مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

شادچای، شاخه‌ای از رودخانه کرج است که از شمال شهرستان شهریار تا جنوب‌ رباط کریم امتداد داشته و درنهایت به دریاچه نمک قم می‌ریزد.

شادچای

همشهری: این رودخانه ۱۳ کیلومتری جزو معدود رودخانه‌هایی است که در طول مسیر خود از دل بافت شهری و روستایی گذر کرده است. این رودخانه برای مهار سیل و آب‌گرفتگی‌های فصلی مؤثر بوده و گاهی سرریز سد کرج به آن هدایت می‌شود. شادچای در بخش‌هایی که از بافت شهری می‌گذرد، بیشتر به کانال آب شبیه است تا رودخانه، دلیلش هم بسترسازی رودخانه و ایجاد حفاظ برای ایمنی شهروندان است. ۹ کیلومتر از طول رودخانه از اطراف صباشهر شهریار و ۴ کیلومتر آن دقیقا از وسط شهر و فاصله چند متری از واحدهای مسکونی عبور کرده است. ناگفته نماندکه برای جلوگیری از ساخت‌وساز غیرمجاز در حریم رودخانه، بوستان ساحلی در ساحل غربی این رود ساخته شده که پذیرای اهالی صباشهر و سایر گردشگرانی باشد که برای گذران تعطیلات و آخر هفته به این رودخانه سر می‌زنند.

باغ‌رستوران‌های حاشیه رودخانه

با توجه به اینکه ۴ کیلومتر از رودخانه شادچای درست از وسط صباشهر می‌گذرد برای حفاظت شهروندان و گردشگران و افزایش ایمنی حریم رودخانه در برخی قسمت‌ها دیوار ساحلی ساخته شده اما برخی بخش‌های رودخانه حفاظی ندارند. اگر برای تفریح و گشت وگذار به حریم این رودخانه می‌روید مراقب فرزندانتان باشید. از طرفی در فصول پربارش به‌دلیل رهاسازی مخزن سد امیرکبیر در بستر شادچای، حریم رودخانه امن نیست و تردد و کمپ در حاشیه رود خطرناک است به همین دلیل اگر در روزهای پربارش به این محدوده می‌روید به اطلاعیه‌های هواشناسی توجه کنید. باغ رستوران‌های متعددی در محدوده شادچای دایر شده که همگی از آب رودخانه سیراب می‌شوند، پس اگر از گردش و قدم زدن کنار رودخانه خسته شده‌اید و وسایل پیک‌نیک همراه ندارید، می‌توانید در یکی از این باغ‌ها خستگی در کرده و غذای مفصلی نوش جان کنید.

چطور برویم: در مسیر غرب به شرق بزرگراه آزادگان به آزادراه تهران- ساوه وارد شوید، سپس در سمت راست در جاده آدران-شهریار برانید.

جاذبه‌های اطراف: آتشکده تخت رستم، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده خواهران غریب

کد خبر 861380
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha