کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره جزئیاتی از طرح پنج‌ محوری خود برای حل مشکلات اقتصادی را تشریح کرد.

قالیباف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمدباقر قالیباف کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در دومین مناظره انتخاباتی گفت: درود می‌فرستم به روح پاک شهدا و امام شهدا و بابت حادثه تلخی که در بیمارستانی در گیلان و زلزله‌ای که در کاشمر اتفاق افتاد عرض تسلیت و تعزیت دارم.
رئیس‌جمهور آینده باید حفظ قدرت خرید خانوار را تضمین کند
قالیباف در بخش اول مرحله اول گفت: به نظرم از ابتدا در یارانه‌ها نه هدفمند حرکت کردیمو شیوه آن هم به درستی اجرا نشده است.در دولت چهاردهم به این باید توجه کنیم. به هیچ دلیل و بهانه‌ای نمی‌شود از عدالت گذشت باید بدانیم حق مردم ما یک زندگی خوب است. حتی نه یک زندگی معمولی ولی امروز واقعیت این است که بخش قابل‌توجهی از خانوارهای ما امروز زندگی‌شان به‌سختی می‌گذرد.
قالیباف ادامه داد: حفظ قدرت خرید خانوار مستقیماً بر عهده رئیس‌جمهور است و باید پاسخگو باشد. کسی که دارد کار می‌کند و تمام عمر خود را کارکرده است و هم اکنون بازنشسته است. چرا باید فقیر باشد.
قالیباف گفت: باید به این سؤال پاسخ دهیم. دولتی نباید اجازه دهد که این بازنشسته فقیر باشد. در اینجا باید حتماً کاری کنیم که سهم نیروی کار از تولید کاهش پیدا نکند. بنده معتقد هستم که یارانه را باید به انتهای زنجیره داد ولی دقیقاً باید بدانیم چگونه و به چه روشی این کار را انجام دهیم و به چه کسانی باید یارانه بدهیم تا این موارد مشخص نشود عدالت در کار نیست.
وی اظهار کرد: تورم یکی از مشکلاتی است. بودجه تورم ایجاد می‌کند. این بودجه‌ای که می‌آید زندگی مردم را جابه‌جا می‌کند. یعنی در واقع به‌نوعی به زندگی مردم دستبرد می‌زنیم و بخشی از ظرفیت خرید آن را برمی‌داریم.
قالیباف بیان کرد: آنهایی که حقوق ثابت دارند مثل کارگران و کارمندان آسیب می‌بینند. حتماً باید به میزان رشدی که انجام می‌شود و به میزان تورم باید حقوق افرادی که حقوق‌شان ثابت است اضافه کنیم. از دو طریق به انتخاب خودشان یا از طریق نقدی یا به‌صورت کالای اساسی.
برخی سالانه ۱۴۰ میلیون تومان یارانۀ بنزین می‌گیرند
قالیباف در بخش دوم مرحله اول گفت: باید بتوانیم یک بیمه فراگیر در حوزه نظام تأمین اجتماعی چندلایه درست کنیم. ولی تا آن زمانی که این کار را انجام دهیم باید در همین سالی که در آن هستیم این مشکلات را چه آن‌هایی که در فقر مطلق هستند و چه آن‌هایی که زیر خط فقر هستند و چه آن‌هایی که ضعیف شده‌اند باید کارهای جبرانی انجام دهیم.
وی گفت: دهک‌های پایین نسبت به بالا درآمدشان ۱ به ۱۴ است. در حوزه ثروت دهک‌های بالا ۴۵ برابر دهک‌های پایین ثروت دارند. در مصرف انرژی ۱ به ۲۲ است یعنی بعضی از افراد ۲۲ برابر یک خانواده دیگر انرژی مصرف می‌کنند. این عین بی‌عدالتی و ظلم است. باید به‌سرعت این مشکل را اصلاح کنیم.
قالیباف ادامه داد: ۴۵ درصد مردم ما خودرو ندارند و بنزین نمی‌گیرند. یک خانواده چهار نفر هستند و شش خودرو دارند. خانواده‌هایی را داریم در سال ۱۴۰ میلیون تومان یارانه بنزین می‌گیرند. خانواده‌ای هم داریم یک ریال استفاده نمی‌گیرد.
وی گفت: نزدیک به ۴۰ درصد انرژی‌مان را بد مصرف می‌کنیم و از دست می‌دهیم. این برای خانواده‌ها است اجازه بدهیم هر خانواده‌ای هر چقدر دارد از استاندارد کمتر مصرف می‌کند به خودش برگردد.
وی ادامه داد: در آن طرحی که تدوین کرده‌ایم اختیار دست مردم است. هر کسی که صرفه‌جویی کرده است خودش تصمیم بگیرد این میزان مترمکعب گاز یا این مقدار از انرژی در بنزین یا در برق را با هم تبادل کند.
قالیباف تصریح کرد: سکویی را فراهم می کنیم تا این‌ ظرفیت ها را تبدیل کند. تا آن را در بازار مشترکی که مربوط به انرژی‌ها است بدهد. مهم این است که این انفال باید به نفع مردم و بعد هم بقیه آن را دولت در تولید و سرمایه‌گذاری قرار بدهد تا کیک اقتصاد را بزرگ کنیم.
تحریم یک کاغذ پاره نیست و آسیب‌زننده است
قالیباف در بخش اول مرحله دوم گفت: در ابتدا لازم است نکته‌ای در بحث تحریم که آقای پورمحمدی به آن اشاره کردند توضیح بدهم. آقای پورمحمدی بنده هم موافقم که تحریم حتماً کاغذپاره نیست. معتقدم که حتماً به کشور آسیب می‌زند و باید به طور جد به آن بپردازیم. در آن ابتدا که بعضاً برخی با مذاکره مخالف بودند گفتم که با مذاکره موافق هستم. منتها بدانیم مذاکره‌ یک روش مبارزه است. آمریکا در قبل و بعد از انقلاب نشان داده است که همیشه دشمن این سرزمین است. یقین بدانید که با دشمن در حال مذاکره هستیم نه با یک‌نفری که با شما حاضر است مساوی و باعدالت رفتار کند.
وی ادامه داد: نتیجه آن چه شد اعتماد کردید و ترامپ از قرارداد بیرون رفت و بعد کشورمان یک‌طرفه تعهدات را اجرا کرد. پروتکل الحاقی را عمل می‌کنیم و گزارش می‌دهیم چرا؟ مجلس شورای اسلامی اقدام کرد. شما می‌فرمایید مجلس هیچ کاری نکرد. در شورای‌عالی امنیت ملی به ریاست آقای روحانی مصوبه‌ای بود در بند ۷ که مجلس برای این کار قانونی تصویب کند که دولت از بلاتکلیفی در بیارد. این قانون تصویب شد. دربند ۶ این قانون گفته شده است اقدام کنیم و به چه روشی نه به آن روشی که درگذشته بوده ات. مقام معظم رهبری هم فرمودند که قانون اقدام راهبردی به نفع کشور است و کشور را از بلاتکلیفی نجات داده است.
قالیباف بیان کرد: امروز نیاز داریم رفع تحریم را دنبال کنیم. برای حل مشکل تحریم هر کجا برویم و هر کسی را که باید ببینیم و بنشینیم و مذاکره کنیم با این توضیحی که داده‌ام حتماً دریغ ندارم.شرط عقل است این همه امکانات در داخل کشور داریم. در سال ۱۰۴ میلیارد دلار انرژی را هدر می‌دهیم تازه همه آن را اگر حل کنیم. همه هم پای‌کار بیایند که نیامده‌اند. آیا شرکت‌های خارجی آن‌قدر در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند. مهم است که ما اجماع‌سازی داشته باشیم و باید کارآمد باشیم. در منافع ملی چه در حوزه داخلی و خارجی نیازمند به یک عقلانیت است. معتقد هستم که ظرفیت اجماع‌سازی در منافع ملی و می‌توانیم آن را دنبال کنیم.
پیشگیری را بر درمان ارجح می‌دانم
قالیباف در بخش دوم مرحله دوم گفت: بحث بهداشت و پیشگیری را بر درمان ارجح می‌دانیم. آلودگی آب، هوا و خاک و صوت موضوعی است که هیچ ربطی به بهداشت و درمان ندارد اصلاح این موارد حتماً باید به‌صورت کار فرابخشی باشد.
وی ادامه داد: متأسفانه از این کار ما غفلت کرده‌ایم یا نسبت به آن ناآگاه بوده‌ایم یا اگر غفلت و ناآگاه نبودیم و بدون تعارف عرضه انجام این کار را نداشتیم. به‌هرحال یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کنیم. اینجا است که می‌گویم تدبیر درست و مدیریت چقدر در کار مهم است.
قالیباف بیان کرد: محیط‌زیست یکی از راهبُردهای بخشی ما است یعنی به‌اندازه امنیت، دفاع، فرهنگ، مسائل اجتماعی و سیاسی مهم است. اما متأسفانه در اینجا حتی فرصت بحث‌کردن درباره این موضوع هم نشد.
وی گفت: زمانی که در جنگ بودیم، دغدغۀ تأمین شیرخشک داشتیم؛ متأسفانه این مسئله همچنان حل نشده است. در نظام سلامت ۲۰ سال دیگر پنجره جمعیتی ما افراد بالای ۶۰ سال ۳ برابر می‌شوند باید هم اکنون تصمیم بگیریم.
قالیباف تصریح کرد: یکی از موضوعات مهمی که باید به آن بپردازیم وآینده‌مان را روشن کنیم. باید وضع حال مردم را خوش کنیم که در فشار نباشند. سلامت مهم‌تر از معیشت است. مردم همان حداقل پولی که دارند اگر مریض داشته باشند بین ۸ تا ۹ میلیون تومان سرانه بهداشت و درمان هزینه می‌کنند.
قالیباف بیان کرد: واقعاً با پرداخت این ۸ و ۹ میلیون تومان این کیفیت درمان است. پزشکان ما توزیع نرمالی شده‌اند. در بیماران صعب‌العلاج مجلس این افتخار را داشت که همه بیماران صعب‌العلاج را صددرصد تحت پوشش درمان قرار دهد. قبلاً ۵ گروه بودند ۱۵۰ هزار نفر امروز بیش از ۱۰۰ گروه صعب‌العلاج با حدود ۲ میلیون نفر از خدمات درمانی برخوردار هستند. همه سه دهک پایین حدود ۶ میلیون نفر به‌صورت رایگان بیمه سلامت شده‌اند.
واقعاً معلم‌ها چگونه با ساعتی ۵۰هزار تومان می‌توانند معیشت را بگذرانند؟
قالیباف در بخش اول مرحله سوم گفت: برای هر تصمیم نیاز به یک شناخت دقیقی از وضعیت موجود است. متأسفانه در ۱۵-۱۶ سال اخیر ۱۵-۱۶ وزیر و سرپرست را در آموزش‌وپرورش جابه‌جا کرده‌ایم، مدیر یک عطاری هم این‌قدر عوض نمی‌شود این یکی از اشکالات جدی ما است. همه در این قضیه مقصر هستند. تقریباً ۱۶ میلیون دانش‌آموز داریم. امروز بودجه آموزش‌وپرورش را نسبت به دهه ۷۰ کم کرده‌ایم و این نتیجه مدیریت‌ها و ضعف‌هایی است که داشته‌ایم. رئیس‌جمهور باید بداند که آموزش‌وپرورش اساس پیشرفت کشور است.
وی گفت: وقتی از تقویت آموزش‌وپرورش سخن می‌گوییم معتقد هستم دو جا مهم است. اول اینکه مدرسه و محیط استاندارد در حوزه کاربردی است. مورد دوم معلم است. بقیه آموزش‌وپرورش در هر رده‌ای هستند ذیل این موارد تعریف می‌شوند.
قالیباف بیان کرد: لذا در آموزش‌وپرورش باید در حوزه محتوا و در حوزه تربیت‌معلم برنامه‌ریزی و اجرا را باید متمرکز انجام دهیم. ما مهدهای کودک را باید قبل از مقطع ابتدایی، در اولویت قرار دهیم.سرانه هر دانش‌آموز بین ۱۶ و ۱۷ میلیون تومان هزینه می‌کنیم بدون اماکن است. استاندارد هم نگاه کنید و ضربدر ۳ کنیم حدود ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان برای هر دانش‌آموز هزینه می‌کنیم.
وی اظهار کرد: البته که کم است ولی واقعیت این است که آیا خروجی ما به این اندازه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده‌ایم اتفاق می‌افتد خیر. همچنین معلم نیز کم داریم. معلم‌هایی که ۳۰ سال تجربه مفید دارند که باید از این‌ها استفاده کنیم وقتی دو مرتبه آنها را فراخوانی می‌کنیم هر ساعت به آنها ۵۰ هزار تومان هزینه می‌دهیم. متاسفانه بعضی وقت‌ها هم ۶-۷ ماه تاخیر در پرداخت داریم.
قالیباف گفت: در دولت چهاردهم آموزش و پرورش و دانشگاه که اساس بهره‌وری برای رشد اقتصادی است در همه بخش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد.
وقتی حرف از اجماع سازی می‌زنیم بدانیم ذینفع نهایی مردم هستند
قالیباف در بخش دوم مرحله سوم گفت: یکی از معضلات ما در آموزش‌وپرورش این است که ثبات در مدیریت نداشتیم. مدیر قوی مهم است. ثبات هم حتماً مهم است که در این چند سال اخیر نبوده است. آقای جلیلی اشاره کردند طرح می‌دهیم و حرف خوب می‌زنیم خلاصه کدام دولت می‌خواهد آن را اجرا کند.
وی گفت: طرح هم هر چقدر خوب باشد اگر مجری اشتباه کند عقب‌گرد است. این عقب‌گرد خسارت‌های غیر قابل جبرانی می‌زند. پس یک مدیر قوی و مسئولیت‌پذیر و باتجربه کار را پیش می‌برد مهم است.
قالیباف ادامه داد: در آموزش‌وپرورش یا جاهای دیگر وقتی ریشه‌یابی می‌کنیم زمانی که یک دوقطبی جعلی در کشور درست می‌شود این خسارت را به ما وارد می‌کند. وقتی که تا فراش مدرسه هم جابه‌جا می‌کنیم برای ما مشکل ایجاد می‌کند. زمانی که بهانه‌جویی می‌کنیم کار به زمین می‌ماند و این هم به ما خسارت می‌زند. وقتی که ما مردم را در اداره این موضوعات حذف می‌کنیم. نقش خانواده را در مدرسه حذف می‌کنیم .
قالیباف تصریح کرد: نخبگان که مهم‌ترین تصمیم‌سازان هستند سردست نمی‌گیریم و در صدر نشانیم نظرات آنها را به‌عنوان یک مدیر، رئیس‌جمهور و وزیر به کار نمی‌گیریم.
وی بیان کرد: آقای پزشکیان اشاره کردند وقتی ما قدرت اجماع‌سازی را نداشته باشیم حالا هر چقدر از این پیشنهادها بدهیم که بتوانیم در حاکمیت بین قوا این کارها را انجام بدهیم. حتماً آقای پزشکیان تأیید می‌کنند اجماع‌سازی ضرورتی است که همه‌مان داریم به آن تأکید می‌کنیم.
وی تأکید کرد: باید توجه کنیم وقتی از اجماع‌سازی حرف می‌زنیم بگوییم چگونه و بر اساس چه موضوعی اجماع‌سازی انجام می‌دهیم. مقام معظم رهبری تکلیف ما را روشن کردند وقتی حرف از اجماع‌سازی می‌زنیم، مبانی‌مان مبانی انقلاب اسلامی است و باید در این چهارچوب باشد وقتی حرف از اجماع‌سازی می‌زنیم بدانیم ذی‌نفع نهایی ما مردم هستند. بنا است مردم این منفعت را ببرند و این مسلم است که باید عدالت باشد. نیروی با استعدادی که در یک روستاست فرصت رشد پیدا نکند و کسی که پول دارد استفاده ببرد.
قالیباف اظهار کرد: باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که تنش ایجاد نکنیم تنش ما را عقب می‌اندازد. به‌جای تنش به سمت گشایش برویم این است که ما می‌توانیم سرمایه‌هایمان را حفظ کنیم. سرمایه‌های انسانی مهم‌تر از سرمایه‌های مادی هستند تا آنها را حفظ نکنیم و به‌درستی پرورش ندهیم کار انجام نمی‌شود.
وی گفت: معتقد هستم در تحصیلات تکمیلی باید بخش‌های دولتی و غیردولتی اگر نیاز دارند با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند که از بیت‌المال در آنجا هزینه نکنیم.
اعطای یک قطعه زمین مسکونی به همۀ افراد فاقد مسکن
قالیباف در بخش پایانی گفت: دولت «خدمت و پیشرفت» برای کارهای کنونی مردم پیش بینی سپر حمایتی کرده که مشکلات را حل کند تاحال پریشان امروز مردم را خوب کند در حوزه پیشرفت هم با نگاه به آینده برنامه داریم تا وقتی حرف از تمدن سازی می زنیم بتوانیم به گذشته خودمان افتخار کنیم.
وی با اشاره به برنامه‌هایش در حوزه معیشت گفت: نباید اجازه دهیم سفره مردم کوچک شود و در حوزه معیشت و تامین کالاهای اساسی و جهیزیه اقداماتی صورت گیرد. پیش بینی هایی برای پرداخت مابه تفاوت میزان حقوق و افزایش تورم برای حقوق بگیران داریم.
قالیباف گفت: با دادن یک «رفاه کارت» درمان و معیشت و تامین کالاهای اساسی را تضمین می‌کنیم؛ در حقیقت طرح ۵ محوری برای مردم داریم که حوزه خدمت را توضیح دادم.
وی محور دوم را مسکن خواند و گفت: طبق طرح آمایش سرزمینی، قادریم در ۸۰ درصد شهرها و صدردصد روستاها یک قطعه زمین با کاربری مسکونی به صورت رایگان به افراد فاقد مسکن داده و در عین حال به توسعه شهری هم توجه کنیم.
این کاندیدای انتخابات رباست جمهوری اضافه کرد: باتوجه به قانون جوانی جمعیت و خانواده، به زوج های جوان به مدت ۳ سال واحدهای کوچک ۷۵ متری بدون اجاره بها می دهیم.
قالیباف محور سوم طرح خود را مربوط به خودرو عنوان و اظهار کرد:مصمیم به واردات خودروی سنگین و بزرگ هستیم تا باعث زمینه ایجاد رقابت ایجاد شده و در عین حال راه تولید در کشور است.
وی محور چهارم را مربوط به دیوار شرق کشور دانست و گفت: امروز اتباع غیرمجاز آسیب های اجتماعی جدی همچون حوزه مواد مخدر، اشتغال و طلاق به کشور وارد کرده اند؛ براساس تجربه ام در پلیس، باید دیواری در مرز شرقی کشور در پاکستان و افغانستان گذاشت تا امنیت را فراهم کرد.
قالیباف با اشاره به ظرفیت‌های کشور گفت: دولت خدمت و پیشرفت پایتخت دوم ایران را پایتخت اقتصادی و فناوری در سواحل دریای عمان و کرانه آن می‌گذاریم؛ وقتی حرف از تمدن و تمدن سازی می‌زنیم، باید آن کار را ملموس و به دنیا نشان دهیم. این بزرگ‌ترین فرصت تمدنی ما در حوزه‌های اقتصادی، فناوری، ترازترینی است تا رشد اقتصادی را متحول کرده و در عرصه اقتصادی همچون امنیتی و دفاعی افتخارآمیز باشیم.

کد خبر 861330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    5 15
    درود به جناب آقای قالیباف عزیز که در هر مناظره بهتر از قبل ظاهر می شوید و به دلیل سبک و نظر عالی در حکمرانی برنامه های مشخص و فوری بسیار خوبی ارائه دادید و اولویت شما به درستی معیشت و فقر است که ام الفساد بسیاری از مشکلات است.در زمینه برجام نیز نظر شما قابل تحسین و کاربردی است و باید حقوق مردم ایران و انتفاع اقتصادی از این قرارداد استخراج شود.با آرزوی سلامتی.موفق باشید ان شاء الله.
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    3 20
    💚قالیباف🤍جلیلی❤️ افتخار جهانی 🇮🇷🥇🌍 دکتر قالیباف در سال ۱۳۸۷ برابر با سال ۲۰۰۸ میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شدند . برای مشاهده لطفاً به ویکی‌پدیای دکتر قالیباف مراجعه کنین در قسمت شهرداری تهران این مطلب ذکر شده و آدرس سایت رو گذاشته با کلیک کردن میتوانید رتبه بندی رو ببینید.. 👌🥇❤️🇮🇷❤️
  • IR ۰۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    11 3
    آقای رییس مجلس کمک معیشت 5 یا 6 میلیونی جانبازان در خرداد ماه امسال هم مانند سال 1402 پرداخت شد. در سال 1402 افزایش این حقوق جانبازی یا بقول شما (کمک معیشت جانبازان معسر) نسبت به سال 1401 فقط 400 هزارتومان بود.بنابراین امسال در31/خرداد سال 1403 بدون یک ریال افزایش همان مبلغ سال گذشته پرداحت شده. آیا زنئگی و مخارج جانبازان خارج از حیطه تورم است؟آیا مصوبه مجلس همین است (تضعیف معیشت جانبازان)؟اگر نیست آیا مجلس نباید پیگیر حسن اجرای قانون باشد ؟.
  • علی IR ۰۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    18 1
    " تحریم کاغذ پاره ای بیش نیست" جمله ای سخیف، مصائب آفرین، و سرشار از نادانی و بی مسئولیتی
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    20 1
    آخه ایشون تازه به ایران تشریف آورده اند و پس از بررسی ها کارشناسانه و دقیق علمی به این مشکلات پی برده اند ... با وجود شماها ، ادامه مسیر به ناکجا آباد است .
  • مسعود IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    18 1
    اگه بنزین گرون شود همه چیز گرون میشه من نمیدونم شما کجا درس خوندین
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۳
      0 0
      انگار همه میخان بیکباره کیک اقتصاد خودشونو بزرگ کنن ما این کیک بیکباره رو نخواستیم بمونه برا خودتون
  • سیدجلال IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    13 1
    اقای قالی باف تو همان قالی بافی این حرفها را برا کی وچی می زنی شماها همه تان دست اندر کار ونظر بده بودید چرا نظر مثبت ندادید ویا به قول خودت رهبری گفته چرا اجرا نکردید
  • محمد IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    13 1
    اتفاقاً در مجلس میتوان رییس و وزیر را درصورت تمایل به جوابگویی وادار کرد البته در صورت تمایل
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    1 0
    خوب الان مقصر تحریم کیه ما مردم که نیستیم رفتار های شما باعث تحریم شده ...
  • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۱
    1 0
    حالا تازه فهمیدیدکه تحریم کاغذ پاره نیست ؟ همه شما دراین سالها در راس امور بوده اید و مقصرید