفاده از مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت آزمایشی در مراکز معاینه فنی به اجرا در میاید و نرم‌افزار سیستم نوین‌ آبیاری در قالب جلوگیری از هدررفت آب و ذخیره آب می‌تواند مصرف آب چاه‌های زیرزمینی را کاهش دهد.

کد خبر 860986
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha