گروه بورس: بورس تهران آخرین اطلاعات مربوط به تعداد سهامداران را به تفکیک صنعت منتشر کرد

به گزارش همشهری، تازه‌ترین آمار بورس تهران نشان می‌دهد تعداد سهامداران فعال در بازار سرمایه از مرز 3 میلیون و 200 هزار نفر فراتر رفته است. این تعداد سهامدار در مجموع 282 میلیارد برگه سهم عرضه شده درتالارهای مبادلات را به سبد دارایی‌های خود افزوده‌اند.

طبق آمار رسمی بورس تهران، صنعت سرمایه‌گذاری بیشترین تعداد سهامدار و صنعت کشاورزی و دامپروری کمترین تعداد سهامدار را در بین صنایع فعال در بازار سرمایه ایران به‌خود اختصاص داده اند.

براساس این آمار از 3 میلیون و 243 هزار و 756 سهامدار فعال در تالارهای معاملات بورس تهران 566 هزار و 538 سهامدار یعنی معادل 4/17 درصد از کل سهامداران متعلق به صنعت سرمایه‌گذاری اند.

صنعت خودرو و ساخت قطعات نیز با 388 هزار و 209 سهامدار دومین صنعت بورس به لحاظ تعداد سهامدار است. رتبه سوم نیز در اختیار سهامداران سیمان است. جالب توجه اینکه صنعت سیمان، آهک و گچ با 29 شرکت 235 هزار و 505 سهامدار را به‌خود اختصاص داده است که در این میان شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، سیمان تهران و سیمان شمال بیشترین تعداد سهامدار را در این صنعت در اختیار دارند.

رتبه چهارم بورس هم به سهامداران شرکت‌های معدنی اختصاص یافته است. سهامداران صنایع غذایی و پس از آن تولید‌کنندگان مواد شیمیایی در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند.

طبق این آمار، گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری هشتمین صنعت بورس به لحاظ تعداد سهامداران است . این گروه  طی تیر ماه سال‌جاری از پر معامله‌ترین گروه‌های فعال در بازار به حساب می‌آمد.

اصل چهل و چهاری‌ها

شرکت مخابرات ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت بورس با 5 درصد سهام شناور آزاد اگر چه جزء 10 شرکت پر معامله به لحاظ تعداد دفعات محسوب می‌شود اما این شرکت با 16 هزار و 300 سهامدار در انتهای جدول تعداد سهامداران به تفکیک صنعت قرار دارد.

در کنار این شرکت، پالایش نفت اصفهان و کشتیرانی که از شرکت‌های صدر اصل 44 هستند با کمترین میزان سهام شناور آزاد با کمترین میزان سهام شناور آزاد مواجهند.

شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با یکهزار و 354 سهامدار از چالش‌برانگیز‌ترین شرکت‌های صدر اصل 44 محسوب می‌شود. این شرکت با سهام شناور آزاد 5/2درصدی پس از گذشت حدود 2 سال هنوز نتوانسته است به تعهدات خود مبنی بر حداقل 20 درصد سهام شناور آزاد در بازار اول عمل کند.

سهام شناور آزاد را می‌توان به‌عنوان یکی از ارکان مورد نیاز برای بررسی ریسک نقدشوندگی سهام موجود در بورس دانست. در واقع نسبتی از سهام یک شرکت را که در بازار قابل معامله بوده و با اهداف مدیریتی توسط سهامداران استراتژیک نگهداری نشود، سهام شناور آزاد می‌گویند.

بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که این میزان باید حداقل 20درصد باشد. هرچه این رقم از 20 درصد بیشتر باشد، ریسک نقدشوندگی کمتر و هرچه کمتر باشد، این ریسک بیشتر خواهد بود.

در گذشته متولیان بورس تلاش‌هایی برای افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها انجام دادند اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل بی‌رغبتی شرکت‌ها به این افزایش، مسئولان به همان میزان 20 درصد نیز قانع شده‌اند.

در حال حاضر، براساس دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، درصد سهام شناور آزاد شرکت‌های تابلوی اصلی بازار اول 20 درصد، تابلوی فرعی بازار اول 15 درصد و تابلوی فرعی بازار دوم، 10 درصد اعلام شده است؛

ضمن اینکه براساس تبصره 3 از ماده 6 این دستورالعمل نیز درصورتی که سهام نگهداری شده توسط سهامداران یا سهام متعلق به سهامداران خانوادگی یا سهام متعلق به اشخاص حقوقی هم‌گروه با مالکیت مستقیم یا غیرمستقیم، مجموعا بیشتر یا مساوی 5 درصد باشد، جزء سهام شناور آزاد تلقی نمی‌شود.

به گفته این کارشناسان، عمق بازار سرمایه ایران کم و اکثر شرکت‌هایمان کوچک هستند. از سوی دیگر، مالکیت انفرادی سهامداران حقیقی نیز از ابتدا در بورس ما وجود نداشته و آن را ایجاد کرده‌ایم، بنابراین با توجه به عمق و شرایط بازار سرمایه ما، قانونمندکردن این اعداد برای سهام شناور آزاد شرکت‌ها، خود گام مثبتی به‌شمار می‌آید.

حمل‌ونقلی‌ها

براساس آخرین آمارهای منتشرشده در بورس تهران تا تاریخ 31 تیر ماه سال‌جاری، صنعت حمل‌ونقل، انبارداری و ارتباطات که متشکل از شرکت‌هایی چون تایدواتر، حمل‌ونقل پتروشیمی و کشتیرانی است با 10 هزار و 424سهامدار پس از مخابرات کمترین میزان سهامدار را در میان صنایع مطرح بورس در اختیار دارد.

شرکت کشتیرانی در تیر ماه سال‌جاری در 20 روز معاملاتی فقط 1434 بار مورد معامله قرار گرفته است. کشاورزی و دامپروری مگسال به‌عنوان تنها شرکت صنعت کشاورزی، دامپروری و خدمات وابسته به آن با 81 سهامدار کمترین تعداد سهامدار را به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 86219

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز