یکشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

گروه ورزشی: آنچلوتی 50 ساله که هرگز خارج از ایتالیا بازی یا مربیگری نکرده بود با لذت زیادی درباره شغل جدیدش صحبت می‌کند.

در حالی که برخی انتقال او از سن‌سیرو به استمفوردبریج را شجاعانه می‌نامند، کارلتو آن را هیجان‌انگیز می‌داند: «قبول دارم که رفتن به یک دنیای جدید که در آنجا با زبان دیگری صحبت می‌کنند آسان نیست ولی این یک انتخاب شجاعانه نیست. البته میلان تاریخ و سنتی طولانی دارد و چلسی باشگاهی جدید است. من تاریخ اینجا را هم می‌شناسم. آنها کتابی (درباره باشگاه) به من دادند که آن را مطالعه کردم ولی چلسی جدید (در دوره آبراموویچ) باشگاهی جوان متشکل از افرادی جوان و جاه‌طلب است. آنها بازیکنان و امکانات خوبی دارند ولی این پایه‌هایی است که من می‌خواهم روی آنها تیم جدیدی بسازم.»

برونو دی‌میکلیس هم آنچلوتی را در لندن همراهی می‌کند. او نقشی کلیدی در ساختن لابراتوار مشهور میلان داشت که توانست عمر حرفه‌ای بازیکنان بزرگ باشگاه را افزایش دهد. قرار است آن تکنولوژی به کوبام، مرکز تمرینی چلسی منتقل شود. آنچلوتی می‌گوید: «در چلسی امکانات خوبی وجود دارد، ولی کار ما در میلان بیشتر پیشگیری بود تا درمان. می‌خواهیم برخی از چیزهایی را که در میلان داشتیم به اینجا بیاوریم. بعضی‌ها از شنیدن اینکه ما کمردرد بکام را با ساختن دندانش برطرف کردیم، تعجب می‌کنند ولی ما همه چیز را زیرنظر می‌گیریم.»

وقتی در بالاترین سطح رقابت می‌کنید، این جزئیات هستند که تفاوت را به وجود می‌آورند. می‌خواهم از همه تجربیاتم در میلان استفاده کنم تا در چلسی کار بزرگی انجام دهیم. می‌خواهم برای این باشگاه تاریخ و سنت جدیدی بسازم. رومن به دنبال هویت یگانه‌ای برای باشگاه است که بتواند به آن ببالد و بگوید: «این هویت ماست، چلسی ما این است.» این هدف نهایی من در چلسی است. یافتن یک هویت مستقل برای تیم. این شامل خرید بازیکنان با مبالغ بالا نمی‌شود. ما  دنبال بازیکنانی هستیم که بخواهند به درستی بازی کنند.»

آبراموویچ به دنبال بازی زیبا همراه با عناوین قهرمانی است، آمیزه‌ای از تیم آرسن ونگر و تبحر مورینیو در درو کردن جام‌ها و این انتخاب، میلیاردر روس را توجیه می‌کند. آنچلوتی در زندگی‌نامه‌اش با عنوان «من جام‌ها را ترجیح می‌دهم» به مکالمه‌اش با آبراموویچ اشاره می‌کند که گفته این دیگر تیمی نیست که می‌شناسم. حالا آنچلوتی می‌خواهد هسته تیم را براساس بازیکنان انگلیسی بنا کند و به همین دلیل به هیچ قیمتی حاضر به فروش جان‌ تری نیست.

مرا کارلو صدا کنید

از بسیاری جهات، کار کردن برای آبراموویچ احساساتی برای آنچلوتی راحت است. برلوسکونی، کارفرمای سابق آنچلوتی بازیکنان را به نام «هدیه» می‌خرید و از آنچلوتی انتظار داشت که برای آنها جایی در ترکیب اصلی پیدا کند. او حتی یک بار در رسانه‌های عمومی از سرمربی‌اش خواست که تیم را با دو مهاجم به زمین بفرستد. با این وجود نباید تصور کرد که راضی نگه داشتن آبراموویچ کار آسانی است. آنچلوتی می‌گوید: «تصور من از آبراموویچ کسی است که عاشق فوتبال، باشگاه و بازیکنانش است. او می‌خواهد در جریان همه اتفاقات باشد و خیلی علاقه‌مند است. برلوسکونی هم عاشق باشگاهش بود ولی او چهره‌ای رسانه‌ای داشت و همه جزئیات زندگی‌اش هم رسانه‌ای بود.  در آن زمان هم هر روز صحبت نمی‌کردیم. او به عنوان نخست‌وزیر مشغله زیادی داشت. ولی مهم‌ترین چیز داشتن حمایت مالک باشگاه است و سایر چیزها دیگر اهمیتی ندارد.»

او حمایت بازیکنان را هم به دست می‌آورد. او یکی از 6 نفری است که توانسته‌اند قهرمانی اروپا را به عنوان بازیکن و مربی به دست آورند، ولی به هیچ‌وجه مغرور نیست. آنچلوتی از اینکه بازیکنان تیم او را کارلو صدا می‌زنند خوشحال است و همیشه رابطه نزدیکی با بازیکنان داشته: «نظم برای من در چیزهای دیگری خلاصه می‌شود. من قواعد خودم رادارم و آنها را پیاده خواهم کرد، ولی می‌خواهم به بازیکنان احترام بگذارم و آنها هم به من احترام بگذارند. اینکه مرا کارلو صدا می‌زنند مشکلی نیست. اگر بخواهند با یکدیگر به رستوران برویم با کمال میل می‌پذیرم ولی می‌دانم که آنها زمان زیادی برای حضور در کنار خانواده‌شان ندارند. من دیوید بکام را به رستورانی در پارما بردم که مالکش همبازی قدیمی‌ام بود. دیوید در ایتالیا تنها بود، بنابراین با یکدیگر به رستوران رفتیم.»

 یک سال پیش اسکولاری هم با چنین حرف‌های امیدوارانه‌ای به لندن آمد ولی خوشبینی درباره آنچلوتی بیشتر است هرچند او هم مثل همتای برزیلی‌اش تجربه لیگ برتر را ندارد. با این وجود او در اروپا تقابل زیادی با باشگاه‌های انگلیسی داشته. شکست در فینال تاریخی استانبول و پس از آن انتقام در فینال 2007 و پیروزی‌هایش مقابل منچستریونایتد از این جمله‌اند. او به یاد می‌آورد که فرگوسن پس از شکست تیمش برخورد بسیار صمیمانه‌ای با او داشت. او نگران جنگ روانی‌های مشهور سرمربی اسکاتلندی در طول فصل نیست: «مشکلات کوچک، ذهن‌های کوچک را نگران می‌کند. لیگ برتر برای من مسابقاتی با کیفیت بالاست و مدعیان آن همان تیم‌هایی هستند که هر سال برای قهرمانی اروپا می‌جنگند. بنابراین کار سختی داریم. ولی تلاش می‌کنیم که لیگ برتر و لیگ قهرمانان را ببریم.»

منبع: گاردین

کد خبر 86238

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز