جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

عباس لقمانی: این نام را باید به خاطر سپرد؛ سگولن رویال. سوسیالیست‌های فرانسه با اکثریتی بالای 60 درصد خانم سگولن رویال را به عنوان نامزد سوسیالیست‌ها برای انتخابات ریاست جمهوری بهار آینده فرانسه انتخاب کردند.

سگولن رویال پنجاه و سه ساله که در زمان ریاست جمهوری فرانسوا میتران وزیر محیط زیست بود در حزب سوسیالیست فرانسه به‌گونه‌ای بی‌سابقه ترقی کرد.

رویال که همسر فرانس اولندز رئیس حزب‌سوسیالیست است پنجاه و سه سال پیش در کشور سنگال در شهر داکا به دنیا آمد. پدر او افسر ارتش فرانسه بود و سگولن پس از بازگشت خانواده‌اش به فرانسه به مدرسه عالی اقتصاد وارد شد که بسیاری از دولتمردان فرانسوی از آن فارغ‌التحصیل شده‌اند.

خانم رویال که بسیار مورد توجه رئیس جمهور فقید فرانسه فرانسوا میتران بود مراحل حزبی را به سرعت پیمود.

برای اولین بار سوسیالیست‌های فرانسه این بار از اعضای حزب خواستند تا نظر خود را نسبت به نامزدهای انتخاباتی اعلام کنند و از بین سه نامزد که لوران فابیو نخست وزیر پیشین نیز بین آنان بود اعضای حزب رأی به خانم روایال دادند.

منتقدان سوسیالیست‌ها از این‌که این حزب برای انتخاب نامزد ریاست جمهوری به گفته آنان متدی آمریکایی را برگزیده است شکایت داشتند ولی همین موضوع باعث شد تا بیش از شصت هزار نفر برای شرکت مستقیم در انتخاب نامزد سوسیالیست‌ها به این حزب بپیوندند.

خانم رویال در سخنان انتخاباتی خود سعی در نشان دادن چهره‌ای مردمی داشت و این سخن او که عنوان کرد دموکراسی همانند محبت است که هرچه انسان آن را زیادتر درک کند بر آن افزوده می‌شود بسیاری از طرفداران سوسیالیست‌ها را بسیج کرد.

در فرانسه نیز همانند آلمان اکنون زنی پا به صحنه مبارزه‌های سیاسی گذارده است که ممکن است نخستین زن در تاریخ فرانسه باشد که بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زند.

خانم رویال اگر اتفاق دیگری نیافتد با نیکولا سرکوزی بر سر رسیدن به این پست رقابت خواهد کرد.

نیکولا سرکوزی از همه لحاظ نقطه مقابل خانم رویال است و رقابت آنان برای رسیدن به مقام ریاست جمهوری در حقیقت رقابت بین دو دیدگاه است؛ از یک‌سو فرانسه لیبرال و از سوی دیگر فرانسه محافظه‌کار.

خانم رویال در مورد سیاست‌های اجتماعی نیز دارای دیدگاه‌هایی نو است و پیشنهادهای او در مورد مبارزه با بزه‌های خیابانی که این روزها فرانسه را به‌خود مشغول کرده است بحث و جدل‌های فراوانی را در فرانسه به دنبال داشت.

فرانسه بهار پرهیجانی را انتظار می‌کشد و شاید سال آینده در نشست سران اروپا خانم مرکل صدراعظم آلمان در کنار خود نخستین رئیس جمهور زن فرانسه را خوشامد گوید.

کد خبر 8617

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز