اگر وضعیت سدهای آبی ایران براساس آخرین آمارها را رصد کنید، شاید به این جمع‌بندی برسید که تابستان امسال را بدون التهاب پشت سر خواهیم گذاشت؛ اما وضعیت آبی ایران همچنان مطلوب نبوده و چاره‌ای نیست جز اینکه در روزهای گرم تابستان باز هم صرفه‌جویی را جدی بگیریم.

سد

به گزارش همشهری آنلاین، وزارت نیرو می‌گوید: میزان پُرشدگی در ۱۲سد مهم کشور به کمتر از ۳۰درصد رسیده است. پیش‌بینی می‌شود در صورت مصرف بیشتر در روزهای آینده، آب پشت دیگر سدهای کشور هم کمتر شود؛ چه اینکه میزان ورودی مخازن سدهای کشور در حال کاهش و میزان خروجی در حال افزایش است.

برآورد می‌شود بخشی از آب پشت سدهای کشور به‌دلیل گرمای زیاد تبخیر شود و به همین دلیل صرفه‌جویی در مصرف می‌تواند از تشدید تنش آبی جلوگیری کند.

افت ریزش باران در ۷استان

در مقایسه با سال گذشته ۷استان ایران نسبت به‌مدت مشابه پارسال با افت بارش مواجه شده‌اند که در صدر آنها استان بوشهر با ۳۱درصد و چهارمحال و بختیاری با ۲۵درصد قرار دارد. زنجان، سمنان، ایلام، قزوین و کهگیلویه و بویراحمد دیگر استان‌هایی هستند که مردم شاهد کاهش میزان بارندگی نسبت به سال گذشته بوده‌اند.

استان‌های پرباران

سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، گلستان، قم، همدان، مرکزی، اردبیل، یزد، کرمان، آذربایجان شرقی و مازندران ازجمله استان‌هایی هستند که تا ۲۶خرداد امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته به‌ترتیب بیشترین میزان بارش را تجربه کرده‌اند.

استان های درگیر تنش آبی

براساس آمارهای وزارت نیرو ۶ استان کشور درگیر تنش آبی هستند که تهران در صدر آنهاست؛ چرا که هرچند میزان بارش‌ها در این استان تا ۲۶خرداد امسال نسبت به‌مدت مشابه پارسال بیشتر است اما نسبت به میانگین ۵۵ساله، با افت ۱۹درصدی بارش‌ها مواجه شده است.

استان های بوشهر، قزوین، فارس، سمنان خراسان رضوی نیز دیگر استان های درگیر این وضعیت هستند.

وضعیت خوب آبی در ۱۴استان

آخرین وضعیت بارش‌ها تا ۲۶خرداد امسال نشان می‌دهد که وضعیت در ۱۴استان نسبت به میانگین بلندمدت ۵۵ساله بهتر است و در صدر جدول استان‌های سیستان و بلوچستان قرار دارد که بارش‌ها در این استان ۶۲درصد رشد را نشان می‌دهد و نسبت به سال گذشته هم ۱۴درصد بیشتر باران باریده است.

یزد، خراسان جنوبی، ایلام و آذربایجان غربی از دیگر استان هایی هستند که وضعیت بارش های آنها مساعد اعلام شده است.

التهاب آبی نداریم، خطر تنش آبی باقی است

کد خبر 861203
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha