نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: یرامون موضوع مسکن باید گفت که کارهای خوبی در دولت سیزدهم انجام شده و برای ۲.۵ میلیون واحد مسکونی زمین تامین شده است بنابراین در دولت آینده باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

جعفر قادری

جعفر قادری، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، درباره لزوم توجه دولت آینده به موضوع خودرو، اظهار کرد: در بحث خودرو می‌توان کارهای سریعی برای حل مشکلات موجود انجام داد، چراکه درحال حاضر شاهد عدم تعادل بین عرضه و تقاضا هستیم، بنابراین باید اجازه دهیم اگر تولید مازاد بر سال گذشته صورت گرفت، تولید مازاد با قیمت آزاد در بازار به فروش برسد، که این موضوع بازار منجر به ایجاد تعادل در بازار و بیشتر شدن انگیزه برای تولید است.

لزوم ارتقا کیفیت خودرو

وی ادامه داد: همچنین کیفیت خودروها اگر ارتقا یابد و درآمد حاصله از واردات خودرو به شرکت‌های دانش‌بنیان که در حوزه دانش فنی خودرو کار می‌کنند، اختصاص یابد منجر به آن خواهد شد که خلاء موجود میان تکنولوژی صنعت خودرو کشور ما با سایر کشورها پر شود و خودروهای قابل رقابت را به بازار عرضه کنیم.

استمرار راه شهید رئیسی در حوزه مسکن

قادری با اشاره به موضوع مسکن و الزامات دولت چهاردهمین در این حوزه، بیان کرد: پیرامون موضوع مسکن باید گفت که کارهای خوبی در دولت سیزدهم انجام شده و برای ۲.۵ میلیون واحد مسکونی زمین تامین شده است. درواقع دولت به تکلیف خود برای تولید یک میلیون مسکن در سال عمل کرده و این اقدام مثبت دولت شهید رئیسی است. در دولت آینده باید این موضوع با جدیت دنبال شود.

این نماینده مجلس افزود: چند کار را باید انجام دهیم، یکی از آن واگذاری زمین در شهرهای کوچک به مردم است چراکه در کشور ما محدودیت زمین وجود ندارد و بسیاری از زمین‌های کشاورزی به دلیل کمبود آب کارایی ندارند، به همین دلیل مجموعه منابع طبیعی باید همکاری بیشتری برای تغییر کاربری زمین‌ها داشته باشند. همچنین بنیاد مسکن در تمام شهرها و روستاها سریعتر زیرساخت‎های لازم را تامین کند و همچنین مولدسازی زمین‌های دستگاه‌های دولتی مورد توجه قرار گیرد. مجموعه این اقدامات در دولت آینده دنبال شود تا عقب افتادگی دولت حسن روحانی را جبران کنیم.

افزایش تورم با افزایش نرخ ارز

وی با اشاره به چالش‌های بازار ارز، گفت: درباره موضوع ارز، باید گفت که درحال حاضر به دلیل ناترازی در بودجه و سیستم بانکی شاهد نوسات در بازار ارز هستیم و اگر کنترل نشود، منجر به افزایش پایه پولی و نقدینگی شده و این رشد نقدینگی منجر به تشدید تورم می‌شود. تفاوت تورم داخلی و خارجی نیز زمینه افزایش نرخ ارز را ایجاد می‌کند و با افزایش نرخ ارز به دلیل اینکه وابستگی تولید ما به خارج است، منجر به افزایش تورم هم می‌شود. بنابراین این دور باطل افزایش تورم و نرخ ارز ادامه می‌یابد.

قادری اضافه کرد: در دولت جدید باید مشوق‌های صادراتی که در نظر بگیریم و تلاش کنیم عدم توازن بین عرضه و تقاضا را کم شود. بحث ورود سرمایه گذار خارجی فراهم شده و تضمین‌های دولتی و شرکتی برای استفاده از منابع خارجی را امکان‌پذیر کردیم که استفاده از این ظرفیت‌ها زمینه ورود ارز را فراهم کرده و باعث عرضه بیشتر ارز خواهد شد.

بورس باید شفاف شود

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از بازارهای مهم کشور برای تامین مالی، بورس است، ادامه داد: هرچند ایراداتی وجود دارد که باید آن را برطرف کنیم. باید از طریق بورس سرمایه‌های خرد جم‌آوری و به سمت بخش‎های مولد سوق دهیم و روزبه‌روز پتانسیل بورس را در تامین مالی ارتقا دهیم. ایرادات و اشکالاتی وجود دارد که برخی از شرکت‌ها و اشخاص سوءاستفاده‌هایی می‌کنند که باید جلوی آن را گرفته شود. بازار بورس باید شفافیت داشته باشد و دولت نقش نطارتی خود را حفظ کرده و مقابل سوءاستفاده‌ها را بگیرد.

کنترل برداشت بی‌رویه در سیستم بانکی

وی با بیان اینکه تورم نتیجه ناترازی در بودجه و بانک‌هاست، خاطرنشان کرد: مقابل ناترازی در بودجه را باید گرفته شود و زیاده خواهی‌هایی که در مجلس وجود دارد باید کنترل شود. درواقع با مولدسازی، پروژه‌های ناتمام را تکمیل و با کاهش هزینه‌های جاری، برای رفع ناترازی بودجه اقدام کنیم. در سیستم بانکی نیز باید برداشت بی‌رویه بانک‌ها کنترل شود و به سمت تامین مالی بلند مدت برویم. همچنین سعی بر این باشد تغییر و تحولات مدیریتی کمتری صورت گیرد تا بهم ریختگی‌های موجود در بازار کنترل کنیم.

کد خبر 861106

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha